Citat:
Ursprungligen postat av
A.Selkirk
Vi har representativ demokrati i Sverige. "Representativ" betyder inte att man väljer individuella persner som representanter; det betyder att man väljer någon (person eller parti) som representerar den inriktning eller politik som man röstar på.
Du får tycka det är ett "oligark-system" om du vill, men det är definitivt en representativ demokrati.
Och det du skriver är själva orsaken till "kvittnings"-systemet. Om folk bara får rösta på ett parti så behöver det partiets politik återspeglas i besluten och i proportion till det antal röster man fått i ett distrikt; de representanter som väljarna trodde sig välja kan snabbt och effektivt elimineras.
Sveriges regering och riksdag, som tydligen inte känner sig riktigt bekväm med sin legitimitet, beställde en skrift från professor Sören Holmberg. Den behandlar exakt och enbart ämnet "representativ demokrati".
Professorn delar upp de möjliga varianterna i tre olika, nämligen ansvarsdemokrater, partidemokrater och deltagardemokrater. Texten är lång, men läs gärna slutordet, där han sammanfattar hur de ursprungliga idéerna krockar med dagens verklighet (min fetstil):
Citat:
Partiernas starka ställning och partidisciplinen i parlamenten skulle de inte ha uppskattat. De trodde på upplysta mäns förnuft, obundet av väljare, hemmavalkretsar och partier. Vad de skulle ha känt igen och måhända också uppskattat är det klara draget av representation ovanifrån som utmärker moderna partidemokratier. ...... Rollen som väljarnas företrädare är [bland politiker, min anm] klart mindre populär, utom bland väljarna själva som gärna ser att valda representanter uppträder som väljardelegater.
Läs gärna skriften, som finns att ladda ner här:
https://www.regeringen.se/49bb77/con...ativ-demokrati
Då kanske du förstår bättre varför jag inte anser att vi har en representativ demokrati längre, utan det som Sören Holmberg kallar "ansvarsdemokrati", dvs att politikerna gör som dom vill mellan valen (inklusive struntar i alla sina vallöften) men prövas och belönas eller bestraffas i nästa val.
Så långt är det väl fortfarande en demokrati (även om den inte längre är representativ), men lägg därtill 4%-spärren och statsmaktens kontroll över etermedier (nu även inkl TV4) och muskelkraft vad gäller de tryckta medierna (press-stödet) för att inte nämna olika generalklausuler i lagstiftningen med vilka man kan "straffa" oliktänkande genom att smeta på dem olika epitet och olagligförklara utttryckandet av vissa åsikter. Då är vi enligt mig på ett sluttande plan, och de senaste 50 åren ger enorm oro för framtiden.