2019-12-15, 14:33
Medlem
Jag har inga planer på att gå i pension och tror inte heller att jag lever till den åldern, då inte många män i min släkt klarat sig förbi 70.

Därför känner jag att jag hellre hade haft mina pensionspengar nu när de gör någon nytta. Går det på något sätt att tömma sina tjänepensionskonton i förtid(innan 35 års ålder)? Jag misstänker att allmänna pensionen är det väl inte ens någon idé fråga om.

Jag har försökt googla fram svar men det är väldigt knapphändig information.
Citera
2019-12-15, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdoko
Jag har inga planer på att gå i pension och tror inte heller att jag lever till den åldern, då inte många män i min släkt klarat sig förbi 70.

Därför känner jag att jag hellre hade haft mina pensionspengar nu när de gör någon nytta. Går det på något sätt att tömma sina tjänepensionskonton i förtid(innan 35 års ålder)? Jag misstänker att allmänna pensionen är det väl inte ens någon idé fråga om.

Nej.
Citera
2019-12-15, 14:42
Medlem
Kurt-Syds avatar
Oranga-kuveret håller hårt på detta. Fungerar inte på samma sätt som det bruna.
Citera
2019-12-15, 14:47
Medlem
Nej, det går inte och var glad för det. Det finns en risk att du blir äldre nån gång.
Citera
2019-12-15, 14:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sdoko
JGår det på något sätt att tömma sina tjänepensionskonton i förtid(innan 35 års ålder)? Jag misstänker att allmänna pensionen är det väl inte ens någon idé fråga om.

Nej. Inga undantag under 55
Citera
2019-12-15, 15:10
Medlem
Opaques avatar
55 år gäller för tjänstepension, samt att du inte kan fortsätta jobba (många missar den punkten)
Citera
2019-12-15, 20:02
Medlem
Kurt-Syds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
55 år gäller för tjänstepension, samt att du inte kan fortsätta jobba (många missar den punkten)
Va! Kan jag inte jobba efter 55?
Citera
2019-12-15, 20:09
Medlem
Citat:
Punkt två beror väl på vilket försäkringsbolag tjänstepensionen ligger hos?
Citera
2019-12-15, 20:11
Medlem
Ett vanligt pensionssparande kan man avsluta när man vill om värdet är under ett prisbasbelopp. Tjänstepensionen är sannolikt inte lika flexibel.
Citera
2019-12-15, 20:58
Medlem
Citat:

What detta var helt nytt för mig? Jag har planerat ta ut vid 55 då jag har svinhög tjänstepension men vill ju kunna börja jobba igen om man tröttnar på att gå hemma. Men då kan man väl stoppa uttaget igen antar jag
Citera
2019-12-15, 21:17
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Ett helt uttag av din tjänstepension, även kallat återköp, regleras av inkomstskattelagen samt villkoren för varje individuellt avtal som dina tjänstepensionsförsäkringar omfattas av. För de tjänstepensioner där ett återköp är möjligt enligt villkoren får inte det totala försäkringskapitalet överstiga ett prisbasbelopp. Däremot, i undantagsfall, kan Skatteverket godkänna återköp över ett prisbasbelopp.

För att undersöka vilka möjligheter du har till återköp kan du ta kontakt med den eller de försäkringsgivare som tillhandahåller dina tjänstepensioner.
I regel inte, men det kan i vissa fall vara möjligt.
Senast redigerad av Trollsajtmedlem 2019-12-15 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in