2019-12-13, 16:52
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hur funkar det hos dig?

Flera arbetsgivare har initierat att personalgåvorna ska omvandlas till välgörenhetsgåvor men efter undersökning har det alltid visat sig att majoriteten av medarbetare önskat julbord och julgåvor.
Arbetsgivarna har då backat och medarbetarnas önskemål har hörsammats.

Inför varje jul överöses arbetsgivare med marknadsföring gällande både julbord och julgåvor, inkl välgörenhet, det ligger i tiden att dras med i välgörenhetshetsandet.
En av de bättre alternativen är sk Delicard där medarbetarna får välja mellan olika sorters gåvor utifrån den summa arbetsgivaren bestämt.
Citera
2019-12-13, 19:07
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
I så fall anser jag att de ska få välja välgörenhetsändamål själva. Stor risk för mutor under bordet annars.

Sedan vet vi alla hur dessa välgörenhetsorganisationer fifflar. 10-20% går bara till själva ändamålet eller hur var det? Näh, då skickar jag hellre en direkt banköverföring direkt till saken/personen själv.

Just så. Finns det ens någon välgörenhetsorganisation med någorlunda verkningsgrad?
Citera
2019-12-16, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Asså va? Vilka "talanger" bryr sig om en julklapp? Är alla i den här tråden 9 år gamla eller?

Du är anställd för att erbjuda din tid/kunskap utbyte mot lön. Vill någon ge dig en meningslös opersonlig pryl eller julbord är det väl det skoj, men att på allvar tycka, som vuxen, att är problematisk att du inte får en julklapp av din arbetsgivare låter ju knasigt.

Om du inte vore helt efterbliven skulle du förstå att det inte handlar om julklappen i sig utan signalvärdet. Det råkar nämligen vara så att julklappar är avdragsgilla för företagen upp till knappt 500 spänn per anställd. Det kostar alltså verkligen ingenting för företaget, som kan dra av momsen, slippa arbetsgivaravgifter, skatter och alla andra pålagor som tillkommer normala löneutbetalningar. Om man trots det inte kan ge denna lilla summa till sina anställa trots att det är enormt billigt och oerhört förmånligt är det ett väldigt dåligt tecken. Detsamma gäller givetvis friskvårdsbidrag och de få förmåner som staten accepterat i Sverige.

Om man ser till många av de mer attraktiva bolagen ligger de verkligen på gränsen (och över gränsen) för vad som är tillåtet. Google i USA är kända för att de erbjuder gratis lunch, dagis, transporter och allt möjligt. Många som flugit mycket i tjänsten tidigare har hämtat hem enorma mängder bonuspoäng och gratisresor - nu har man väl satt stopp för detta i Sverige. Sedan kan du tycka att det är meningslöst bäst du vill men det finns många attraktiva förmånspaket bolagen lockar med, framförallt utanför Sverige.
Citera
2019-12-17, 01:16
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nja, man kan ju tycka att om chefen vill visa sin goda sida vid jul så är det väl ändå de som jobbar åt honom som ska belönas och inte nån tandlös mestis som behöver skor på andra sidan jordklotet? Problemet med Sverige idag är att precis allt är riggat för att komma främlingar tillgodo, aldrig den som finansierar hela skiten.

Absolut, det klart att det alltid roligare att få gratis grejer än att inte få gratis grejer. Men det kan omöjligt påverka dig ifall du får en meningslös grej för ett par hundringar av din chef eller inte. Så jag är mer förvånad av reaktionerna i tråden då det verkar som folk blir uppröra på allvar över julklappar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det handlar om att respektera sina medarbetare och att visa det med handling.
Arbetsgivare ska inte blanda ihop välgörenhetsgåvor och gåvor till personalen.
Ska personalens julbord/julgåvor omvandlas till välgörenhet så ska det givetvis vara på medarbetarnas initiativ, inte arbetsgivarens.

Det är som sagt en julgåva. Det är inte så att dom tar din lön och ger bort till välgörenhet, utan en extra gåva utöver din lön som du nu inte längre får. Den dagen min julklapp från jobbet är en betydande del av min totala kompensation från mitt jobb är det nog hög tid att se mig om efter ett jobb som betalar bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av pimpo9
Om du inte vore helt efterbliven skulle du förstå att det inte handlar om julklappen i sig utan signalvärdet. Det råkar nämligen vara så att julklappar är avdragsgilla för företagen upp till knappt 500 spänn per anställd. Det kostar alltså verkligen ingenting för företaget, som kan dra av momsen, slippa arbetsgivaravgifter, skatter och alla andra pålagor som tillkommer normala löneutbetalningar. Om man trots det inte kan ge denna lilla summa till sina anställa trots att det är enormt billigt och oerhört förmånligt är det ett väldigt dåligt tecken. Detsamma gäller givetvis friskvårdsbidrag och de få förmåner som staten accepterat i Sverige.

Om man ser till många av de mer attraktiva bolagen ligger de verkligen på gränsen (och över gränsen) för vad som är tillåtet. Google i USA är kända för att de erbjuder gratis lunch, dagis, transporter och allt möjligt. Många som flugit mycket i tjänsten tidigare har hämtat hem enorma mängder bonuspoäng och gratisresor - nu har man väl satt stopp för detta i Sverige. Sedan kan du tycka att det är meningslöst bäst du vill men det finns många attraktiva förmånspaket bolagen lockar med, framförallt utanför Sverige.
Signalvärde av en meningslös julklapp (som tydligen inte ens kostar något)?

Jaja, hoppas du får en julklapp i år då.
Citera
2019-12-17, 13:18
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Absolut, det klart att det alltid roligare att få gratis grejer än att inte få gratis grejer. Men det kan omöjligt påverka dig ifall du får en meningslös grej för ett par hundringar av din chef eller inte. Så jag är mer förvånad av reaktionerna i tråden då det verkar som folk blir uppröra på allvar över julklappar.

Det är som sagt en julgåva. Det är inte så att dom tar din lön och ger bort till välgörenhet, utan en extra gåva utöver din lön som du nu inte längre får. Den dagen min julklapp från jobbet är en betydande del av min totala kompensation från mitt jobb är det nog hög tid att se mig om efter ett jobb som betalar bättre.

Signalvärde av en meningslös julklapp (som tydligen inte ens kostar något)?

Jaja, hoppas du får en julklapp i år då.
Varför stör frågan dig så mycket? Nog kan du väl fira jul utan att detta ska störa dig?
Citera
2019-12-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukKuksKlan
Det är välgörande ändamål att ge sina anställda julklappar och bjuda på god mat.
De får lön ock kan köpa mat och äta!!

Vad ska fattiga göra
Citera
2019-12-17, 13:30
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Vad ska fattiga göra
De kan skaffa sig ett jobb, kanske?
Citera
2019-12-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
De kan skaffa sig ett jobb, kanske?
Einstein tror inte de skulle vara fattiga om de kunde jobba,hitta jobb mm
Citera
2019-12-17, 14:11
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Einstein tror inte de skulle vara fattiga om de kunde jobba,hitta jobb mm
Jag vet faktiskt inte vad Einstein hade att säga om den saken, men han ansåg knappast att man skulle ligga på marken och vänta på att grillad mat flyger in i käften på en. Sluta omyndigförklara fattiga människor.
Citera
2019-12-17, 14:46
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag har under många år haft möjlighet att undersöka huruvida medarbetare inom olika branscher på större arbetsplatser velat ha julbord och/eller julklappar eller önskat avstå till förmån för välgörande ändamål.

Resultatet har varit att ledningarna velat skänka till välgörande ändamål som ett steg i marknadsföring medan den stora majoriteten av medarbetarna inte varit för välgörande ändamål om det resulterat i att de blivit av med julklapp/julbord.
Medarbetarna har isf uttryckt att de anser att ledningen ska skänka pengar till välgörande ändamål men detta utöver julgåvor till personalen.
Det som varit återkommande är däremot att allt fler medarbetare gett uttryck för att julbordet kunnat bytas mot annan gemensam aktivitet eller vanlig a la carte.

Hur ser er erfarenhet ut och vad anser ni själva?
Vill ni övht ha julklapp/julbord eller kvittar det?

https://www.publikt.se/artikel/manga-arbetsgivare-sparar-pa-julklapparna-22056
Har oftast fått julklappar av arbetsgivare, dock är det inget jag värdesätter utan de kan hellre skänka till välgörande.
"Lustigast" var en arbetsgivare som gav hyfsat dyra saker som julklappar (tex högtalare av bra kvalité).
Visst var det fina grejer, men företagets logga var alltid stämplad på gåvorna. Kanske var det pga skattetekniska skäl, men att se företagets logga i hemmet var si så där.
Citera
2019-12-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpo9
Många som flugit mycket i tjänsten tidigare har hämtat hem enorma mängder bonuspoäng och gratisresor - nu har man väl satt stopp för detta i Sverige.

Hur menar du att man skulle satt stopp för detta? Ja, man har skrivit in i reglerna att det ska anmälas så att arbetsgivaren kan dra förmånsskatt mm men i praktiken är det ju ingen som anmäler nåt.
Citera
2019-12-17, 15:24
Medlem
Det är olika konton. Gör båda. Att vara generös på personalens bekostnad och sola sig i glansen är pissigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in