• 1
  • 2
2019-12-16, 19:05
Medlem
Hej!

Jag köpte precis en produkt på media markt för ca 2.200kr, men eftersom det är jul osv så kände jag inte för att betala hela skiten direkt eftersom detta var något jag behövde men inte hade räknat med i budgeten denna månaden.

Så jag tyckte det lät asbra att man kunde delbetala på 4, 8, 12, 24 eller 36 månader, eftersom det endast är 2.200kr så tänkte jag att 4 månader passa bra och fixade köpet via snubben i kassan.

Men nu är jag sjukt nojig över att han skrivit upp mig på nått jävla kreditlån på 10.000 hos santander consumer bank när jag bara ville delbetala min produkt under 4 månader.

Någon som har erfarenhet av detta och förstår mer än vad jag verkar göra? jag hittar ingentin information om detta och jag kan inte logga in på deras hemsida just nu av nån anledning för att kolla hur det ser ut på mitt konto.

Om det är så, vad har jag för möjligheter? Kan jag lämna tillbaka varan och ångra alltihopa då? Vill ju inte låna 10k för nått som kostar 2k, fattar väl vem som helst.
Citera
2019-12-16, 19:08
Medlem
Nattjags avatar
Du har blivit beviljad ett kreditutrymme. Du kan vara lugn, det blir bara vad du ska betala + ev. uppläggningsavgift + ränta.

All avbetalning är lån, de brukar bevilja ett utrymme så att man kan handla mer utan krångel ty det är så de tjänar pengar. Bara låt bli att utnyttja det.
Citera
2019-12-16, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Du har blivit beviljad ett kreditutrymme. Du kan vara lugn, det blir bara vad du ska betala + ev. uppläggningsavgift + ränta.

All avbetalning är lån, de brukar bevilja ett utrymme så att man kan handla mer utan krångel ty det är så de tjänar pengar. Bara låt bli att utnyttja det.

Tack, det känns lite bättre att höra!

Men jag kommer alltså få en faktura på kanske 600-700kr/mån i 4 månader tills det jag lånat för prylen är betalt och sen är allt färdigt? Har tidigare endast handlat via klarna så det är det jag är van vid liksom.
Citera
2019-12-16, 19:10
Medlem
Till att börja med: Läser man det man skriver på innan man skriver på det uppstår inte den här typen av situation. Rekommenderar det i framtiden.

1. Nej du har inte lånat 10.000kr. Det du har gjort är att förbinda dig till en avbetalningsplan. Santander betalar av hela din skuld till MM direkt och du betalar till dem.

2. Om jag förstår saken rätt kan man lämna tillbaka varan och stryka avbetalningen.
Citera
2019-12-16, 19:13
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash

Men jag kommer alltså få en faktura på kanske 600-700kr/mån i 4 månader tills det jag lånat för prylen är betalt och sen är allt färdigt? Har tidigare endast handlat via klarna så det är det jag är van vid liksom.

Ungefär sådär kommer det att gå till ja. Det är egentligen ett eländigt sätt att handla på (procentuellt blir det alltid dyrt) men ack så praktiskt om man har tillfällig likviditetsbrist.
Citera
2019-12-16, 19:15
Medlem
Citat:

Korrekt.
Om jag minns det rätt (jobbade en sväng på en MM-butik under studenttiden) har du dock ett konto på Santander aktivt. Det kostar dig ingenting men vill du vara helt klar kontaktar du Santander och avslutar detta.

Viss reservation för att detta kan ha ändrats då jag inte satt min fot på MM de senaste 2-3 åren.
Citera
2019-12-16, 19:15
Medlem
megacoolmans avatar
Det enda som händer är att du får betala ränta på summan du är skyldig.
När du får fakturan från Santander så kan du välja att betala in en större summa om du vill betala av lånet snabbare.
Citera
2019-12-16, 19:21
Medlem
Tack för alla svar, känner mig som en idiot som inte läste igenom det jag skrev på givetvis.

Men nu känner jag mig lugnare!
Citera
2019-12-16, 19:26
Medlem
Citat:
Tack för alla svar, känner mig som en idiot som inte läste igenom det jag skrev på givetvis.

Men nu känner jag mig lugnare!

Ber om ursäkt för min något bryska ton.
Skriver man på ett avtal i en seriös butik behöver man egentligen sällan läsa vad som står, även om det naturligtvis är att föredra, men man bör kunna förlita sig på vad försäljaren säger. Står det något galet i avtalet blir detta självfallet fortfarande giltigt (med viss reservation) men om en återförsäljare hade som verksamhet att lura kunder hade de inte funnits kvar särskilt länge. MM har ändå varit med 40 år i branschen så det är ett seriöst bolag.
Citera
2019-12-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Det enda som händer är att du får betala ränta på summan du är skyldig.
När du får fakturan från Santander så kan du välja att betala in en större summa om du vill betala av lånet snabbare.

Det är ingen ränta på fyra månaders lån av Santander på MM, spekulera inte när det handlar om andras ekonomi.

Till TS: Enligt exemplet på MMs hemsida är en uppläggningsavgift på 95 kr det enda du behöver betala för ett lån på 4 månader. Det är inte ett ockerpris och inget du behöver ligga sömnlös över. Men så fort du ökar avbetalningstiderna så blir det mycket dyrare vad gäller uppläggningsavgifter och aviavgifter. Santander tjänar pengar på de avgifterna, inte på räntan.

https://www.mediamarkt.se/sv/shop/delbetalning.html

EDIT
Bonusinfo: Tänk också på att du nu gjorde en kreditupplysning. Att ha gjort allt för många kreditupplysningar minskar dina möjligheter till att ta andra lån. https://www.gp.se/ekonomi/kredituppl...C3%A5n-1.14249
Senast redigerad av Kulturman 2019-12-16 kl. 19:39.
Citera
2019-12-16, 19:33
Medlem
jack.danielss avatar
Som sagt, att få ett kreditutrymme på 10k vid ett spontanköp är ingen ko på isen, men vid flera krediter såsom bensinkort, kreditkort osv så kan det sticka i ögonen på långivare om man söker ex bolån. Även om man inte utnyttjar krediten, kan vara värt att tänka på, de flesta krediter jag tagit har jag betalat och sedan glömt av att jag har, men de ligger där vid en kreditkoll.
Citera
2019-12-16, 19:46
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturman
Det är ingen ränta på fyra månaders lån av Santander på MM, spekulera inte när det handlar om andras ekonomi.

Här spekuleras ingenting. Jag visste inte att det var räntefritt. Då är ju hela frågan ett icke-problem.
I detta fallet betalar ju MM räntan till banken medelst en del av köpebeloppet, för Santander lånar inte ut något gratis. Så MAO så betalar kunden ändå räntekostnad, fast den är inbakad i köpesumman.

Har själv skaffat ett villalarm med månadsvis betalning via Santander. Där låg årsräntan på 7%. Men man väljer ju själv hur snabbt man vill betala av, alternativt lösa hela beloppet i förtid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in