2019-12-11, 19:05
Medlem
Den blå testknappen du nämner är test av jordfelsbrytare. Jordfelsbrytare har till uppgift att utgöra person och/eller brandskydd.

Sjunkande spänning kan vara ett tecken på att en säkring till en fas har gått. med tanke på att du är i ett Attefallshus är det inte säkert att fas-säkringarna sitter vid din elcentral. De kan sitta i huvudbostaden.

OM du har tre säkringar av den gamla propp-modellen kan du kontrollera om en av dessa har gått. Men var försiktig. Vet man inte hur och vad man håller på med är det bättre att be någon visa så man kan lära sig.
Citera
2019-12-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skottland80
Det stämmer att det ska finnas en nergrävd kabel mellan husen.

Fel i säkringsskåpet försöker jag klura ut och hittade det här:

"Skumma symptom när mätarsäkringen går.

Den säkring som sitter uppströms ovanför säkringarna i elcentralen är vanligen mätarsäkringarna i mätarskåpet, eller eventuellt några huvudsäkringar där emellan. Gemensamt för dessa är att de bryter strömmen till en hel fas som fördelas till många olika grupper i elcentraler(na) som sitter nedströms.

Om man råkar göra en kortslutning i ett rum, till exempel när man kopplar in en lampa, och man tydligt märker att det smäller till, då har en säkring gått (vi bortser just nu från att JFBn kanske har löst ut istället). Om man då ser att det faktiskt fortfarande lyser i rummet (och i andra rum som använder samma grupp), men att det kanske inte lyser så starkt som det brukar göra, då har en huvudsäkring löst ut istället för gruppsäkringen.

Detsamma kan hända helt spontant på grund av överbelastning. Om man har tre grupper i elcentralen på vardera 10 A, och belastar dessa grupper med varsin värmefläkt som drar 10 A, då blir ju summan 30 A. Om dessa tre grupper ligger på samma fas, då kan mätarsäkringen lösa ut för den kanske bara är på 16 eller 20 A. Så vardera grupp är belastad helt i sin ordning, men summan blir för mycket för mätarsäkringarna. Därför löser mätarsäkringen och inte gruppsäkringen.

I båda dessa fallen kan man råka ut för märkliga symptom.

Man kanske ser att det lyser svagt, eller ganska bra men inte så bra som det brukar.
Och lyset kanske slocknar om man startar kaffebryggaren.
Men å andra sidan kanske det lyser starkare om man vrider på spisen, men inte starkare än normalt.
Och detta enbart på vissa grupper, medan andra grupper fungerar helt normalt.
All gruppsäkringar är hela.
Detta kan tära på de grå innan man inser att en huvud- eller mätarsäkring kanske har löst ut.

Det viktiga symptomet att förstå här är lampor som lyser svagare än normalt eller apparater som brummar lite men inte fungerar eller ”orkar” starta."

https://www.byggahus.se/el/bruksanvi...central#sida-9.

Förstår inte allt som står och vet inte ifall det kan hjälpa mig.

Du kan inte göra så mycket själv utom att se till att inga dvärgbrytare har löst ut och att inte jordfelsbrytaren har löst ut. I så fall ska du givetvis återställa dessa. Jag gissar du har en ugn och en spis. Fungerar alla plattor och fungerar ugnen, alltså blir riktigt varma? Anledningen att jag frågar är att en spis har så hög effektförbrukning att den går på en egen fas. Uppvärmningen om den är med el så kan den också ha egen fas, men jag antar du hade märkt om du inte hade värme.
Citera
2019-12-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det där är en annan klassiker, om stugan har en trefasmatning.
Kolla huvudsäkringarna som skyddar kabeln till stugan. om denna består av tre enfassäkringar och en löst ut så blir det lustiga effekter.

Nja, nu är jag ingen elektriker men det stämmer väl inte på vanliga uttag. Det är bara 1 fas och nolla fram till dom, således slocknar det helt om den huvudsäkring som matningen kommer från löser.

Spisar, ugnar etc. med hög förbrukning har ofta mer än en av faserna inkopplade och beter sig märkligt om en försvinner.
Citera
2019-12-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Har inga exakta siffror men elfel står för en stor andel av alla bränder.

Har du ingen kunskap (läs behörighet) ska du inte själv rota i fasta installationer.
Det är snart 2020, borde knappast vara omöjligt att få tag i hyresvärden även om han är bortrest. Förklara läget och be honom att ringa elektriker.

Jag har inte en tanke på att rota runt själv bland kablar och ledningar, min förhoppning är att det är någon säkring eller liknade som gått i elskåpet som jag själv kan åtgärda.
Citera
2019-12-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det är varmgång i någon anslutning som gjort att elkabeln där har "brunnit" , oftast är dessa i matande säkring, servislednings säkringen i elskåp i gatan.

att elkabeln skulle vara bränd är mera osannolikt.

Inget du kan lösa själv

Menar du att att felet inte ligger i huset alls utan hos elbolagets elskåp på gatan? Det bästa är att förklara för mig som jag är ett barn utan någon som helst koll.
Citera
2019-12-11, 19:12
Medlem
Skit i alla mer eller mindre fantasifulla teorier, svaret har du i #10 dvs det har gått en säkring på matningen från huset till dig. Alternativt så har det gått en huvudsäkring vid elmätaren för huset.
Huvudsäkringarna för fastigheten är av typ smältsäkringar dom har en färgad "plupp" i mitten som ska ramla bort om proppen går men så sker inte alltid.
Citera
2019-12-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinLever
Den blå testknappen du nämner är test av jordfelsbrytare. Jordfelsbrytare har till uppgift att utgöra person och/eller brandskydd.

Sjunkande spänning kan vara ett tecken på att en säkring till en fas har gått. med tanke på att du är i ett Attefallshus är det inte säkert att fas-säkringarna sitter vid din elcentral. De kan sitta i huvudbostaden.

OM du har tre säkringar av den gamla propp-modellen kan du kontrollera om en av dessa har gått. Men var försiktig. Vet man inte hur och vad man håller på med är det bättre att be någon visa så man kan lära sig.

Det är en Hager elcentral. Med tanke på att hyresvärden är bortrest i två veckor och huvudbostaden tillbommad så blir svårt att kolla där. Hur ser jag ifall jag har fas-säkringar i mitt elskåp?
Citera
2019-12-11, 19:14
Medlem
Du får mäta med en spänningsprovare mellan faserna, kanske med hjälp av någon lite mer bevandra.
Citera
2019-12-11, 19:16
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skottland80
Kom ihåg att du pratar med en total idiot när det gäller el, för mig är alla dessa termer kinesiska.

Hur ser jag ifall huset har en trefasmatning? Jag antar att jag kan se det i elskåpet inomhus?

Hur vet jag vilka som är huvudsäkringar som skyddar kabeln till stugan?

Resten om enfassäkringar förstår jag inte heller... Det finns säker massor med kvinnor som kan det här med el men jag är inte en av dem.

det brukar finnas en gruppförteckning som beskriver vad olika säkringar är till (om det inte har varit lata elektriker som gjort installationen).
Leta med förteckningens hjälp upp säkringarna som går till stugan:
- I fallet smältsäkringar kolla förstså att propphuvarna är ordentligt dragna kolla därefter om någon säkring "gått" dvs om den färgade signalen på säkringen är borta. Ibland kan det vara fel i en smältsäkring utan att signalen ramlar bort, då måste du mäta.
- I fallet dvärgbrytare / automatsäkring ser du om någon manöver-"vippa" har annat läge än de övriga
återställ i så fall denna så den står lika dant som övriga. Det kan även vara i det att slå ifrån dvärgbrytarna till stugan och sedan slå till dom igen. Det är inte alla säkrinagr som fäller ner vippan om dom utsätts för en kortslutning.

har försökt vara så tydlig som möjligt, lycka till. Och gör inget farligt !!
Citera
2019-12-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Du kan inte göra så mycket själv utom att se till att inga dvärgbrytare har löst ut och att inte jordfelsbrytaren har löst ut. I så fall ska du givetvis återställa dessa. Jag gissar du har en ugn och en spis. Fungerar alla plattor och fungerar ugnen, alltså blir riktigt varma? Anledningen att jag frågar är att en spis har så hög effektförbrukning att den går på en egen fas. Uppvärmningen om den är med el så kan den också ha egen fas, men jag antar du hade märkt om du inte hade värme.

Nu ska vi reda ut begreppen så du inte förvirrar stackarn i onödan.

Inkommande matning till ett hus är tre olika faser. I mätarskåpet som på villor sitter någonstans på utsidan sitter en huvudsäkring på varje fas. Därifrån går sedan dom tre faserna till en elcentral där man via säkringar (dvärgbrytare) fördelar ut till olika förbrukare.
En spis har ingen egen fas, däremot ligger matningen på en separat säkring i elcentralen. En spis, ugn eller panna matas också med mer än en fas.

Problemet med lampor som beter sig konstigt är att elen i vägguttagen enbart har en av faserna, skulle huvudsäkringen på den fasen gå blir det helt svart. Samma sak om dvärgbrytaren löser i elcentralen för den linan uttagen sitter på.
Citera
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Nja, nu är jag ingen elektriker men det stämmer väl inte på vanliga uttag. Det är bara 1 fas och nolla fram till dom, således slocknar det helt om den huvudsäkring som matningen kommer från löser.

Spisar, ugnar etc. med hög förbrukning har ofta mer än en av faserna inkopplade och beter sig märkligt om en försvinner.

Vi talar om en undercentral, med trefasmatning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014

Ingen dvärgbrytare eller jordfelsbrytare har lösts ut.

Värmen som går på el fungerar och även ugn och spis fungerar. Nu när jag satte på en platta på spisen så ökade styrkan på lampan som sitter i den halvdåliga kontakten.

Ska jag vara orolig att all el försvinner plötsligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in