2019-12-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Hjärnan tystas ner av diverse hjälpmedel .

Jo sömntabletter tar jag alltför ofta och det fungerar bra. Men nu handlar det om att försöka sluta och därav vill jag försöka hitta andra alternativ.
Citera
2019-12-10, 20:02
Medlem
Melatonin 10mg, beställ från EU-länder 80% billigare än i sverige
Citera
2019-12-10, 21:30
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenmentbed
Låter som du har alldeles för mycket tv/skärmtid.

Mina såna här tankar näst intill försvann när jag fick barn tamigfan.. Då får man fokus igen på vad som är riktigt och vettigt, och man är trött och ser fram mot nästa dag. Lever i nuet kanske är orden jag söker. Och tänker inte framåt lika mycket utan spenderar tiden direkt, där och nu, hela tiden.
Citera
2019-12-10, 21:42
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antikvarium
Jo sömntabletter tar jag alltför ofta och det fungerar bra. Men nu handlar det om att försöka sluta och därav vill jag försöka hitta andra alternativ.

STRESS!
"Exponering för den moderna trådlösa tekniken ökar risken för flera av de ohälsosymtom och diagnoser som ses öka kraftigt i samhället i dag under samlingsnamnet psykisk ohälsa, samtidigt som strålningen ökat lavinartat. Det är särskilt oroväckande att de ökar bland barn och unga: Barn ges mer sömnmedel. Psykiska ohälsan bland unga ökar. Oro, ångest och depressioner ökar kraftigt bland ungdomar. Vanliga rapporterade symtom av strålningen är": - https://www.stralskyddsstiftelsen.se/risker/symtom/

STRESS!
"Risk för ADHD och andra beteendestörningar:
"Mobilstrålning och elektromagnetiska fält ökar risken för beteendestörningar samt ADHD-symptom. Flera undersökningar har visat samband mellan exponering för mobilstrålning och ADHD-liknande symtom, både i studier av människor och i djurförsök. Strålningen har en stresseffekt på alla levande varelser som i sin tur kan orsaka aggressivt beteende och ökad irritationsbenägenhet".
https://www.stralskyddsstiftelsen.se/risker/adhd/
Citera
2019-12-10, 22:11
Medlem
Sen lödkolven kom till makten har jag lidit av samma åkomma.
Medicin mot detta lär dröja.
Citera
2019-12-10, 23:23
Har samma sak. Kunde ligga vaken i timmar o tänka. Ingenting kunde stoppa tankarna.

Men de jag kom underfund med som fungerar för mig. Det är en hörlur i ett öra. En podcast. Någon som pratar. Eller en p3 dokumentär, det ska helst vara en jag hört 10 ggr tidigare. Då finns de inget spännande med den, inget man känner att man behöver koncentrera sig på. Det tystar mina "röster" i huvudet.

Jag vaknar kanske 1-4 ggr per natt. De första jag gör att sätta in hörluren som alltid ramlat ut och på med en podcast igen. Sätter timer på 30-45 minuter alltid.

Återkom med om de hjälpte. Men ge de lite tid.
Citera
2019-12-10, 23:27
Medlem
Ortopeds avatar
Citat:
Jag tänkte ta upp ett problem jag har och rådfråga er kära Flashback om ni har några bra råd eller bara förklaringar till ett stort problem jag har. Det är nämligen så att jag har haft stora sömnproblem sedan jag var i slutet av tonåren. Är nu närmare 35 och problemen kvarstår och har senaste åren varit värre än vad de var förr då jag ändå hade bra perioder.

Mitt stora problem är just att jag inte kan sova, jag kan ligga vaken hur länge som helst. Hela nätter, ibland två nätter i rad för att sedan endast sova några få timmar efter att ha legat och försökt i flera. Mycket av mina problem handlar om ångest, jag ligger där och tänker på hur kort livet är, hur lite jag lyckats med i livet, hur jag ska orka med alla kommande olyckor, hur saker hade kunnat blivit annorlunda och hur meningslöst allt är, sådana där ganska svarta tankar. Även på dagarna kan jag ibland vara i dessa mörka tillstånd men det är långt ifrån alltid.

Men mitt problem handlar inte bara om ångest utan också att jag har en väldig oförmåga att slappna av och tänka lugna tankar när jag lägger mig. Det spelas liksom upp som animationer i huvudet. Det växlar mellan en massa olika bilder - ofta som om det vore tecknat. Det kan byta scen ett par gånger i sekunden och kan föreställa alltmöjligt från Frihetsgudinnan till Tom och Jerry, en cirkel, olika visuella effekter, sexuella grejer, toner som visualiseras som ur en pianoeditor, en bild av hur olika personer kommer att se ut som gamla, nedskrivna ord, vyer över städer…ja verkligen allt möjligt. Och ofta i ett väldigt högt tempo där sakerna har visualiserats innan jag hinner uppfatta vad det är som kommer härnäst. Det är alltså inget jag kan styra över i någon högre grad. Försöker jag t ex att medvetet föreställa mig en lugn och fin plats så byts den antingen ut direkt eller också börjar jag reflektera över platsen typ som om ”undrar hur länge det har sett ut så här på det här stället?” eller ”undrar hur länge det kommer att få vara så här fint utan att någon klåfingrig idiot kommer att hugga ner träden och bygga någon ny jävla stad här?”. Eller också börjar det blåsa för mycket i grenarna så det inte alls är så lugnt och trevligt längre. Det går aldrig att slappna av utan hjärnan är på högvarv.

Jag har ju då såklart funderat oändligt mycket kring varför jag har dessa problem men har inget entydigt svar. Jag försöker att röra mig så mycket som möjligt och springer ofta utomhus, läser en hel del, utsätter mig ändå för en hel del ansträngande saker som borde göra en trött på kvällarna.
Visserligen har jag inget jobb och klarar inte av att ha något heller då jag går ner mig totalt varje gång eftersom jag vantrivs något så obeskrivbart. Det har varit och kommer kanske bli ett stort problem igen, men just nu oroar det mig inte så mycket då jag är ”arbetsfri” för tillfället.

Är detta extremt eller mer vanligt än vad man kan tro? Funderat ibland på om det är något fysiskt fel i hjärnan, någon slags obalans men jag vet inte. Har såklart tagit upp det med läkare men ingen har några tankar om det.

låter som att neuroleptika kan vara ett alternativ för dig, kontakta vc
Citera
2019-12-11, 02:39
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Jag tänkte ta upp ett problem jag har och rådfråga er kära Flashback om ni har några bra råd eller bara förklaringar till ett stort problem jag har. Det är nämligen så att jag har haft stora sömnproblem sedan jag var i slutet av tonåren. Är nu närmare 35 och problemen kvarstår och har senaste åren varit värre än vad de var förr då jag ändå hade bra perioder.

Mitt stora problem är just att jag inte kan sova, jag kan ligga vaken hur länge som helst. Hela nätter, ibland två nätter i rad för att sedan endast sova några få timmar efter att ha legat och försökt i flera. Mycket av mina problem handlar om ångest, jag ligger där och tänker på hur kort livet är, hur lite jag lyckats med i livet, hur jag ska orka med alla kommande olyckor, hur saker hade kunnat blivit annorlunda och hur meningslöst allt är, sådana där ganska svarta tankar. Även på dagarna kan jag ibland vara i dessa mörka tillstånd men det är långt ifrån alltid.

Men mitt problem handlar inte bara om ångest utan också att jag har en väldig oförmåga att slappna av och tänka lugna tankar när jag lägger mig. Det spelas liksom upp som animationer i huvudet. Det växlar mellan en massa olika bilder - ofta som om det vore tecknat. Det kan byta scen ett par gånger i sekunden och kan föreställa alltmöjligt från Frihetsgudinnan till Tom och Jerry, en cirkel, olika visuella effekter, sexuella grejer, toner som visualiseras som ur en pianoeditor, en bild av hur olika personer kommer att se ut som gamla, nedskrivna ord, vyer över städer…ja verkligen allt möjligt. Och ofta i ett väldigt högt tempo där sakerna har visualiserats innan jag hinner uppfatta vad det är som kommer härnäst. Det är alltså inget jag kan styra över i någon högre grad. Försöker jag t ex att medvetet föreställa mig en lugn och fin plats så byts den antingen ut direkt eller också börjar jag reflektera över platsen typ som om ”undrar hur länge det har sett ut så här på det här stället?” eller ”undrar hur länge det kommer att få vara så här fint utan att någon klåfingrig idiot kommer att hugga ner träden och bygga någon ny jävla stad här?”. Eller också börjar det blåsa för mycket i grenarna så det inte alls är så lugnt och trevligt längre. Det går aldrig att slappna av utan hjärnan är på högvarv.

Jag har ju då såklart funderat oändligt mycket kring varför jag har dessa problem men har inget entydigt svar. Jag försöker att röra mig så mycket som möjligt och springer ofta utomhus, läser en hel del, utsätter mig ändå för en hel del ansträngande saker som borde göra en trött på kvällarna.
Visserligen har jag inget jobb och klarar inte av att ha något heller då jag går ner mig totalt varje gång eftersom jag vantrivs något så obeskrivbart. Det har varit och kommer kanske bli ett stort problem igen, men just nu oroar det mig inte så mycket då jag är ”arbetsfri” för tillfället.

Är detta extremt eller mer vanligt än vad man kan tro? Funderat ibland på om det är något fysiskt fel i hjärnan, någon slags obalans men jag vet inte. Har såklart tagit upp det med läkare men ingen har några tankar om det.

Det är ibland väldigt bra med en överaktiv hjärna i lösningsorienterade yrken.
Det är ett helvete att inte kunna sova för att man tänker för mycket.

Imovan är bäst.
Citera
2019-12-11, 06:49
Medlem
grasens avatar
Testa meditation. Enkelt gratis och väldigt effektivt.
Citera
2019-12-11, 07:58
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasen
Testa meditation. Enkelt gratis och väldigt effektivt.

Kombinera mindfulness och motion. Tänk på något kul som hänt under dagen när du lägger dig.
Senast redigerad av Mullret 2019-12-11 kl. 08:14.
Citera
2019-12-11, 08:18
Medlem
lyssna paa youtube.com : Derek Prince; the gift of sleep.
Citera
2019-12-11, 08:25
Medlem
Hade samma problem som du. Sömnproblem hela livet. Började meditera seriöst. Efter ett tag lärde jag mig stänga av tankarna på kommando och det löste alla mina sömnproblem och mycket, mycket annat. Jag rekommenderar boken The Mind Illuminated för att lära sig. Innehåller minsta möjliga mängd spirituellt snack och har ett mycket bra, välstrukturerat upplägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in