• 1
  • 2
2019-12-13, 20:34
Medlem
who-s avatar
Tjena. Jo det är så att jag tänker köpa fläktar till datorn med vet inte hur dom ska sitta.
Jag tänkte att jag sätter 3 styckna där fram som suger in luft i datorn och 2 styckna på taket som suger ut luft. Eller är det dåligt? Eller ska jag sätta så alla suger ut luften ur datorn? Eller ska jag sätta så alla suger in luft?

Som sagt så vänder jag mig till er kunniga som vet hur det ska vara.

Bless!
Citera
2019-12-13, 20:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Tjena. Jo det är så att jag tänker köpa fläktar till datorn med vet inte hur dom ska sitta.
Jag tänkte att jag sätter 3 styckna där fram som suger in luft i datorn och 2 styckna på taket som suger ut luft. Eller är det dåligt? Eller ska jag sätta så alla suger ut luften ur datorn? Eller ska jag sätta så alla suger in luft?

Bless!

Det normala är att man styr flödet framifrån och bakåt/uppåt.

Tänk efter, hur beter sig kall respektive varm luft?
Citera
2019-12-13, 21:00
Medlem
sommarlovs avatar
Om alla blåser eller suger in luft, hur ska du då kunna få ett flöde?
Normala är ett flöde bakåt.
Citera
2019-12-13, 22:59
Medlem
Ha alltid en fläkt bak som matar ut.

Blev betydligt svalare jämfört bara två fram som matar in (vanlig standard nya chassin).

I detta fall var det ett microtower.
Citera
2019-12-31, 02:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Bless!

Det blir bra som du tänkt, huvudsaken är att du har ett flöde av luften genom datorlådan.
Citera
2020-01-02, 15:47
Bannlyst
Citat:

Bless!

Behöver du alla de fläktarna ? Tänk också att du gör den något mer högljudd med fler fläktar.

Så här är det .
Front fläkt längst ner ska kyla diskar

Mitten fram grafikkort.

Längst upp minne mm.

Antingen har du ett luft flöde framifrån o bak eller framifrån och upp. Inte båda . Det kan förstöra luftflödet och ge sämre temps .
Citera
2020-01-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Behöver du alla de fläktarna ? Tänk också att du gör den något mer högljudd med fler fläktar.

Du har rätt i allt du skrev men jag vill ändå påpeka att fler fläktar även kan leda till en tystare dator. Istället för en insugsfläkt på 1000rpm så kan man köra 3 fläktar i 400rpm istället som är märkbart tystare och ger mer luftflöde.

Ett annat tips är att försöka ha övertryck i datorlådan (fler infläktar än ut) för då slipper man att datorn drar in damm från varenda springa. Förutsätter ju filter vid insuget givetvis

Det är lätt att testa om man har positivt tryck genom att hålla en en smal remsa toapapper vid någon springa, sugs den fast så är det negativt tryck i lådan.
Citera
2020-01-02, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JDod
Du har rätt i allt du skrev men jag vill ändå påpeka att fler fläktar även kan leda till en tystare dator. Istället för en insugsfläkt på 1000rpm så kan man köra 3 fläktar i 400rpm istället som är märkbart tystare och ger mer luftflöde.

Ett annat tips är att försöka ha övertryck i datorlådan (fler infläktar än ut) för då slipper man att datorn drar in damm från varenda springa. Förutsätter ju filter vid insuget givetvis

Det är lätt att testa om man har positivt tryck genom att hålla en en smal remsa toapapper vid någon springa, sugs den fast så är det negativt tryck i lådan.

Givetvis beror ju på hur högt ljud den är innan 🙈.
Citera
2020-01-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Givetvis beror ju på hur högt ljud den är innan 🙈.

Även om den var helt tyst innan så går det alltid att sätta dit fler fläktar på lågt varv utan att den låter märkbart mer, 15dB+15db+15dB blir ju inte 45dB i verkligheten.

Jag har 5 insugsfläktar i min låda och 3 utblås och min dator är helt ljudlös och väldigt sval. Tystnaden är nästan öronbedövande. På full belastning så måste jag vara intill den för att höra något.
Citera
2020-01-03, 01:16
Medlem
Layouten som du tänkt fungerar utmärkt. Fem Noctua NF-F12 ppc 3000 fläktar på det så blir det superb. Kör du dem på 3000 rpm lär datorn flyga iväg, men luftflödet blir bra iallafall.
Citera
2020-01-03, 01:22
Medlem
Front nere och ev mitt - insug

Bakåt högt och ev tak utblås

Se gärna till att ha kraftfullt insug.

Länka ditt chassi så vi ser vad du har.
Citera
2020-01-03, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella