• 1
  • 2
2019-12-15, 15:50
Medlem
rrpipers avatar
Min fru har fått en summa dollar, c:a 8000 från sin faster som är van att spara i kontanter. (Väldigt osvenskt, fastern kommer ej från Sverige) Nu vill min fru kunna använda dessa i Sverige. Vad finns det för alternativ? Valutakonton i svenska banker verkar uteslutet då de inte går att göra kontantinsättningar. Forex-växling eller liknande? Dyrt? Blir problem med misstankar om penningtvätt gissar jag? Kort sagt kan nån hjälpa med vad det finns för alternativ?
Citera
2019-12-15, 15:54
Avstängd
Lacerdas avatar
Jämför avgifterna vid inväxling till Forex eller direkt insättning på kontot i den bank du är kund.
Jag köper gärna några hundra dollar för 100$/950 kronor av dig.
Ett sista alternativ är ju att spara pengarna till nästa utlandsresa. Dollar funkar ju i hela världen.
Citera
2019-12-15, 16:01
Medlem
om hon inte tänker köpa nått för pengarna är nog det bästa att ha kvar de i dollar
usa dollarn blir väl inte för gammal de gäller väl för alltid
snart försvinner väl kronan som kontanter då kommer nog euron ock us dollarn ta över
Senast redigerad av diseledvin 2019-12-15 kl. 16:03.
Citera
2019-12-15, 16:04
Medlem
LagomLats avatar
Sätt in dem på banken, din fru får redogöra för varifrån de kommer, så eventuellt får givardn vara beredd att förklara, inga problem, bara lite merarbetet.

LL
Citera
2019-12-15, 16:25
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Sätt in dem på banken, din fru får redogöra för varifrån de kommer, så eventuellt får givardn vara beredd att förklara, inga problem, bara lite merarbetet.

LL

Tack för svar men det är inte möjligt att sätta in dollar på bank för privatpersoner i Sverige vad jag vet.
Citera
2019-12-15, 16:26
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

LL

Tack men det är inte möjligt att sätta in dollar på bank för privatpersoner i Sverige vad jag vet. Om du har annan information så får du gärna dela med dig.
Citera
2019-12-15, 16:28
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jämför avgifterna vid inväxling till Forex eller direkt insättning på kontot i den bank du är kund.
Jag köper gärna några hundra dollar för 100$/950 kronor av dig.
Ett sista alternativ är ju att spara pengarna till nästa utlandsresa. Dollar funkar ju i hela världen.

Tack för tipset men jag tror inte jag kan jämföra mellan forex och bankinsättning då kontanthantering i dollar inte erbjuds av någon bank till privatpersoner mig veterligen. Har du nån annan information får du gärna dela med dig. I sånt fall återstår ju endast forex. Och tack för det andra erbjudandet men vi söker förmodligen en helhetslösning.
Citera
2019-12-15, 17:19
Medlem
borrizs avatar
Ni kan givetvis växla in pengarna i mindre summor över en längre tid. Nu kan det bli problem med äldre sedlar, eftersom bankerna har svårt att rent praktiskt verifiera deras äkthet.

Ett annat problem är att säljkursen är en helt annan (betydligt sämre) än köpkursen.

Det bästa vore därför om ni kunde använda pengarna i i staterna, i samband med en semesterresa.
Citera
2019-12-15, 19:17
Medlem
Fenjal888s avatar
Det går att köra genom Forex, men som du nämner, växlingskursen är riktigt dålig.

Ni har inte någon semester planerat för framtiden? En idé skulle ju vara att helt enkelt semestra lite i staterna och shoppa lite på köpet. Både kläder och elektronik är riktigt prisvärt där borta.
Citera
2019-12-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Min fru har fått en summa dollar, c:a 8000 från sin faster som är van att spara i kontanter. (Väldigt osvenskt, fastern kommer ej från Sverige) Nu vill min fru kunna använda dessa i Sverige. Vad finns det för alternativ? Valutakonton i svenska banker verkar uteslutet då de inte går att göra kontantinsättningar. Forex-växling eller liknande? Dyrt? Blir problem med misstankar om penningtvätt gissar jag? Kort sagt kan nån hjälpa med vad det finns för alternativ?

Köp guld i us, sälj i sverige
Citera
2019-12-15, 19:29
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordlandzor

Fast vi har inget som talar för att sedelbunten är i staterna, den verkar vara i sverige. Annars var det ett bra förslag.

LL
Citera
2019-12-15, 20:32
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordlandzor

Kreativt men skulle gissa att spreaden x2 blir dyrare än en forexväxling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in