• 5
  • 6
2019-12-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skottland80
Ok, jag får försöka komma åt elskåpet i det andra huset.

Till slut igen - behöver jag vara orolig för brand eller att all el plötsligt sticker? Eller brukar denna typ av fel hålla sig till just problemen jag beskrivit?

Eftersom det uppenbarligen är något fel på elen så finns det alltid en risk.
Hur stor den är kan jag omöjligt säga.

Eftersom huvudsäkringarna verkar ok ligger felet någon annanstans.
Frågan är var matningen till attefallshuset är påkopplad och var dom säkringarna sitter.
Försök att nå hyresvärden, måste finnas någon mer som har nyckel till fastigheten.
Citera
2019-12-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja det är en ganska tänkbar orsak.
Har varit med om detta ca 3-4 ggr i mitt yrkesliv.
Det beror på att tung trafik skapar vibrationer som kan göra att säkringshållare "lossar" påkörningar av snöplogar etc allt sådant kan orsaka glapp som med tiden gör att det blir varmgång och dom flesta elkablar förändras av väldigt hög värme precis vid felstället, blir spröda och leder ström dåligt, det bildas små ljusbågar vid glappet, bränt, sotigt hög resistans i felstället...kort sagt du får en fas som blinkar strömmen försvinner korta ögonblick.

Detta felet ovan kan även inträffa vid huvudsäkringen i elmätaren, haft flera sådana fall.

Har man tur är det bara passdelen inne i säkringen som är bränd pga dåligt åtdragen propphuv och varmgång.

Tack för ditt svar, då förstår jag bättre.
Citera
2019-12-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Eftersom det uppenbarligen är något fel på elen så finns det alltid en risk.
Hur stor den är kan jag omöjligt säga.

Eftersom huvudsäkringarna verkar ok ligger felet någon annanstans.
Frågan är var matningen till attefallshuset är påkopplad och var dom säkringarna sitter.
Försök att nå hyresvärden, måste finnas någon mer som har nyckel till fastigheten.

Tack, jag ska ta nya tag i morgon.
Citera
2019-12-13, 00:28
Medlem
Citat:
Ja det är en ganska tänkbar orsak.
Har varit med om detta ca 3-4 ggr i mitt yrkesliv.
Det beror på att tung trafik skapar vibrationer som kan göra att säkringshållare "lossar" påkörningar av snöplogar etc allt sådant kan orsaka glapp som med tiden gör att det blir varmgång och dom flesta elkablar förändras av väldigt hög värme precis vid felstället, blir spröda och leder ström dåligt, det bildas små ljusbågar vid glappet, bränt, sotigt hög resistans i felstället...kort sagt du får en fas som blinkar strömmen försvinner korta ögonblick.

Detta felet ovan kan även inträffa vid huvudsäkringen i elmätaren, haft flera sådana fall.

Har man tur är det bara passdelen inne i säkringen som är bränd pga dåligt åtdragen propphuv och varmgång.

Du får titta på de alternativ som det kan vara

1 Det ovan som är troligt kanske kan det också vara så att det har blivit kontaktfel någon annanstans, men det kan bli varmt och därigenom farligt

2 Tjuvström från annan fas och en säkring gått
Tjuvström kan ske från då ett element eller vad det kan vara är kopplat på tre eller två faser
En liten varmvattenberedare bör vara kopplad på 230 volt men läs på märkplåten
Tjuvströmmen kan också komma från huvudfastigheten

3 Har du inte kontroll över detta måste du skaff hjälp direkt

4 Om du har en duktig kompis kan han/hon nog koppla bort den fasen som är problem
Titta med voltmeter

Du måste omedelbart agera då det kan bli varmgång någonstans där problemet finns
Citera
2019-12-13, 10:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Nja, nu är jag ingen elektriker men det stämmer väl inte på vanliga uttag. Det är bara 1 fas och nolla fram till dom, således slocknar det helt om den huvudsäkring som matningen kommer från löser.

Spisar, ugnar etc. med hög förbrukning har ofta mer än en av faserna inkopplade och beter sig märkligt om en försvinner.

Det som ofta händer vid fasbortfall är att en del lampor inte fungerar, men tänds svagt när man sätter på spisen/ugnen på högre effekt.
Citera
2019-12-13, 10:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
l.

Passdelen kan bli bränd om säkringen är gammal och har oxider/smuts på när man sätter i den. Man bör därför alltid se så att en porslinssäkring är ren och fin när man sätter i den vid säkringsbyte. Har de legat i en hög i källaren tillsammans med annan skit så..
Citera
2019-12-13, 11:41
Medlem
Jag fick samma fel för 2 h sedan det var fel i stolpen utanför
Säkringshållarna hade oxiderat
Vattenfall kom efter 2 h

Jag mätte på på mätartavlan utanför och kom fram till att det var för låg späning som kom till huset

Egentligen skulle man kontrollera fasspänningen bättre har någon något förslag det finns spänning/fasföljdsrelä men har man det i hus normalt?

Det är inte nyttigt för elektronik att få för låg spänning
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in