• 1
  • 2
2019-12-16, 09:48
Medlem
Nihennas avatar
Tänkte jag skulle börja lägga undan 2000 varje månad för att få en okej pension. jag har redan 60 000 i Avanza Auto och Avanza Zero.

Frågan är, är detta rätt väg att gå, eller ska man låsa dem på ett ISK-konto?

Har jag förstått det rätt att med fonder så behöver man skatta på vinsten, medans med ISK så blir det bara en lägre schablonskatt, fast där avkastningen på ISK generellt är lägre? Läste några siffror på ISK där avkastnignen var typ 2% per år. Känns lite lite med tanke på att jag haft 20% avkastning på mina fonder i år. Är det då mer värt, även med skatten inräknat, att köra på med Avanza?
Citera
2019-12-16, 09:52
ISK är en typ av fondkonto, avkastningen (minus schablonskatten) beror på vilka fonder du har på kontot. Du "låser" inget på ett ISK, du kan när som helst sälja av det innehav du har på kontot och ta ut pengarna.
Citera
2019-12-16, 09:55
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
ISK är en typ av fondkonto, avkastningen (minus schablonskatten) beror på vilka fonder du har på kontot. Du "låser" inget på ett ISK, du kan när som helst sälja av det innehav du har på kontot och ta ut pengarna.
I see. jag ser nu att jag faktiskt har ett ISK-konto jämte ett AF-konto på Avanza. ISK-kontot har jag dock inte använt.
Citera
2019-12-16, 09:57
Traditionella fondkonton har ingen scahblonskatt, däremot skattar du på eventuell vinst vid avyttring av fonder och aktier.
Citera
2019-12-16, 10:00
Bannlyst
Du har inte förstått någonting. Vad för kontotyp vill du lägga fonderna annars förutom på ISK? Ditt AF är förmodligen ditt huvudkonto på avanza som skapas automatiskt när du blir kund...
Citera
2019-12-16, 10:10
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Du har inte förstått någonting. Vad för kontotyp vill du lägga fonderna annars förutom på ISK? Ditt AF är förmodligen ditt huvudkonto på avanza som skapas automatiskt när du blir kund...
Japp, det stämmer nog att det är mitt huvudkonto på Avanza. betyer det alltså att jag kan ha samma fonder som jag redan har på AF-kontot (Avanza Zero och Avanza Auto 5), fast på ISK-kontot istället? Då verkar det ju mycket bättre? Samma grymma avkastning, mindre skatt?

Citat:
Traditionella fondkonton har ingen scahblonskatt, däremot skattar du på eventuell vinst vid avyttring av fonder och aktier.
Yes, så jag förstått det. Så bra, då flyttar jag nog över allt på ISK-kontot och kör därifrån istället om det inte är nån större skillnad förutom att man bara skattar schablonmässigt.
Senast redigerad av Nihenna 2019-12-16 kl. 10:16.
Citera
2019-12-16, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Lite smådryg ton, men okej. Japp, det stämmer nog att det är mitt huvudkonto på Avanza. betyer det alltså att jag kan ha samma fonder som jag redan har på AF-kontot (Avanza Zero och Avanza Auto 5), fast på ISK-kontot istället? Då verkar det ju mycket bättre? Samma grymma avkastning, mindre skatt?
Ja du kan ha samma fonder där. ISK är schablonbeskattat det är inte AF (ditt huvudkonto)

Går att läsa mer om olika konton på avanza men ISK är väl det enklaste formen.
Citera
2019-12-16, 10:20
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Ja du kan ha samma fonder där. ISK är schablonbeskattat det är inte AF (ditt huvudkonto)

Går att läsa mer om olika konton på avanza men ISK är väl det enklaste formen.
Perfekt, tackar. Då gör jag så att jag låter det som redan finns där vara kvar p ÅAF-kontot, så flyttar jag sparandet fr.o.m nu över till ISK. Tack, tack!
Citera
2019-12-16, 10:33
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Perfekt, tackar. Då gör jag så att jag låter det som redan finns där vara kvar p ÅAF-kontot, så flyttar jag sparandet fr.o.m nu över till ISK. Tack, tack!
Det går att dividera och räkna på vad som lönar sig mest: AF eller ISK (eller KF).

I korta drag föredrar jag att lägga mitt sparande i KF (för utländska aktier) och ISK för allt svenskt då jag vet vad jag får ut om jag skulle sälja av allt. Annars får man hålla koll på vad eventuell vinstskatt rör sig om osv. Inte något konstigt i sig, men jag trivs bättre med att veta att en miljon på ISK betyder att jag har mer eller mindre samma summa i fickan om jag trycker sälj på hela skiten. Gäller bara att ha ordning så att det finns medel när skatten dras från kontot.
Citera
2019-12-16, 11:03
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Det går att dividera och räkna på vad som lönar sig mest: AF eller ISK (eller KF).

I korta drag föredrar jag att lägga mitt sparande i KF (för utländska aktier) och ISK för allt svenskt då jag vet vad jag får ut om jag skulle sälja av allt. Annars får man hålla koll på vad eventuell vinstskatt rör sig om osv. Inte något konstigt i sig, men jag trivs bättre med att veta att en miljon på ISK betyder att jag har mer eller mindre samma summa i fickan om jag trycker sälj på hela skiten. Gäller bara att ha ordning så att det finns medel när skatten dras från kontot.
Perfekt, tack! Då gör jag som jag tänkt, och börjar spara genom ISK.
Citera
2019-12-17, 00:38
Medlem
Citat:
Du har väl ändå en scahblonskatt på fonder på ett vanligt fondkonto också? 30% i skatt av 0,4% av totala värdet per 31 dec föregående år. Så schablonskatten är mao 0,12% av totala värdet per år, utöver 30% i vinstskatt när du väl säljer.

Kör ISK (eller KF) för dina fonder, då det är mer fördelaktigt just nu.
Citera
2019-12-20, 10:14
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Du har väl ändå en scahblonskatt på fonder på ett vanligt fondkonto också? 30% i skatt av 0,4% av totala värdet per 31 dec föregående år. Så schablonskatten är mao 0,12% av totala värdet per år, utöver 30% i vinstskatt när du väl säljer.

Kör ISK (eller KF) för dina fonder, då det är mer fördelaktigt just nu.
Det har du rätt i, tack för korrigeringen.

Däremot kan det väl sägas, om man ska vara besserwisser, att kontot i sig inte har någon schablonskatt, utan endast de fonder (ej aktier) som finns i kontot. Till skillnad från en ISK där allt kapital, oavsett om det är investerat eller inte schablonskattas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in