• 1
  • 2
2019-12-10, 15:45
Medlem
Lillarapunzels avatar
Ber på förhand om ursäkt ifall detta är fel forum.

Hur tar man reda på om någon har fler barn än vad man redan känner till? Alltså barn från ett tidigare förhållande.
Jag har såväl fullständigt namn, som fullständigt personnummer och tidigare adresser till den ena ev. föräldern, men vet absolut ingenting om dennes fd. partner. Alltså varken namn, ålder eller någonting. Det eller dem ev. barnen skulle, om det/dem finns, vara ca. +/- 25-45 år gamla idag (födda ca. 1973-1995 skulle jag tippa). Då den "kända", ev. förälderns, efternamn är såpass vanligt (ca. 600 personer har det) och åldersspannet är såpass stort, har inte Ratsit känts som ett effektivt alternativ.
Hur går jag då till väga? Gärna utan att den "kända" föräldern får reda på det!
Citera
2019-12-10, 15:46
Medlem
Ortopeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel

Hur tar man reda på om någon har fler barn än vad man redan känner till? Alltså barn från ett tidigare förhållande.
Jag har såväl fullständigt namn, som fullständigt personnummer och tidigare adresser till den ena ev. föräldern, men vet absolut ingenting om dennes fd. partner. Alltså varken namn, ålder eller någonting. Det eller dem ev. barnen skulle, om det/dem finns, vara ca. +/- 25-45 år gamla idag (födda ca. 1973-1995 skulle jag tippa). Då den "kända", ev. förälderns, efternamn är såpass vanligt (ca. 600 personer har det) och åldersspannet är såpass stort, har inte Ratsit känts som ett effektivt alternativ.

Det är omöjligt utan test
Citera
2019-12-10, 15:48
Medlem
Citat:

Vem är det du vill ha uppgifterna om?
Om det är personen du har namn och personnummer till, så är det bara att ringa skatteverket och du får reda på antal barn, namn på barnen och när de är födda.
Citera
2019-12-10, 15:55
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Vem är det du vill ha uppgifterna om?
Om det är personen du har namn och personnummer till, så är det bara att ringa skatteverket och du får reda på antal barn, namn på barnen och när de är födda.

Ja, precis, om den personen jag har alla uppgifter på har fler barn än vad jag känner till!
What?! Så enkelt alltså?
Citera
2019-12-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ja, precis, om den personen jag har alla uppgifter på har fler barn än vad jag känner till!
What?! Så enkelt alltså?

Ja, så enkelt är det.
Eller så kan du helt enkelt bara fråga personen, det är ännu enklare.
Citera
2019-12-10, 16:12
Medlem
Jimmie83s avatar
Citat:
What?! Så enkelt alltså?

Ja är så enkelt, bara ringa folkbokföringen på Skatteverket, och kostar ingenting och du behöver ej uppge anledning till varför.

Sen kan det ju vara väldigt extremt fall att personen i fråga har ”ungar på byn” och dom inte har registrerats med sin riktiga/biologiska far men det ser jag som väldigt ovanligt idag
Citera
2019-12-10, 16:12
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja, så enkelt är det.
Eller så kan du helt enkelt bara fråga personen, det är ännu enklare.

Är det verkligen fortfarande det, förresten? Tänker med tanke på GDPR och allt?

Hahaha, det har jag försökt, många gånger. Vederbörande blir lika sur varje gång och byter samtalsämne så snabbt det bara går...
Citera
2019-12-10, 16:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
What?! Så enkelt alltså?

Ja, fast om man skall få personnummer på barn som inte är myndiga så kan det krävas sekretessprövning. Övriga personnummer är offentliga.
Skatteverket kan också ge vissa andra upplysningar om de finns online, t.ex. vem en person varit gift med. Vissa gamla uppgifter finns inte kvar online och då får man använda andra källor som t.ex. hos arkivdigital där man kan titta på folkräkningen för exempelvis 1985 där det då framgår vilka som bodde i samma hushåll som personen i fråga. Där finns också vissa uppgifter som skatteverket inte alltid kan enkelt kan visa, t.ex. vilka som bodde på samma adress även om man inte var registrerad partner eller barn som man inte hade släktrelation till, men som kanske var styvbarn.
Senast redigerad av Megaforce 2019-12-10 kl. 16:21.
Citera
2019-12-10, 16:15
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmie83
Ja är så enkelt, bara ringa folkbokföringen på Skatteverket, och kostar ingenting och du behöver ej uppge anledning till varför.

Sen kan det ju vara väldigt extremt fall att personen i fråga har ”ungar på byn” och dom inte har registrerats med sin riktiga/biologiska far men det ser jag som väldigt ovanligt idag

Föräldrarna hade ett ca. 20 år långt, stabilt förhållande, och ev. barn är födda inom detta. Då borde väl båda föräldrarna vara registrerade som just föräldrar? Även fast detta var på 70-90-talet?
Citera
2019-12-10, 16:16
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, fast om man skall få personnummer på barn som inte är myndiga så kan det krävas sekretessprövning. Övriga personnummer är offentliga.
Oj, såpass t.om!
Om dessa barn existerar, bör det vara födda ca. 1973-1995, så då är nog deras personnummer offentliga...
Citera
2019-12-10, 16:21
Medlem
Jimmie83s avatar
Citat:
Föräldrarna hade ett ca. 20 år långt, stabilt förhållande, och ev. barn är födda inom detta. Då borde väl båda föräldrarna vara registrerade som just föräldrar? Även fast detta var på 70-90-talet?

Släktforskar en hel del och av min erfarenhet så som du berättar så lär det vara registrerat om det finns barn.
Citera
2019-12-10, 17:43
Medlem
Citat:

Ring upp skatteverket och sedan begär du ut info om hur många barn som personen är förälder åt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in