Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-03-19, 14:53
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Sitter hemma med ett halvfärdigt möblemang från Bolia och 29 000 kronor senare blir det inte mer.

Inledde shoppandet av ett nytt vardagsrum för några veckor sedan och fastnade för en schysst soffgrupp, fick bra råd och vi gick igenom rummet tillsammans med en i personalen. Första beställningen kom och så även den andra, när det tredje skulle dyka upp var det däremot stopp. "Slut på tyget" blev svaret och vi skulle få vänta ytterligare en tid.

Nu har det däremot visat sig att tyget har utgått så nu sitter vi här med en soffa, en puff, men ingen fåtölj - Ondska!

Och för att göra en jävligt lång historia kort, så har jag inte accepterat en fåtölj i annat tyg (inte ens mönstret passar ju) och pga av den övriga inredningen fungerar inget utbyte, vi måste byta hela soffgruppen. Bolia erbjuder ingen ekonomisk kompensation utan endast fåtöljjäveln jag nämnde ovan (som f.ö. var utgången modell).

Snabbt jobbat från Bolia att skaffa sig en tidigare sablans nöjd kund till en lika förbannad dito.

Erfarenheter?
Citera
2006-03-19, 16:26
Medlem
Asterixs avatar
Jag har hört liknande historier så många gånger att jag börjar undra om möbelbutikerna gör det medvetet. Det är deras sätt att få sålt dom sista möblerna av en viss modell, färg el.dyl. Går det att häva köpet? Vad säger konsument?

Om jag får ge några råd i efterhand:
  • Kräv att få alla beställda möbler i samma leverans.
  • När möbelleveransen anländer ska du själv kontrollera att alla möbler är med och att det är rätt möbler. Om så inte är fallet ska du inte ta emot möblerna.
  • Om det trots allt blir fel ska du inte betala inte förrän du fått alla möbler.
  • Få med dina krav i köpekontraktet.
Citera
2006-03-19, 17:04
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asterix
Jag har hört liknande historier så många gånger att jag börjar undra om möbelbutikerna gör det medvetet. Det är deras sätt att få sålt dom sista möblerna av en viss modell, färg el.dyl. Går det att häva köpet? Vad säger konsument?

Om jag får ge några råd i efterhand:
  • Kräv att få alla beställda möbler i samma leverans.
  • När möbelleveransen anländer ska du själv kontrollera att alla möbler är med och att det är rätt möbler. Om så inte är fallet ska du inte ta emot möblerna.
  • Om det trots allt blir fel ska du inte betala inte förrän du fått alla möbler.
  • Få med dina krav i köpekontraktet.

Jag får stå mitt kast, konsumenträttsligt har jag inget att sätta emot tyvärr. Däremot tycker jag det är förbannat dåligt och är det, som du säger, att de gör det medvetet är det inget annat än en skandal.

Ibland fyller godtrogenheten även den bäste...
Citera
2006-03-20, 00:53
Medlem
Har ganska dåliga erfarenheter av Bolia. Beställde bord plus fyra stolar. Stolarna kom först och var förpackade två och två i kartong utan skyddsemballage. Inte helt otippat hade benen gått av på en av stolarna. Retur och ytterligare 6 veckors väntan. Under tiden dök bordet upp. Lika illa emballerat men det såg ok ut vid en första inspektion. Vid lite närmare titt så visade det sig att bordsskivan var kantstött i ena hörnet. Eftersom det då gått ca 8 veckor sedan beställningen och jag inte hade någon lust att vänta 6-8 veckor till på en ersättning så jag nöjde mig med ett prisavdrag. Tyckte att de var tillmötesgående vid reklamtionerna men jag har ingen lust att göra några ytterligare beställningar innan de lärt sig emballera varorna.

Det som drabbat dig var ju dock resor värre och lockar ju inte heller till nya affärer med Bolia.
Citera
2006-03-20, 12:03
Medlem
Holly Golightlys avatar
Har du beställt en soffgrupp vid ett enda tillfälle eller har du beställt soffa och fåtöljer vid olika tidpunkter?
Citera
2006-03-20, 12:39
Medlem
OliTs avatar
Ja, har du beställt gruppen med förutsättningen att de matchar anser jag att du bör få häva hela köpet, tala med konsumentrådgivaren på orten och se vad hon säger, jag kan inte tänka mig att det ska få gå till så här.
Citera
2006-03-20, 19:41
Medlem
Antar att det inte gå att byta klädsel på det som du fått och köpa en fåtölj i det tyget.
Citera
2006-03-20, 20:08
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark
Antar att det inte gå att byta klädsel på det som du fått och köpa en fåtölj i det tyget.

Nope, det är tyget som har utgått/tagit slut, eller vad det nu är de skyller på.
Citera
2006-03-20, 20:28
Medlem
-jOE!s avatar
En kompis köpte en soffa och leveranstiden var sjukt lång, men den kom till slut. Har för mig att dom ändrade leveransdatum ett flertal gånger. Oproffsigt!
Citera
2006-03-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
En kompis köpte en soffa och leveranstiden var sjukt lång, men den kom till slut. Har för mig att dom ändrade leveransdatum ett flertal gånger. Oproffsigt!

Min kompis har samma erfarnhet, tog dubbla tiden.
Citera
2006-04-11, 17:37
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Uppdaterat om mina förehavanden med Bolia.

Om Bolia befann sig på botten av Vättern tidigare, i mina ögon mätt, så befinner dom sig nu i Marianergraven.

Mottog som kompensation efter ha förtydligat hur mycket pengar jag har lagt i deras jävla skitbutik en skriftlig (jag vet inte om jag vill kalla det en ursäkt) och vår/sommarkatalogen.

Nice CR.
Citera
2013-03-20, 22:31
Medlem
greys avatar
En annan trist detalj är ju att de kopierar små designers produkter utan att betala ett smack, och sedan marknadsför dem som sina egna:

http://www.goteborgnonstop.se/2013/0...rdar-kritiken/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in