2019-12-17, 05:31
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Fast jag tror inte Kjäll hann tänka utan reagerade med ryggmärgen! En äldre mans ryggmärg som inte är impregnerad av den nya jä...la tiden. OCH så hände ju detta i Gislaved! Hade Kjäll bott centralt i en storstad så hade våldet varit mer vardag och han hade rimligtvis avlägsnat sig snabbt från platsen.
Det tror jag också. En del människor har den egenskapen. Hade fler hunnit reagera så kanske rånarna övermannats? Kjäll var kanske van vid den sortens råkurr där man inte riskerade bli knivhuggen i ryggen? Men det är nya tider nu. Det kommer bli mycket värre i Sverige innan det blir bättre. Om det ens blir bättre.
Citera
2019-12-17, 05:45
Medlem
Är inte köket på ovanvåningen?
Citera
2019-12-17, 05:48
Medlem
DvaergensHaemnds avatar
Kjäll ska hyllas. Han gjorde vad alla svenskar behöver göra: stå upp för lag och ordning när polisen inte klarar det. Ensam är dock inte stark! Medborgargarden är en nödvändighet framöver.

Någon måste väl ändå veta varför attacken skedde och därmed vilka förövarna är? Jobba Flashback!
Citera
2019-12-17, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Första smällen? Vad pratar du om?
Han tog en machete eller kniv och dog för absolut ingenting mer än att han ville leka hjälte.

De ligger i ryggraden på en del speciellt äldre konservativa att upprätthålla ett civiliserat land. Man ser det mycket mer i USA där rånare övermannas.

Motsatsen ser du i kina där folk tar bilder när trafik olyckor händer och någon ligger halv död.

Sverige är väl något mellanting där folket är bra i grunden men blir så jäkla tyglade av statsmakten när de står upp för samhällsordningen. Våldsmonopolet gäller bara mot skötsamt folk.
Citera
2019-12-17, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det heller inte troligt att det var ett rån, utan en attack av något slag mot någon i köket. Eller attack mot restaurangen. Skulle de utföra ett rån så hade närmsta bensinstation varit ett bättre mål.
Nyckelfråga är vilka som jobbade, eller befann sig i köket vid tillfället.

En nyckelfråga är vad de som arbetade köket var för folk.
Dom vet nog exakt vad det var för folk.
Springer man in i ett kök för att råna?
Snarare för att vedergälla eller kanske hot om att betala för beskydd.
Har dom hotats att betala för beskydd och inte gjort det?
Kom det några och stökade förstörde i köket för att påminna om att det skulle betalas för beskydd?
Råkade deras gäst höra detta och ställde sig upp och ingrep?
Citera
2019-12-17, 06:10
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Förstår inte hur folk kan hylla Kjäll.
Han eskalerade ett rån så att det slutade i mord. Jävla tur att inte fler blev skadade.

Hur fan kan man ens få tanken att gå emellan ett rån när rånarna är beväpnade och pengarna försäkrade (tom kontant fri)...

Låt detta vara en varning till alla som tror sig tuffa och vill leka hjälte.

Vila i frid.

Håller med, finns en tid och plats för ageranden som Kjälls men detta var verkligen sällsynt korkat gjort
Citera
2019-12-17, 06:15
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DvaergensHaemnd
Kjäll ska hyllas. Han gjorde vad alla svenskar behöver göra: stå upp för lag och ordning när polisen inte klarar det. Ensam är dock inte stark! Medborgargarden är en nödvändighet framöver.

Någon måste väl ändå veta varför attacken skedde och därmed vilka förövarna är? Jobba Flashback!
Det är väl ändå magstarkt att säga att han gjorde det rätta?
Du är medveten om att han är död och det var nog ingen trevlig död heller?
För vad? Att några ynglingar stormade in och ville ha pengar?
Är jag beredd att agera med risken att jag dör på kuppen så handlar det om att nån ger sig på min familj eller att jag kanske går förbi ett våldtäktsförsök eller liknande.
Hoppas att du föregår med gott exempel och gör samma sak i liknande läge och inte bara snackar allmänt flashbackgoja utan tar chansen att dö med halsen avskuren för resturangkassans skull...

Lider med den avlidne och hans anhöriga, väldigt tragiskt.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2019-12-17 kl. 06:21.
Citera
2019-12-17, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DvaergensHaemnd

Han offrade sitt liv för döda ting som pengar och prylar. Jag kan inte se hur det skulle vara något att imponeras av. Det är kriminalitetens orsak som måste bekämpas. De kriminella har inte själva valt det.
Citera
2019-12-17, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Han offrade sitt liv för döda ting som pengar och prylar. Jag kan inte se hur det skulle vara något att imponeras av. Det är kriminalitetens orsak som måste bekämpas. De kriminella har inte själva valt det.

Dom är kriminella för skojs skull. Finns bidrag att söka och annat stöd men dessa killar vill ha fina klockor och köpa in heggen.

Väldigt få är kriminella av nöd i Sverige. Man är uttråkad.

Hoppas de får dödsstraff. Ett liv för ett liv. Adjö
Citera
2019-12-17, 06:42
Medlem
Jag kan tänka mig att Kjäll inte alls analyserade och vägde situationen och beräknade sannolikheten för möjliga utkomster som en genomsnittlig tangentbordsexpert kan göra ett par dagar senare. Jag håller det för sannolikt att han i något avseende var samma sorts surgubbe som jag själv som i första rummet inte kalkylerar risker och väger skyldigheter mot personal och samhälle när en sådan här situation oväntat dimper ned i knät. Jag blir själv i första hand glödgat rasande och mycket konfrontativ. Det hade måhända varit smartare av Kjäll att sitta tyst och hoppas att någon kock eller servitris blev utsatt istället men det är inte alltid så jävla lätt att behärska sig när packet tränger sig på. Det har ingenting att göra med att man går omkring och tror att man är Chuck Norris utan det är ofta bra darrigt efteråt när förnuftet kommer ikapp och adrenalinet klingar av. Även små tanter har jagat bort rånare med förbluffande och oväntad frenesi och i efterhand förklarat det just med att de inte tänkte, de vet bara att de blev heligt förbannade.

Det är svårt att i efterhand säga att Kjäll handlade rätt men jag tror mig förstå varför han gjorde som han gjorde.
Citera
2019-12-17, 06:42
Medlem
PUBG2018s avatar
Mycket tragiskt denna händelse. Om sådana händelser inte får 1 miljoner Alternativ för Sverige röster inom några år så är Sverige bortom räddning.

Kjäll G kom ifrån en tid där man gjorde rätt för sig! En ädel och äkta svensk man som man eftersträvade att vara under 30-40-50-tal! Nu är majoriteten av svenskarna fega kräk. Jag undrar om inte det är detta som gjort oss så svaga att ingen går ut, demonterar och tar ut sin ilska på alla dem som varit ansvariga för detta elände. Men jag tror nog svensken vill ha elände, man låter samhället bli sämre utan att protestera åt det! Att man röstar på samma partier hjälper inte heller för den delen!
Citera
2019-12-17, 06:44
Medlem
grungewhores avatar
off topic

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/BRdWv9/linnea-15-stoppade-knivattack-och-raddade-vannerna

De vänsterblivna idioterna i den här tråden hyllar säkert 15-åriga Linnea medan de spottar på Kjälls ryggradsreflex att ingripa.

Så här är det: adrenalinet kickar in. Såna som Linnea och Kjäll är båda värda hjältestämpel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in