2019-12-16, 17:33
Medlem
StoffeAPBTs avatar
Så på senare tid så har min cpu börjat komma upp i 90 grader när jag kör spel, så idag gav jag mig fan på att byta kylpastan i cpu.. efter att ha demonterat datorn, tagit bort gammal kylpasta, lagt på ny klick kylpasta och monterat ihop allting igen så trodde man ju självklart att det skulle funka bra.. icke sa nicke. Någon som möjligtvis har någon idé om vad problemet kan vara? Gjorde jag fel som la klick i mitten och pressade på kylaren istället för att smeta ut den? Brukar ju funka bra på stationär dator, men cpu är iofs rektangulär på laptopen. Så är det detta som kan vara problemet? Snälla säg mjukvaran, annars är jag ju tvungen att demontera hela skiten igen
Citera
2019-12-16, 17:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Blåst rent all damm från fläkthusen?
Citera
2019-12-16, 17:46
Medlem
StoffeAPBTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Blåst rent all damm från fläkthusen?
Hade ingen tryckluft kvar, all hade gått åt till stationära. Men såg inte ut att vara någon betydlig mängd damm
Citera
2019-12-16, 17:49
Medlem
Hur är det på dom burkarna, är det gemensam heatpipe till cpu och gpu?
Citera
2019-12-16, 17:55
Medlem
StoffeAPBTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Hur är det på dom burkarna, är det gemensam heatpipe till cpu och gpu?
Uhm.. varsin var det tror jag? Ha, var ju bara 1-2 timmar sen den var isärplockad, men 99% säker på att heatpipen inte sammanfogades någonstans, är ju oxå 2 fläktar för utblås, så antar att jag minns rätt ^^
Citera
2019-12-16, 18:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeAPBT
Hade ingen tryckluft kvar, all hade gått åt till stationära. Men såg inte ut att vara någon betydlig mängd damm

Funkar bra med dammsugare också, så länge man har en "pinne mellan två fläktblad" så inte fläkten varvar iväg utav bara helvete så lagren skär. Har använt metoden under alla år sedan datorer fick kylfläktar. Alltså ungefär i ett kvarts sekel. Har aldrig failat. Funkat till 100%.
Alternativt använd garagekompressorn. (Gratis luft från kompressorn!)
Citera
2019-12-16, 18:20
Medlem
StoffeAPBTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Funkar bra med dammsugare också, så länge man har en "pinne mellan två fläktblad" så inte fläkten varvar iväg utav bara helvete så lagren skär. Har använt metoden under alla år sedan datorer fick kylfläktar. Alltså ungefär i ett kvarts sekel. Har aldrig failat. Funkat till 100%.
Alternativt använd garagekompressorn. (Gratis luft från kompressorn!)
Urk.. ja.. jag får väl la ta och testa imorgon, orkar inte öppna upp den igen, då jag redan öppnat den 2 gånger idag.. men konstiga är ju att gpu håller sin temp nere, tycker ju att båda fläktarna borde vara någorlunda lika dammiga
Citera
2019-12-16, 18:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeAPBT
Urk.. ja.. jag får väl la ta och testa imorgon, orkar inte öppna upp den igen, då jag redan öppnat den 2 gånger idag.. men konstiga är ju att gpu håller sin temp nere, tycker ju att båda fläktarna borde vara någorlunda lika dammiga

Fläktarna i sig själva är sällan dammiga, oftast är det kylflänsarna "bakom" fläktarna som är fulla av damm. Alternativt kylkanalerna på en laptop. Men kom bara ihåg att se till att ditt dammsugande (gäller även tryckluft) inte övervarvar fläktarna så de skär.

Här är en gubbe som säger att dammsugare är döden för dator, men det stämmer faktiskt inte. (Jag har dammsugit datorer sedan 1990-talet, har aldrig dödat en dator med en dammsugare..)
I övrigt är hans råd rätt bra. (Dammsugare i USA kanske är farligare på något sätt?)

Han har råd för laptops också.
Citera
2019-12-20, 21:12
Medlem
StoffeAPBTs avatar
Tack för hjälpen. Jag borde dock inte ha räknat bort gpu så fort pga idle tempen, det var den som krashade datorn tydligen hela tiden.. körde ner ett stresstest för den, och den pallade bara trycket i 7-10 min innan den kom upp i 90c och krashade. Men nu är den tack och lov oxå fixad. Dock har jag insett att cpu inte verkar ha blivit vare sig bättre eller sämre sedan jag bytte kylpastan. Stresstestet på cpu hamnade på 90c oklockad, 91c när jag klockade ner 200mhz, så kollade givetvis graderna på oc 200mhz, 90c där. Är det någon som har något tips på om och isf hur mycket, jag kan sänka w och/eller v för att få ner graderna lite? Jag har inte rört w eller v öht då det är lite överkurs för mig.

F.ö, gpu låg stadigt på 76c efter 30 min stresstest, helt underbart! Allra helst då det tog någon timme att få bort all kylpasta som satt på (av någon idiotisk anledning använde dom kylpasta på allt och inte bara chippet istället för thermal pads, jag menar dom delarna verkade ju inte som att dom behöver lika effektiv värmeledande substans, då den kylpastan fortfarande var klibbig och jäklig.)

Edit. Ja jag vet att 90c på stresstest för laptop anses godkänt, men har sett att det verkar vara vanligast med max 80c i stresstestet för min modell. Sen av någon underlig anledning så gör kylplatta 0 skillnad
Senast redigerad av StoffeAPBT 2019-12-20 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in