2019-12-11, 19:30
Medlem
Hej. Jag har hamnat i en knepigt situation.
B1 = Min bil
B2 = Hans bil

Början
Det börja med att jag la upp B1 på Facebook Marketplace där jag sökte efter byten. En person nappade och vi började att skriva mer information om båda bilar. Han skriver att databoxen behöver programmeras om p.g.a. när han lämnade in B2 hos VOLVO för att koda in så att spridarna fick mer diesel till sig så gjorde dem en mjukvaru uppdatering varav optimeringen försvann. Det var han som hade lämnat in databoxen för optimering innan den "försvann". Så ägaren till B2 hade kontaktat optimeringsfirman och sagt att han behöver en ytterligare optimering. Och till mig sa han att det skulle vara gratis att lämna in den sen om det kostar så kommer han betala, "så det är inga problem." Vi kom överens om att han skulle betala för databoxen samt skatten på bilen samt att jag skulle få med en extra motor och tillhörande växellåda.

Byte av bilarna
Han kommer till mitt garage med B2 som står på släp. Vi kollar igenom varandras bilar varav hans har batteritorsk och varken av oss hade startkablar tyvärr. Men jag förlitade mig på hans ord att den startade och gick halvtaskigt p.g.a. databoxen.
Vi skriver dock inga ägarpapper, varken på hans bil eller min bil, då jag inte hittade mitt. Vi bestämmer att han ska komma upp vid ett annat tillfälle när han ska lämna motor och lådan att vi skriver ägarpapprena då. Han lastar av B2 och lastar B1 på släpet.

Konversation efter
Dagen efter så ringer jag till firman som hade optimeringsfirman varav han säger att han sa till B2's ägare att det skulle kosta. Vidarbefodrar det till B2's ägare och han säger att han ska ringa in till optimeringsfirman samt volvo för att "ta striden". Skriver till han varannan dag i 1-2 veckor och ber han ringa till firman men olika ursäkter eller inget svar. När det hade gått 2 veckor ledsnade jag och åkte in med databoxen och betalade. Går ytterligare 2 veckor och han öppnar konversationen när jag skriver till han men svarar inte. När han väl svara efter 2 veckor så kommer han med ursäkter återigen. Och detta fortsätter.

2 månader efter
Nu har det gått 2 månader och jag får hem ett brev av transportstyrelsen. Jag står tydligen som ägare på bilen. Då har han alltså skickat in ägarpapprena och använt sig utav en falsk signatur för att jag ska stå som ägare. Jag konfronterar han och skriver hur detta har skett varav han skriver att jag kan behålla mina ägarpapper som souvenir.

Nu står jag alltså som ägare på två bilar, en bil som fortfarande inte funkar och en som är någon helt annanstans? Ringde in till 11414 p.g.a. han har gjort en urkundsförfalskning (signaturen av ägarpappret) samt "stöld av bil" då han rent tekniskt sett har MIN bil som jag står som ägare på och som han inte vill stå på. Polisen sa att jag skulle kontakta transportstyrelsen om ägarpappret och eventuellt stämma honom för databox-kostnaden, skatten samt motorn och växellådan vilket rör sig om 30.000kr totalt.

Vad skulle ni ha gjort? "Gör hembesökt", tanken har slått mig men vill veta fler alternativ. Då jag tycker det är bra skumt att polisen inte tog detta vidare.
Citera
2019-12-11, 19:38
Medlem
HuJintaos avatar
Ujujuj du har satt dig i en riktig skitsits. En snubbe som är beredd att göra så här, tror du han har någon större moral när det kommer till andra saker? Risken är också att han är en fattiglapp som du kan stämma hur mycket du vill men aldrig kommer få en krona utav.

Du känner inga motorcykelburna människor som du kan sälja fordran till?
Citera
2019-12-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deliverye

Massor med text

Då jag tycker det är bra skumt att polisen inte tog detta vidare.

Hade fan varit skandal om polis som inte klarar av att hitta kvinnomordare och valdtaktsman hade lagt ner 3sekunder pa att utreda tva bonders dispyt om skrotbilar.

Stam honom,Ak hem till honom och los ditt problem,Gor ingenting

Dar har du dina alternativ. Valj sjalv
Citera
2019-12-12, 06:19
Medlem
morkfromorks avatar
som sagt, du har varit naiv

Han har nu alltså en bil som står i ditt namn? Och verkar ointresserad att ändra på det?

Räkna med att han har en tanke med det.

Du kan tex. göra som han gjorde, skicka in ett ägarbyte med hans fake signatur.
Citera
2019-12-12, 08:33
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Men jag förlitade mig på hans ord....

Att vara så naiv när det gäller bilaffärer ger lärdomar...

Frågan är nu hur länge det dröjer innan det börjar ramla in parkeringsböter i din brevlåda på bilen han kör omkring med...

Personligen så hade jag gjort hembesök!
Citera
2019-12-12, 09:23
Medlem
Nu gör du inte om en sådan här affär.
Se det som en besk lärdom.
Eftersom din "affärspartner" verkar ha dålig moral, kanske an även har det när det gäller fysiskt våld.
Riskera inte att utsätta dig för konfrontation som urartar.
Tycker jag.
Citera
2019-12-12, 10:14
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nu gör du inte om en sådan här affär.
Se det som en besk lärdom.
Eftersom din "affärspartner" verkar ha dålig moral, kanske an även har det när det gäller fysiskt våld.
Riskera inte att utsätta dig för konfrontation som urartar.
Tycker jag.
Så sanna ord!

Du har inte en aning om dennes våldskapital, vänner o bruschor.

Ring transportstyrelsen, dom löser det ,tar ca 2 veckor. tills dess får du stå för dennes ev böter, tyvärr.
Citera
2019-12-12, 11:48
Medlem
Tja, om inte annat har du bevis i form av bil m.m Ta foto på allt, kan vara bra att ha. Skicka till GM för att pressa honom och skicka till polisen m.m
Citera
2019-12-12, 11:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
B1 = Min bil
B2 = Hans bil

Början
Det börja med att jag la upp B1 på Facebook Marketplace där jag sökte efter byten. En person nappade och vi började att skriva mer information om båda bilar. Han skriver att databoxen behöver programmeras om p.g.a. när han lämnade in B2 hos VOLVO för att koda in så att spridarna fick mer diesel till sig så gjorde dem en mjukvaru uppdatering varav optimeringen försvann. Det var han som hade lämnat in databoxen för optimering innan den "försvann". Så ägaren till B2 hade kontaktat optimeringsfirman och sagt att han behöver en ytterligare optimering. Och till mig sa han att det skulle vara gratis att lämna in den sen om det kostar så kommer han betala, "så det är inga problem." Vi kom överens om att han skulle betala för databoxen samt skatten på bilen samt att jag skulle få med en extra motor och tillhörande växellåda.

Byte av bilarna
Han kommer till mitt garage med B2 som står på släp. Vi kollar igenom varandras bilar varav hans har batteritorsk och varken av oss hade startkablar tyvärr. Men jag förlitade mig på hans ord att den startade och gick halvtaskigt p.g.a. databoxen.
Vi skriver dock inga ägarpapper, varken på hans bil eller min bil, då jag inte hittade mitt. Vi bestämmer att han ska komma upp vid ett annat tillfälle när han ska lämna motor och lådan att vi skriver ägarpapprena då. Han lastar av B2 och lastar B1 på släpet.

Konversation efter
Dagen efter så ringer jag till firman som hade optimeringsfirman varav han säger att han sa till B2's ägare att det skulle kosta. Vidarbefodrar det till B2's ägare och han säger att han ska ringa in till optimeringsfirman samt volvo för att "ta striden". Skriver till han varannan dag i 1-2 veckor och ber han ringa till firman men olika ursäkter eller inget svar. När det hade gått 2 veckor ledsnade jag och åkte in med databoxen och betalade. Går ytterligare 2 veckor och han öppnar konversationen när jag skriver till han men svarar inte. När han väl svara efter 2 veckor så kommer han med ursäkter återigen. Och detta fortsätter.

2 månader efter
Nu har det gått 2 månader och jag får hem ett brev av transportstyrelsen. Jag står tydligen som ägare på bilen. Då har han alltså skickat in ägarpapprena och använt sig utav en falsk signatur för att jag ska stå som ägare. Jag konfronterar han och skriver hur detta har skett varav han skriver att jag kan behålla mina ägarpapper som souvenir.

Nu står jag alltså som ägare på två bilar, en bil som fortfarande inte funkar och en som är någon helt annanstans? Ringde in till 11414 p.g.a. han har gjort en urkundsförfalskning (signaturen av ägarpappret) samt "stöld av bil" då han rent tekniskt sett har MIN bil som jag står som ägare på och som han inte vill stå på. Polisen sa att jag skulle kontakta transportstyrelsen om ägarpappret och eventuellt stämma honom för databox-kostnaden, skatten samt motorn och växellådan vilket rör sig om 30.000kr totalt.

Vad skulle ni ha gjort? "Gör hembesökt", tanken har slått mig men vill veta fler alternativ. Då jag tycker det är bra skumt att polisen inte tog detta vidare.
Lite görigt det här men du postade ägabytes papper på den bilen som du bytte bort men han skrev tillbaka den på dej?
Citera
2019-12-12, 12:51
Medlem
Ingen rolig sits - jag vet, jag har varit exakt i samma!

Nu vet jag inte vad för pengar det är inblandat i B2 (Bil / databox / optimering) men ditt verkliga problem är ju B1 då du fortfarande är ägare till den men som den andra personen (ut)nyttjar och som dessutom inte verkar vara en ärlig person... Dvs han kör med den med dig som målvakt - P-böter och trängselskatt är uppenbara orosmoment nu.

Jag sålde en bil där köparen skrev ett falskt personnummer på ägarbytet så bytet aldrig gick igenom. Jag hade lite tur då inga böter eller skatter belades under denna tid. Däremot såg jag bilen på Efterlyst då den användes vid ett grövre brott!
(Ägarbyte via app eliminerar denna risk - rekommenderas starkt!)

Efter oändligt många samtal med transportstyrelsen och Polisen blev slutsatsen följande:
- Transportstyrelsen kan inte göra något såvida inte jag kan få tag på köparen och skriva nya papper med korrekt personnummer.
- Polisen kan inte heller göra något då det egentligen inte finns något brott registrerat (jag hade ju gett nycklarna frivilligt, och köparen genomfört affären men att ägarbytet ej gått igenom är transportstyrelsens bord - men de gör ju inget läs punkt 1)

Så vad är lösningen då? JO att du anmäler bilen STULEN !
Detta kan dock kanske vara känsligt, "köparen" lär ju inte bli så glad men detta är egentligen den enda utvägen för att slippa ekonomiskt ansvar för bilen.

Lycka till o hoppas allt löser sig bra!
Citera
2019-12-12, 12:54
Medlem
Skrev ni någon form av avtal? Överlåtelseavtal, bytesavtal? (det känns inte som det men jag frågar ändå).

OM ni skrev ett sådant (där personuppgifter framgår, vilket alltid är bra om det gör) så kan du skicka in en kopia på det tillsammans med ditt registreringsbevis/ägarbyte (bilen B1) och utifrån dessa uppgifter så kan Transportstyrelsen genomföra ett ägarbyte, men du bör kolla med Transportstyrelsen först.

Ring transportstyrelsen och beskriv ditt problem, och vad eller vad du inte har för "bevis" på att en överlåtelse har skett.

I övrigt så har Polisen rätt, du får ta kontakt med din närmsta tingsrätt och väcka talan, stämma, din "motpart", där kan du säkerligen även inkludera detta med motor och växellåda (att det inte stämmer mot ert muntliga/skriftliga "avtal").
Citera
2019-12-12, 13:30
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
B1 = Min bil
B2 = Hans bil

Början

Byte av bilarna

Konversation efter

2 månader efter

Nice, du har köpt en trasig bil för rep.kostnad av en databox. Alternativt så har du köpt en databox för rep.kostnad - sedan har du, tyvärr blivit bestulen din bil, men det är ju polisens ärende att hantera.

Anmäl din bil som stulen, ställ av den tills vidare och köp en skruttig som du kör några månader.

Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
I övrigt så har Polisen rätt, du får ta kontakt med din närmsta tingsrätt och väcka talan, stämma, din "motpart", där kan du säkerligen även inkludera detta med motor och växellåda (att det inte stämmer mot ert muntliga/skriftliga "avtal").
Fast nu har ju urkundsbrott skett, dessutom har motparten i samband med det gjort ett byte med kontraktbrott, således en begången stöld. Hur skulle polisen inte motivera att utreda detta?

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av XGR
- Polisen kan inte heller göra något då det egentligen inte finns något brott registrerat (jag hade ju gett nycklarna frivilligt, och köparen genomfört affären men att ägarbytet ej gått igenom är transportstyrelsens bord - men de gör ju inget läs punkt 1)

Så vad är lösningen då? JO att du anmäler bilen STULEN !
Detta kan dock kanske vara känsligt, "köparen" lär ju inte bli så glad men detta är egentligen den enda utvägen för att slippa ekonomiskt ansvar för bilen.
Vad motiverade polisen att detta inte skulle röra sig om ett urkundsbrott? Helt uppenbart att det var en medveten handling att lämna oriktigt personnummer.
Senast redigerad av GoUoD 2019-12-12 kl. 13:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in