• 1
  • 2
2019-12-16, 09:48
Medlem
Nihennas avatar
Tnkte jag skulle brja lgga undan 2000 varje mnad fr att f en okej pension. jag har redan 60 000 i Avanza Auto och Avanza Zero.

Frgan r, r detta rtt vg att g, eller ska man lsa dem p ett ISK-konto?

Har jag frsttt det rtt att med fonder s behver man skatta p vinsten, medans med ISK s blir det bara en lgre schablonskatt, fast dr avkastningen p ISK generellt r lgre? Lste ngra siffror p ISK dr avkastnignen var typ 2% per r. Knns lite lite med tanke p att jag haft 20% avkastning p mina fonder i r. r det d mer vrt, ven med skatten inrknat, att kra p med Avanza?
Citera
2019-12-16, 09:52
ISK r en typ av fondkonto, avkastningen (minus schablonskatten) beror p vilka fonder du har p kontot. Du "lser" inget p ett ISK, du kan nr som helst slja av det innehav du har p kontot och ta ut pengarna.
Citera
2019-12-16, 09:55
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
ISK r en typ av fondkonto, avkastningen (minus schablonskatten) beror p vilka fonder du har p kontot. Du "lser" inget p ett ISK, du kan nr som helst slja av det innehav du har p kontot och ta ut pengarna.
I see. jag ser nu att jag faktiskt har ett ISK-konto jmte ett AF-konto p Avanza. ISK-kontot har jag dock inte anvnt.
Citera
2019-12-16, 09:57
Traditionella fondkonton har ingen scahblonskatt, dremot skattar du p eventuell vinst vid avyttring av fonder och aktier.
Citera
2019-12-16, 10:00
Bannlyst
Du har inte frsttt ngonting. Vad fr kontotyp vill du lgga fonderna annars frutom p ISK? Ditt AF r frmodligen ditt huvudkonto p avanza som skapas automatiskt nr du blir kund...
Citera
2019-12-16, 10:10
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Du har inte frsttt ngonting. Vad fr kontotyp vill du lgga fonderna annars frutom p ISK? Ditt AF r frmodligen ditt huvudkonto p avanza som skapas automatiskt nr du blir kund...
Japp, det stmmer nog att det r mitt huvudkonto p Avanza. betyer det allts att jag kan ha samma fonder som jag redan har p AF-kontot (Avanza Zero och Avanza Auto 5), fast p ISK-kontot istllet? D verkar det ju mycket bttre? Samma grymma avkastning, mindre skatt?

Citat:
Traditionella fondkonton har ingen scahblonskatt, dremot skattar du p eventuell vinst vid avyttring av fonder och aktier.
Yes, s jag frsttt det. S bra, d flyttar jag nog ver allt p ISK-kontot och kr drifrn istllet om det inte r nn strre skillnad frutom att man bara skattar schablonmssigt.
Senast redigerad av Nihenna 2019-12-16 kl. 10:16.
Citera
2019-12-16, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Lite smdryg ton, men okej. Japp, det stmmer nog att det r mitt huvudkonto p Avanza. betyer det allts att jag kan ha samma fonder som jag redan har p AF-kontot (Avanza Zero och Avanza Auto 5), fast p ISK-kontot istllet? D verkar det ju mycket bttre? Samma grymma avkastning, mindre skatt?
Ja du kan ha samma fonder dr. ISK r schablonbeskattat det r inte AF (ditt huvudkonto)

Gr att lsa mer om olika konton p avanza men ISK r vl det enklaste formen.
Citera
2019-12-16, 10:20
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Ja du kan ha samma fonder dr. ISK r schablonbeskattat det r inte AF (ditt huvudkonto)

Gr att lsa mer om olika konton p avanza men ISK r vl det enklaste formen.
Perfekt, tackar. D gr jag s att jag lter det som redan finns dr vara kvar p AF-kontot, s flyttar jag sparandet fr.o.m nu ver till ISK. Tack, tack!
Citera
2019-12-16, 10:33
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Perfekt, tackar. D gr jag s att jag lter det som redan finns dr vara kvar p AF-kontot, s flyttar jag sparandet fr.o.m nu ver till ISK. Tack, tack!
Det gr att dividera och rkna p vad som lnar sig mest: AF eller ISK (eller KF).

I korta drag fredrar jag att lgga mitt sparande i KF (fr utlndska aktier) och ISK fr allt svenskt d jag vet vad jag fr ut om jag skulle slja av allt. Annars fr man hlla koll p vad eventuell vinstskatt rr sig om osv. Inte ngot konstigt i sig, men jag trivs bttre med att veta att en miljon p ISK betyder att jag har mer eller mindre samma summa i fickan om jag trycker slj p hela skiten. Gller bara att ha ordning s att det finns medel nr skatten dras frn kontot.
Citera
2019-12-16, 11:03
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Det gr att dividera och rkna p vad som lnar sig mest: AF eller ISK (eller KF).

I korta drag fredrar jag att lgga mitt sparande i KF (fr utlndska aktier) och ISK fr allt svenskt d jag vet vad jag fr ut om jag skulle slja av allt. Annars fr man hlla koll p vad eventuell vinstskatt rr sig om osv. Inte ngot konstigt i sig, men jag trivs bttre med att veta att en miljon p ISK betyder att jag har mer eller mindre samma summa i fickan om jag trycker slj p hela skiten. Gller bara att ha ordning s att det finns medel nr skatten dras frn kontot.
Perfekt, tack! D gr jag som jag tnkt, och brjar spara genom ISK.
Citera
2019-12-17, 00:38
Medlem
Citat:
Du har vl nd en scahblonskatt p fonder p ett vanligt fondkonto ocks? 30% i skatt av 0,4% av totala vrdet per 31 dec fregende r. S schablonskatten r mao 0,12% av totala vrdet per r, utver 30% i vinstskatt nr du vl sljer.

Kr ISK (eller KF) fr dina fonder, d det r mer frdelaktigt just nu.
Citera
2019-12-20, 10:14
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Du har vl nd en scahblonskatt p fonder p ett vanligt fondkonto ocks? 30% i skatt av 0,4% av totala vrdet per 31 dec fregende r. S schablonskatten r mao 0,12% av totala vrdet per r, utver 30% i vinstskatt nr du vl sljer.

Kr ISK (eller KF) fr dina fonder, d det r mer frdelaktigt just nu.
Det har du rtt i, tack fr korrigeringen.

Dremot kan det vl sgas, om man ska vara besserwisser, att kontot i sig inte har ngon schablonskatt, utan endast de fonder (ej aktier) som finns i kontot. Till skillnad frn en ISK dr allt kapital, oavsett om det r investerat eller inte schablonskattas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in