2019-12-14, 18:41
Medlem
sanningenskas avatar
Skulle formatera om en gammal mac jag precis köpt. Startar den, håller ner Cmd+r, går in på Skivverktyg och tar bort internskivan och när jag sedan går in på Installera om OS X så står det först

"Innan OS X kan hämtas och återskapas måste datorns behörighet verifieras av Apple"

när jag trycker på fortsätt så kommer en ruta som står:

"En nödvändig hämtning saknas"

vad fan är detta? Står inget annat än det
Citera
2019-12-14, 18:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
Skulle formatera om en gammal mac jag precis köpt. Startar den, håller ner Cmd+r, går in på Skivverktyg och tar bort internskivan och när jag sedan går in på Installera om OS X så står det först

"Innan OS X kan hämtas och återskapas måste datorns behörighet verifieras av Apple"

när jag trycker på fortsätt så kommer en ruta som står:

"En nödvändig hämtning saknas"

vad fan är detta? Står inget annat än det

Testa med att starta datorn med Cmd-Alt-R nedtryckt för att starta mot Apples återställningsserver. Funkar det bättre?
Citera
2019-12-14, 18:59
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Testa med att starta datorn med Cmd-Alt-R nedtryckt för att starta mot Apples återställningsserver. Funkar det bättre?

Jag satte igång det för ca 10 min sen, den verkar dock ta en bra stund på sig, ska återkomma
Citera
2019-12-14, 19:42
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa

Här är vad som sker: den laddar om i Mac OS Lion, den tar mig förbi mitt tidigare problemstadium, jag godkänner avtalet och ett tiotal sekunder efter att den börjar installationen så står det "Kan inte hämta de ytterligare komponenter som krävs för installation av Mac OS X"

tolkar det som att problemen jag har är kopplade till att den inte kan hämta saker från internet, så om jag köper en USB imorgon och laddar ner en OS på den och installerar från USBn, kommer den kunna göra det utan att behöva något från internet?
Senast redigerad av sanningenska 2019-12-14 kl. 20:16.
Citera
2019-12-14, 23:26
Medlem
systems avatar
Citat:
Här är vad som sker: den laddar om i Mac OS Lion, den tar mig förbi mitt tidigare problemstadium, jag godkänner avtalet och ett tiotal sekunder efter att den börjar installationen så står det "Kan inte hämta de ytterligare komponenter som krävs för installation av Mac OS X"

tolkar det som att problemen jag har är kopplade till att den inte kan hämta saker från internet, så om jag köper en USB imorgon och laddar ner en OS på den och installerar från USBn, kommer den kunna göra det utan att behöva något från internet?
Ladda hem Diskmaker X för att enkelt göra en bootbar USB-sticka.
https://diskmakerx.com/

Du behöver då programmet ovan och OS X-installationsfilen på din dator. USB-stickan raderas och fixas till så att du kan boota datorn från den, och därefter starta skivverktyg som låter dig radera skivan. Sedan avslutar du skivverktyg och startar installationen.
Citera
2019-12-14, 23:29
Medlem
hjaelploskilles avatar
Prova installera med ethernetkabel? Hade exakt samma problem med min Mac och löste sig med Recovery Mode via ethernet, ändra datum i terminalen till kort efter att ditt OS släpptes

tror det går: dag, månad, klockslag, år

ex: 101120202012
Senast redigerad av hjaelploskille 2019-12-14 kl. 23:48.
Citera
2019-12-15, 13:14
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Ladda hem Diskmaker X för att enkelt göra en bootbar USB-sticka.
https://diskmakerx.com/

Du behöver då programmet ovan och OS X-installationsfilen på din dator. USB-stickan raderas och fixas till så att du kan boota datorn från den, och därefter starta skivverktyg som låter dig radera skivan. Sedan avslutar du skivverktyg och startar installationen.

Fixade USBn på annat sätt

Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Prova installera med ethernetkabel? Hade exakt samma problem med min Mac och löste sig med Recovery Mode via ethernet, ändra datum i terminalen till kort efter att ditt OS släpptes

tror det går: dag, månad, klockslag, år

ex: 101120202012

tack men funkade ej.

-

hur fan ska jag boota från USB på en Mac från 2010? Jag håller ner option key men den tar mig bara till internet recovery
Citera
2019-12-15, 13:28
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Fixade USBn på annat sätt

tack men funkade ej.

-

hur fan ska jag boota från USB på en Mac från 2010? Jag håller ner option key men den tar mig bara till internet recovery

Har du gjort detta först? Alltså tillåtit att datorn får boota från externt media:

https://www.google.se/amp/s/appleins...al-drives/amp/
Citera
2019-12-15, 18:59
Moderator
Rassas avatar
Sorry, missade helt att datorn var från 2010, bortse från mitt tips.
Citera
2019-12-25, 07:27
Bannlyst
Ta hem Mac OS till USB, och bootarn datorn på. Och sedan kör in ett rent os.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in