2020-08-18, 21:31
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Legend!

Dan Sahlin är ju klart värd att nämna. Att gå till Bajen som 28 åring o hinna med att vinna skytteligan, vara utomlands 2 vändor plus landslaget...efter att ha spelat i Nynäs o VHaninge är en jävla bedrift.

Sjukt att du slänger upp hans namn här.. Känner hans barn väldigt bra
Citera
2020-08-18, 23:11
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm

Spela ni tillsammans i AIK bandy?
Citera
2020-08-19, 06:40
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Tack. Jag har nämnt det tidigare men det är roligt att tjöta med gubbarna från Götet. Oerhört trevliga diskussioner.

Jag håller med om att det inträffar men jag skulle säga att det är främst tillfälligheter. Tror att ligan har nog lagt sig nu. Möjligt att AIK och Göteborg bör lyfta och sluta högre samt att det finns frågetecken ifall Elfsborg orkar hålla i detta annars så ser jag inte mycket ändras.

Jag vet inte, jag har svårt kring hela det här snacket att man är alltid bättre än sina motståndare men att bollen inte "studsar" rätt. En gång kan jag köpa det, två gånger kan jag köpa det. Men när man inte vinner på 11 matcher på raken i allsvenskan då är det ett större problem än att bollen inte studsar rätt.

Just det ja jag glömde bort att ni går in i Europa i andra omgången trodde att ni också skulle in nästa vecka. Jag tänkte mer på att landslagsuppehållet är det perfekta läget att skaka om lite ifall man nu så önskar. Sedan ska man nog inte lägga alltför mycket fokus på El-kvalet, en hel del av de seedade lagen som väntar i andra omgången är nog för starka för Göteborg i dagsläget.

Precis som du säger det måste bli rätt med ifall någon ny kommer in. Tycker inte heller att AIK fått det där lyftet man brukar få med en ny tränare och då har man problem när inte ens en ny röst gör skillnad. Sedan tycker jag att det är fel väg att gå ifall man börjar prata "mentorer" igen, det är oerhört förminskande av Poya och hans kunskaper och hade jag varit i den situationen så hade jag personligen avgått direkt.

Det är inte något som "inte studsar rätt" det är helt korrekt. Det handlar om ren och skär inkompetens framför mål, hade vi haft en Söder i fjolårets form som petat in säg 6baljor på denna tid hade läget varit betydligt bättre.
Nu är det givetvis en enkel sak att säga att det löser sig med en ny forward in men att vårt problem handlar om att sätta dit bollen är en del, den andra delen är givetvis försvaret.
Inte den grekiske guden då utan att vi bytt mittbackspar oftare än en porrskådis byter sexpartner. Det blir ingen kontinuitet där och nu spelar liksom Jakob där som inte är en mittback utan skall husera på mitten.

Beträffande EL-kvalet är det ju svårt att sia om, man kan ju få allt ifrån en "totalt omöjlig" till en "rätt enkel" lottning i runda 2 och 3 med maximal tur/otur så där handlar det om lottningen anser jag. Det är klart att vi skall gå för ett gruppspel om chansen finns men det får inte innebära att vi åker ur.

Mentorer skall icke in, jag tycker isf att om vi kan lyfta upp Stiller och Hjalle under hösten för att antingen låta dessa ta över på sikt eller för att få en långsiktig lösning från att försäsongen startar i januari.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Angående Blåvitt så har jag länge sagt att Poya är fel, men det där löser sig förhoppningsvis inom kort och behöver inte uppmärksammas mer nu. Dvs antingen vänder trenden eller så får han sparken. Perioden där han överlevde som kass eller jag har haft fel är liksom över.

Men har inte Kenneth Andersson kommit alltför lindrigt undan när det gäller kritik? Han har ju faktiskt sportchef och väldigt ansvarig för krisen. Har alltid tyckt Poya har en negativ aura runt sig, men det är även illa med Kenneth Anderssons stela och osociala uttryck. Svårt att förklara men han saknar social kompetens på nåt vis. Inte otrevlig, men ”svår”. Känns helt fel i en ledarroll, oavsett miljö. Att bara byta ut Poya är kanske inte lösningen. Att byta sportchef kan vara ännu viktigare.

Och jo, jag menar att det är viktigt med vilken ”aura” ansvariga för en grupp har. I motgång behöver man folk som inspirerar. Ledare som utstrålar negativ energi eller utstrålar likgiltighet vänder inga trender.

Vad ska Kenneth och Pontus göra? Det finns inte en spänn att handla för och man har garanterat visat upp alternativ men för att transferintressenterna skall gå in måste det ju vara nåt som verkligen är åtminstone lite hett i dessas ögon.
Det är givetvis så att det inte finns några heliga kor när det gäller att rädda det som räddas kan men att värva utan cash är svårt för valfri sportchef.

Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Jakob Johanssons insats igår måste vara en av de sämre vi har sett i årets allsvenska. Kul också hur till sig att ifkare var när han anslöt. Helt sjukt att han spelade i landslaget för bara ett par år sedan när han är så otroligt långsam.

Det går ju inte att jämföra mittfältaren Jakob innan skadorna då han var otroligt bra i landslaget och i övrigt med mot mittbacken Jakob som är åter från långvariga skador.
Annan position framförallt och att det inte är hans rätta plats har märkts.
Citera
2020-08-19, 09:30
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Spela ni tillsammans i AIK bandy?

Skön tönt du är.. Och näe, det gjorde vi inte. Vi normala människor klarar av att ha vänner med olika klubbsympatier, det är inte helt ovanligt här.
Citera
2020-08-19, 10:23
Medlem
Jaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Jakob Johanssons insats igår måste vara en av de sämre vi har sett i årets allsvenska. Kul också hur till sig att ifkare var när han anslöt. Helt sjukt att han spelade i landslaget för bara ett par år sedan när han är så otroligt långsam.

Kollade på d-play higlightsen av matchen. Och varende Peking läge så ”blev Johansson bortfintad” eller ”hamnade på efterkälken”. Är det verkligen landslags Jakob Johansson tänkte jag. Så då var det det. Sjukt.
Citera
2020-08-19, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är inte något som "inte studsar rätt" det är helt korrekt. Det handlar om ren och skär inkompetens framför mål, hade vi haft en Söder i fjolårets form som petat in säg 6baljor på denna tid hade läget varit betydligt bättre.
Nu är det givetvis en enkel sak att säga att det löser sig med en ny forward in men att vårt problem handlar om att sätta dit bollen är en del, den andra delen är givetvis försvaret.
Inte den grekiske guden då utan att vi bytt mittbackspar oftare än en porrskådis byter sexpartner. Det blir ingen kontinuitet där och nu spelar liksom Jakob där som inte är en mittback utan skall husera på mitten.

Jag kan både köpa och inte köpa det. Om vi bara haft en bättre straffskytt förra året så hade vi vunnit allsvenskan utan några problem. Om Safari inte hade halkat så hade vi haft en cuptitel osv. osv. Poya är inte dum men han är så jävla tjurskallig så att han vägrar överge delar av sitt system trots att det uppenbart inte fungerar i nuläget. Jag ska inte säga att han inte gjort det till viss mån som till exempel att Yusuf och Sana spelar längre ner för att täcka till ytorna som motståndarna utnyttjade då Erlingmark inte kunde täcka upp de ytorna ensam. Men detta har kommit till en kostnad av att offensiven blir lidande istället.

Det jag försöker komma fram till är att man får anpassa spelet till materialet (främst försvaret), vad gör det om man inte spelar "vacker" fotboll i säg 3-4 matcher som man vinner och får upp självförtroendet och då långsamt återvänder till sina "principer". Istället står man och duttar bollen i mitten match efter match, tappar den, blir straffade, bild på en ledsen Poya som inte kan förstå varför man går från ännu en match där man inte tagit full pott.
Citera
2020-08-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Kollade på d-play higlightsen av matchen. Och varende Peking läge så ”blev Johansson bortfintad” eller ”hamnade på efterkälken”. Är det verkligen landslags Jakob Johansson tänkte jag. Så då var det det. Sjukt.

Det jag främst undrar när jag ser spelare Johansson och Olsson som mittbackar är 1) om det verkligen kan lida sådan extrem brist på habila backar, och 2) om dessa lag trots allt inte skulle få ut mer av sina lag med att spela sämre spelare på rätt position och sen ha stjärnorna på huvudpositionen.
Citera
2020-08-19, 12:03
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Assad Al Hamlawi skadad resten av säsongen. Han har gjort en del pigga inopp och även startat ett par matcher för oss, så det är inte bra det här. Helvetet fortsätter.
Citera
2020-08-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Vad ska Kenneth och Pontus göra? Det finns inte en spänn att handla för och man har garanterat visat upp alternativ men för att transferintressenterna skall gå in måste det ju vara nåt som verkligen är åtminstone lite hett i dessas ögon.
Det är givetvis så att det inte finns några heliga kor när det gäller att rädda det som räddas kan men att värva utan cash är svårt för valfri sportchef.
.

Har väl ingen solklar lösning på vad de skall göra i dagsläget. Men tycker Kenneth "kommit undan" kritik, framförallt för att jag tycker hela lagbygget är instabilt. På tok för få "rejäla spelare" i truppen och för mycket fokus på kvicka bollspelare.

En riktig centertank, en elak tuff jävel på mitten, och ett träben där bak som rensar bort allt hade varit bra att ha som alternativ att slänga in nu. (Även om träben i backlinjen kan vara förödande för ett lags grundspel, så de är sällan rätt i längden i modern fotboll). Men mixen är liksom fel. Och den är Kenneth delvis ansvarig för, väl? Och nej, jag tycker inte man kan skylla det på skador.

Men värst är ändå att jag tycker han har en utstrålning av loj och oengagerad. Känns som han inte bryr sig och i kombination med den alltid negativa Poya blir helheten en grupp som saknar jävlar anamma. Man behöver ha in folk som skapar energi och man behöver en bättre mix i truppen.

Personer det brinner i ögonen på. Var finns dom i dagens trupp och organisation?

(Nu har jag såklart inte alls samma kunskap som dig om detaljerna, men lite fräscht tyckande från en som inte blivit speciellt hemmablind är alltid nyttigt som input. Sedan får du rätta mig där jag har fel. Har jag inga problem med)
Senast redigerad av Burkgurka 2020-08-19 kl. 12:14.
Citera
2020-08-19, 12:19
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
det är ju en karriär värdig att nämnas i Buster, mötte honom ngn gång också. bra jävla spelare, vida omtalad bland sthlmspelare runt hans ålder.

vissa har ngt litet extra även om andra kan vara klart mer tekniska o fintiga av sig.
Citera
2020-08-19, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
det är ju en karriär värdig att nämnas i Buster, mötte honom ngn gång också. bra jävla spelare, vida omtalad bland sthlmspelare runt hans ålder.

vissa har ngt litet extra även om andra kan vara klart mer tekniska o fintiga av sig.

Nu kommer jag väl från ämnet ännu mer, men alltid kul med sådana där multitalanger som är bra på allt. Ett annat exempel är Glenn Strömberg som före han blev känd fotbollsspelare var lite av en lokalkändis för sin "bollkänsla i händerna", där han var i oslagbar i Bordtennis samt alltid hade sommarens banrekord på flera av traktens minigolfbanor.
Citera
2020-08-19, 13:34
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nu kommer jag väl från ämnet ännu mer, men alltid kul med sådana där multitalanger som är bra på allt. Ett annat exempel är Glenn Strömberg som före han blev känd fotbollsspelare var lite av en lokalkändis för sin "bollkänsla i händerna", där han var i oslagbar i Bordtennis samt alltid hade sommarens banrekord på flera av traktens minigolfbanor.
ja det är fascinerande faktiskt. som vissa konstnärer/skapare..de är bra på allt nästan.

eftersom det ändå är en fotbollsspelare i grunden kan Remco Evenepoel nämnas, ungdomsspelare i Anderlecht o PSV.. spelade i Belgiens U15 o U16 landslag, tröttnade o sprang Bryssels halvmara på 1:15 ca som 16 årig fotbollsspelare o började cykla som 17 åring. Krossade alla på JVM året efter och är nu på 3 år en världsstjärna inom cykling (vilket brukar ta lång tid att bygga upp en motor för).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in