2019-12-12, 01:05
Medlem
Hej, jag har testat de flesta mediciner och tänkte nu försöka (det kommer ju ta ett tag då jag inte kan skriva ut mediciner själv, men eftersom det inte är knark jag ber om så kommer jag nog få det jag ber om/argumenterar för).

Jag står idag på:
300 mg Voxra
50 mg Agomelatin; egentligen 25 mg men jag ska nog börja äta 50 mg på egen hand då nätläkare fyller på när det tar slut
20 mg Abilify vilket jag ska dra ned till 2,5 mg då det är så pass låga doser som brukar användas i studier där man använder abilify som tillläggsterapi.
100 mg metadon
Melatonin har jag men tar inte.

Voxra + Agomelatin är testade tillsammans mot treatment-resistant depression, så dem är jag nöjd med, men jag saknar något serotoninpreparat. Jag funderar på Brintellix eller Mirtazapin. Jag har ätit båda tidigare.

Sedan funderar jag på att byta ut abilify till kariprazin då samtliga studier jag hittat som jämför preparaten (dock ej jättemånga studier), drar slutsatsen att kariprazin är bättre än abilify, men det blir nog ingen större skillnad.

Vad tycker ni om den kompott jag står på och vad bör jag lägga till/ta bort för bäst effekt? Jag är diagnosticerad med egentlig depression (det som kallas major depression disorder på engelska), GAD, social fobi och tvångssyndrom, och det är depression och ångest jag har problem med.

Är det en god idé med något som går på serotoninet också? Jag vet att mirtazapin bara är en antagonist men strunt samma. Escitalopram är ju, mig veterligen, den starkaste SERT-inhiberaren så den vore kanske en idé? Men Brintellix känns bättre då den verkar på fler sätt och hade relativt god effekt på mig förra gången.

Jag är rätt känslig för sexuella biverkningar, särskilt med tanke på metadonet jag står på.

Tacksam för alla svar som är on topic.
Citera
2019-12-12, 01:53
Medlem
Är inte Voxra en rätt ovanlig medicin? Trodde den var olämplig om man har problem med just ångest? Varför får du just den?
Citera
2019-12-12, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekrofascist
Hej, jag har testat de flesta mediciner och tänkte nu försöka (det kommer ju ta ett tag då jag inte kan skriva ut mediciner själv, men eftersom det inte är knark jag ber om så kommer jag nog få det jag ber om/argumenterar för).

Jag står idag på:
300 mg Voxra
50 mg Agomelatin; egentligen 25 mg men jag ska nog börja äta 50 mg på egen hand då nätläkare fyller på när det tar slut
20 mg Abilify vilket jag ska dra ned till 2,5 mg då det är så pass låga doser som brukar användas i studier där man använder abilify som tillläggsterapi.
100 mg metadon
Melatonin har jag men tar inte.

Voxra + Agomelatin är testade tillsammans mot treatment-resistant depression, så dem är jag nöjd med, men jag saknar något serotoninpreparat. Jag funderar på Brintellix eller Mirtazapin. Jag har ätit båda tidigare.

Sedan funderar jag på att byta ut abilify till kariprazin då samtliga studier jag hittat som jämför preparaten (dock ej jättemånga studier), drar slutsatsen att kariprazin är bättre än abilify, men det blir nog ingen större skillnad.

Vad tycker ni om den kompott jag står på och vad bör jag lägga till/ta bort för bäst effekt? Jag är diagnosticerad med egentlig depression (det som kallas major depression disorder på engelska), GAD, social fobi och tvångssyndrom, och det är depression och ångest jag har problem med.

Är det en god idé med något som går på serotoninet också? Jag vet att mirtazapin bara är en antagonist men strunt samma. Escitalopram är ju, mig veterligen, den starkaste SERT-inhiberaren så den vore kanske en idé? Men Brintellix känns bättre då den verkar på fler sätt och hade relativt god effekt på mig förra gången.

Jag är rätt känslig för sexuella biverkningar, särskilt med tanke på metadonet jag står på.

Tacksam för alla svar som är on topic.

Oj vilken medicinal röra!

Okej, du lider av egentlig depression, GAD, social fobi och tvångssyndrom.
Då finns den tricykliska antidepressiva klassikern Anafranil (klomipramin) som siktar rakt på hela din problematik.
Läkarna skriver oftast inte ut den utan vill att SSRI ska regera, folk reagerar negativt när dom hör den, vilket är synd då den är mycket potent även vid låga doser.
Nya/unga läkare skyller ofta på svåra biverkningar men dom flesta jag mött som äter Anafranil och även provat SSRI tycker att SSRI är mycket värre.

Från FASS, mot,
"Djupa eller långvariga egentliga depressioner".
"Tvångstillstånd", den är väldigt bra mot agorafobi/social fobi (erfarenhet i arbete).
"Ångest med panikattacker", även ångestsyndrom, GAD, utan panikattacker (erfarenhet i arbete).

Du kan byta ut allt mot den och skulle du ta metadon mot smärta så lindrar Anafranil även smärta. Nu kanske du har den som substitution vad vet jag. Dock sänker Anafranil kramptröskeln något om man tar opiater. Fungerar oftast bra om patienten inte har väldigt låg kramptröskel. Men det räcker med låg dos Anafranil, upp till 25mg, stanna och känn, behövs höj upp till 50mg, stanna och känn, behövs höj upp till 75. Stanna ca 3-4 månader på dos som känns ok och utvärdera.
Tillskott rosenrot är lusthöjande och värt prova för sexbiten.

Det var mitt bidrag till din fråga.
Lycka till!
Citera
2019-12-12, 09:37
Medlem
Fast klomipramin och mirta påverkar väl även noradrenalin? =ökad ångest. Jag skulle kört på en ren sert medicin
Citera
2019-12-12, 10:44
Medlem
Tycker du att voxra och valdoxan hjälper mot depression? Jag slutade med voxra ifall det var den som ökade min ångest. Vet inte om jag känner nåt alls av valdoxan, skulle vilja byta. Har även abilify, sänkt från 20 mg till 5 mg nu och tycker att den funkar mot ångest. Sen har jag andra mediciner också men inget som hjälper speciellt. Spännande att höra om du hittar nån bra kombination.
Citera
2019-12-12, 11:26
Medlem
Mediciner som ökar serotonin gör ofta att man blir avtrubband mentalt och sänker libidon, vill du det? Jag har fått sådana biverkningar av brintellix.
Citera
2019-12-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aubar
Oj vilken medicinal röra!

Okej, du lider av egentlig depression, GAD, social fobi och tvångssyndrom.
Då finns den tricykliska antidepressiva klassikern Anafranil (klomipramin) som siktar rakt på hela din problematik.
Läkarna skriver oftast inte ut den utan vill att SSRI ska regera, folk reagerar negativt när dom hör den, vilket är synd då den är mycket potent även vid låga doser.
Nya/unga läkare skyller ofta på svåra biverkningar men dom flesta jag mött som äter Anafranil och även provat SSRI tycker att SSRI är mycket värre.

Från FASS, mot,
"Djupa eller långvariga egentliga depressioner".
"Tvångstillstånd", den är väldigt bra mot agorafobi/social fobi (erfarenhet i arbete).
"Ångest med panikattacker", även ångestsyndrom, GAD, utan panikattacker (erfarenhet i arbete).

Du kan byta ut allt mot den och skulle du ta metadon mot smärta så lindrar Anafranil även smärta. Nu kanske du har den som substitution vad vet jag. Dock sänker Anafranil kramptröskeln något om man tar opiater. Fungerar oftast bra om patienten inte har väldigt låg kramptröskel. Men det räcker med låg dos Anafranil, upp till 25mg, stanna och känn, behövs höj upp till 50mg, stanna och känn, behövs höj upp till 75. Stanna ca 3-4 månader på dos som känns ok och utvärdera.
Tillskott rosenrot är lusthöjande och värt prova för sexbiten.

Det var mitt bidrag till din fråga.
Lycka till!

Aj, aj, aj, att du lade ner så mycket tid och energi på att skriva ett vettigt svar, när jag testat anafranil (har kvar hemma t o m) och mår uruselt (fysiskt) av dem.

Inget annat tips? Jag mår bättre av de jag har nu, bara inte helt bra, och jag slipper helt och hållet biverkningar. Med någon serotonergt preparat räknar jag med lite förstörd knullförmåga....men det kan man ta.
Citera
2019-12-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Rustan
Fast klomipramin och mirta påverkar väl även noradrenalin? =ökad ångest. Jag skulle kört på en ren sert medicin
Riktigt så enkelt är det inte, som att mer noradrenalin = mer ångest. Men visst finns det ett samband, hos en del. Vissa kan äta NRIs, typ stratera, som i praktiken fungerar som en ren noradrenalinåterupptagningshämmare, utan att få ångest.

Och betänk att just mirtazapin bara är en specifik antagonist och har inga direkta serotonerga effekter alls - den kan t ex inte orsaka Serotonergt Syndrom. Indirekt ökar den dock nivåerna här och där i hjärnan, men det är absolut ingen antidepressiv man förknippar med ångest.

Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Tycker du att voxra och valdoxan hjälper mot depression? Jag slutade med voxra ifall det var den som ökade min ångest. Vet inte om jag känner nåt alls av valdoxan, skulle vilja byta. Har även abilify, sänkt från 20 mg till 5 mg nu och tycker att den funkar mot ångest. Sen har jag andra mediciner också men inget som hjälper speciellt. Spännande att höra om du hittar nån bra kombination.

Jag har ätit 25 mg Valdoxan i en månad, och har mest märkt, kom jag på igår, att jag svettas något förfärligt, men det behöver inte vara Valdoxan. Men den har biokemiska effekter som bör fungera synergistiskt med Voxran och jag tror mer på vetenskap än vad jag "känner" hit och dit, och är du intresserad av kombon så kolla upp studien Combination of agomelatine and bupropion for treatment-resistant depression: results from a chart review study including a matched control group
som drog slutsatsen:

Citat:
Despite the small sample and uncontrolled study design, the good remission rate in TRD patients receiving agomelatine plus bupropion, particularly in comparison to the monotherapy group, indicates that this combination treatment should be explored further as a potentially promising strategy for patients with TRD.

Vill du att din abilify ska öka dopaminet mer än blocka det så bör du sänka dosen ytterligare. Vi 5 mg / dygn så täcker abilifyen hela 80 % av dina D2-receptorer och säkerligen nästan lika mycket av dina D3.

Redan vid 2 mg så ockuperar abilify 50 % av D2, men det lämnar åtminstone utrymme för dess agonistiska effekter och har du för lågt dopamin kommer abilifyen agera agonist. Detta är en av anledningen till att man för depression inte rekommenderar höga doser utan i studier brukar 2, 3 elle ibland 5 mg användas.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Mediciner som ökar serotonin gör ofta att man blir avtrubband mentalt och sänker libidon, vill du det? Jag har fått sådana biverkningar av brintellix.
Det är libidon jag är mest ledsen över. Jag går redan på Metadon så har redan problem. Avtrubbad är jag redan.

Brintellix har en väldigt intressant farmakologiskt profil och är enligt en analys bttre än Valdoxan som antiepressv.

Annars finns Mirtazapin som inte försämrar libidon, men i stället blir man vrålhunrig och för mig dämpar mat depression/ångest och jag har varit uppe på 125 kg som mest (stod tills nyligen på 67,5 mg mirtazapin per dag) och har snart gått ned 15 kg men det är fortfarande många kvar.

Hjälp mig någon. Passar Brintellix med min kombo?
Citera
2019-12-12, 14:18
Medlem
Nja fast du står ju redan på 300mg voxra, skall du då smälla på med ännu mer noradrenalin? Du lär få ha koll på både hjärta och blodtryck.

Vad gäller adhd mediciner så anses det vara dom som ej har så mkt ångestproblematik med sin adhd som ej heller får ångestökning.
Citera
2019-12-12, 14:24
Medlem
Kariprazin istället för Abilify hade varit utmärkt, tror jag. Kariprazni är i princip/praktiken som en bättre variant av Abilify, men den är ny och de ska tydligen bara användas när ingen annan antipsykotisk fungerar.Har precis sagt till min läkare att abilifyen tagit bort min psykos - egentligen äter jag den som add-on therapy för min depression. Brexpiprazol är också intressat men är osäker på vilken som är bäst av den och abilify. Eftersom Brex.. går mer på serotonin så kanske den är mer ångestdämpande?

Hittar ingen jämförelse mellan abilify och brexpiprazole gällande depression eller ångest. Bara Kariprazin och Abilify ocH Kariprazin > Abilify
Citera
2019-12-12, 14:25
Medlem
Citat:
Nja fast du står ju redan på 300mg voxra, skall du då smälla på med ännu mer noradrenalin? Du lär få ha koll på både hjärta och blodtryck.

Vad gäller adhd mediciner så anses det vara dom som ej har så mkt ångestproblematik med sin adhd som ej heller får ångestökning.

Jag gjorde nyligen EKG och det var lugnt. Men det är ju något serotonergt jag funderar över, eller atypisk antipsykotika.
Citera
2019-12-13, 01:51
Medlem
Citat:

Ja dom påverkar Noradrenalin båda två fast Klomipramin är en tricyklisk antidepressiv medicin och Mirtazapin är ett Antidepressivum. Mirtazapin vill jag minnas ger en ökad serotonerg nivå också.
Fast Mirtazapin ger ingen direkt effekt på ångest, där Klomipramin är väldigt effektiv.

SSRI kan ge viss hypomani/uppskruvad känsla medans Klomipramin i det fallet är väldigt "jordande".

Men alla är givetvis olika och det finns en uppsjö preparat och det gäller att hitta det som passar var och en. Inget är rätt för alla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in