2020-12-05, 10:29
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Som dessutom är baserade på releasespel som sällan är särskilt väloptimerade till ny hårdvara, speciellt när Series X har en mycket större GPU (52 CU kluster mot 36) vilket kan vara svårare att få ut 'maxad' prestanda. Speciellt så nära release.

Sen är det typ till 5% hårfin skillnad också i spelen, som att Series X droppar någon sekund eller så till 55 fps.

Flera skillnader är ju dessutom högst troligt buggar eller bara enklare portar från last gen osv.Spelen är ju långt ifrån optimerade fullt ut när det är cross gen.

Det är ju t.ex noll skillnad i Watch Dogs Legion. Jo, PS5 har snabbare laddningstid vilket vore konstigt annars.
Borderlands 3, tydligen en One X-port med nån skugg-bugg. Sen säger DF själva att Series X-versionen är bättre och flyter bättre i performance-läget.

En stor anledning att jag kommer vänta med Cyberpunk, jag vill spela next gen-versionen och inte nån upphottad last gen.
Citera
2020-12-05, 10:38
Medlem
Big Bosss avatar
Exakt, sen är jag ingen patetisk fanboy heller utan kommer skaffa PS5 längre fram när det kommer fler spel än Demon's Souls som lockar samt tillgång är bättre, samt pris är lägre.

Skaffade Series X som uppgradring från One X som 'gamepass maskin' som jag använde One X till väldigt mycket och många ggr billigare instegspris. Hur gärna jag än vill spela Demon's Souls så är det inte värt 7 k, speciellt inte i den här ekonomin! Men 370 kr nu slutet i dec som instegspris för 2 års All Access med Gamepass o Series X? Jo tack.
Citera
2020-12-05, 12:55
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Tror inte DF har några 7-8 jämförelser än och dessutom så är det ren bullshit att PS5 varit bättre på samtliga.

PS5 har varit bättre i samtliga jämförelser förutom 120hz i DMC5 som sedan patchades: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-capcom-fixes-dmc5-120hz-ps5-problem

Även om PS5 och XSX versionerna hade varit likadana så är det ett misslyckande för XSX som marknadsförs som "Worlds Most Powerful Console" och som många Xbox anhängare förväntade sig skulle vara bäst på multiplatform spel. Istället så visar jämförelse efter jämförelse att 10 Tf PS5 versionerna är bättre.
Citera
2020-12-05, 14:03
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
PS5 har varit bättre i samtliga jämförelser förutom 120hz i DMC5 som sedan patchades: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-capcom-fixes-dmc5-120hz-ps5-problem

Även om PS5 och XSX versionerna hade varit likadana så är det ett misslyckande för XSX som marknadsförs som "Worlds Most Powerful Console" och som många Xbox anhängare förväntade sig skulle vara bäst på multiplatform spel. Istället så visar jämförelse efter jämförelse att 10 Tf PS5 versionerna är bättre.

Ah, så PS5 vinner pga att Series X borde ha vunnit även om dom är identiska. Ok. 😂
Citera
2020-12-05, 15:38
Medlem
Klart att Series X är betydligt starkare än PS5 och ju längre generationen går desto längre efter kommer PS5, One X, Series X mm att vara. Men med en så avancerad teknik så behöver utvecklarna lite mer tid så klart. Men jag tror inte det är pga starkare hårdvara som folk väljer Series X utan pga gamepass som gör konsolen mycket mer prisvärd än Gaystation som lockar 14-åringar som tycker att spindelmannen är häftig, eller som vill se gaykyssar i TLOU lol.

PS folk är precis som Iphone folk dom bryr som om varumärket enbart.
Citera
2020-12-07, 14:00
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cetonix
Klart att Series X är betydligt starkare än PS5
PS5 har mer kraftfulla ROPs (+22%)

XSX har fördel genom att ha fler TMUs och shaders men det kommer vara svårt att ta bra nytta av detta, svårt att få större prestandafördel än 10% (när inte ROPs flaskhalsar).

Citat:
och ju längre generationen går desto längre efter kommer PS5

Folk som köpte ps3 hoppades på samma, 360 fortsatte att prestera bättre i multiplatforms-spel.

Citat:
Men jag tror inte det är pga starkare hårdvara som folk väljer Series X utan pga gamepass som gör konsolen mycket mer prisvärd än Gaystation
När prestandan i spel efter spel visar sig vara rena katastrofen så heter det istället "vi köper xbox för gamepass"

https://www.youtube.com/watch?v=bXdfmECJGn0

Gamepass är inte exklusivt till xbox. Dessutom kan microsoft när som helst höja priset eller försämra vilka spel som ingår och då sitter du där med en konsol som har usel prestanda.
Citat:
som lockar 14-åringar som tycker att spindelmannen är häftig, eller som vill se gaykyssar i TLOU lol.
Har du ens spelat spiderman?
Citera
2020-12-07, 17:50
Bannlyst
Fick idag mejl om att det finns att hämta i varuhuset.

Så här hämtar du upp din beställning:
Ta med dig giltig legitimation (ID-kort, körkort eller pass) och uppge ditt ordernummer för personalen i varuhuset genom att visa din upphämtningsbekräftelse.
Information om upphämtningsperioden:
Då du valt att betala i varuhus reserverar vi din beställning i 24 timmar, därefter kan vi komma att annullera din beställning utan ytterligare förvarning.

Grejen är den att jag inte har valt att betala i varuhuset utan med klarna, så varför står det såhär? Och väntetiden i telefon var för lång o de stänger strax.
Citera
2020-12-07, 21:22
Medlem
Vilken tv ska man köpa till Xbox Series X, den får kosta max 7000?
Förstår att jag får glömma bort 120 fps, men det får jag leva med.

Tack på förhand.
Citera
2020-12-08, 00:21
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi2019
Vilken tv ska man köpa till Xbox Series X, den får kosta max 7000?
Förstår att jag får glömma bort 120 fps, men det får jag leva med.

Tack på förhand.

Vore kanske smartare att spara lite till och vänta tills priserna droppar något och tekniken kommer ikapp? Ge det 6 månader.

Jag funderade på en ny tv också men ska jag uppgradera så vill jag ha alla uppgraderingar för generationen att dra nytta av.

LG CX tyckte jag var lite väl dyr, men helt klart bäst prestanda. Väntar tills den kostar strax under 10K
Citera
2020-12-08, 01:10
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
PS5 har mer kraftfulla ROPs (+22%)

XSX har fördel genom att ha fler TMUs och shaders men det kommer vara svårt att ta bra nytta av detta, svårt att få större prestandafördel än 10% (när inte ROPs flaskhalsar).

Folk som köpte ps3 hoppades på samma, 360 fortsatte att prestera bättre i multiplatforms-spel.

När prestandan i spel efter spel visar sig vara rena katastrofen så heter det istället "vi köper xbox för gamepass"

https://www.youtube.com/watch?v=bXdfmECJGn0

Gamepass är inte exklusivt till xbox. Dessutom kan microsoft när som helst höja priset eller försämra vilka spel som ingår och då sitter du där med en konsol som har usel prestanda.

Har du ens spelat spiderman?

Fast nu har inte Series X usel prestanda, PS fanboys går igång liiite väl mycket på den lilla skillnaden i en handfull cross gen titlar.
Citera
2020-12-08, 10:52
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Fast nu har inte Series X usel prestanda, PS fanboys går igång liiite väl mycket på den lilla skillnaden i en handfull cross gen titlar.
Det är inte frågan om någon liten skillnad i dirt 5

PS5 versionen av dirt 5 (quality mode) körs i 56% högre upplösning, bättre framerate, mycket högre grafikinställningar.

Problemet är att microsoft valde en onödigt komplicerad hårdvarudesign (ram med mixad bandbredd) vilket resulerade i grava prestandaproblem i många titlar, detta kommer troligtvis fortsätta pga att utvecklare inte har tid att optimera ordentligt för XSX, XSS.
Citera
2020-12-08, 11:10
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Det är inte frågan om någon liten skillnad i dirt 5

PS5 versionen av dirt 5 (quality mode) körs i 56% högre upplösning, bättre framerate, mycket högre grafikinställningar.

Problemet är att microsoft valde en onödigt komplicerad hårdvarudesign (ram med mixad bandbredd) vilket resulerade i grava prestandaproblem i många titlar, detta kommer troligtvis fortsätta pga att utvecklare inte har tid att optimera ordentligt för XSX, XSS.

Som sagt hänger upp sig på hur cross gen titlar presterar som knappast har hunnit bli optimerad till hårdvara på relativt kort varsel dessutom.

Varför kommer det troligtvis fortsätta? Får väl se om 2-3 år hur det betingar sig men nu är det för tidigt att lägga så stora växlar o säga saker som 'urusel prestanda' knappt en månad efter release. Det är mest bara löjligt.

Jag är dessutom någon som alltid har både PS o Xbox eftersom jag inte är en tramsig fanboy som måste validera mitt köp eller mig själv med sagda köp.
Senast redigerad av Big Boss 2020-12-08 kl. 11:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in