Citat:
Ursprungligen postat av
Sharm0ta
Nja, man kan ju tycka att om chefen vill visa sin goda sida vid jul så är det väl ändå de som jobbar åt honom som ska belönas och inte nån tandlös mestis som behöver skor på andra sidan jordklotet? Problemet med Sverige idag är att precis allt är riggat för att komma främlingar tillgodo, aldrig den som finansierar hela skiten.
Absolut, det klart att det alltid roligare att få gratis grejer än att
inte få gratis grejer. Men det kan omöjligt påverka dig ifall du får en meningslös grej för ett par hundringar av din chef eller inte. Så jag är mer förvånad av reaktionerna i tråden då det verkar som folk blir uppröra på allvar över julklappar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Det handlar om att respektera sina medarbetare och att visa det med handling.
Arbetsgivare ska inte blanda ihop välgörenhetsgåvor och gåvor till personalen.
Ska personalens julbord/julgåvor omvandlas till välgörenhet så ska det givetvis vara på medarbetarnas initiativ, inte arbetsgivarens.
Det är som sagt en jul
gåva. Det är inte så att dom tar din lön och ger bort till välgörenhet, utan en extra gåva
utöver din lön som du nu inte längre får. Den dagen min julklapp från jobbet är en betydande del av min totala kompensation från mitt jobb är det nog hög tid att se mig om efter ett jobb som betalar bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
pimpo9
Om du inte vore helt efterbliven skulle du förstå att det inte handlar om julklappen i sig utan signalvärdet. Det råkar nämligen vara så att julklappar är avdragsgilla för företagen upp till knappt 500 spänn per anställd. Det kostar alltså verkligen ingenting för företaget, som kan dra av momsen, slippa arbetsgivaravgifter, skatter och alla andra pålagor som tillkommer normala löneutbetalningar. Om man trots det inte kan ge denna lilla summa till sina anställa trots att det är enormt billigt och oerhört förmånligt är det ett väldigt dåligt tecken. Detsamma gäller givetvis friskvårdsbidrag och de få förmåner som staten accepterat i Sverige.
Om man ser till många av de mer attraktiva bolagen ligger de verkligen på gränsen (och över gränsen) för vad som är tillåtet. Google i USA är kända för att de erbjuder gratis lunch, dagis, transporter och allt möjligt. Många som flugit mycket i tjänsten tidigare har hämtat hem enorma mängder bonuspoäng och gratisresor - nu har man väl satt stopp för detta i Sverige. Sedan kan du tycka att det är meningslöst bäst du vill men det finns många attraktiva förmånspaket bolagen lockar med, framförallt utanför Sverige.
Signalvärde av en meningslös julklapp (som tydligen inte ens kostar något)?
Jaja, hoppas du får en julklapp i år då.