Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-12-09, 07:59
Medlem
Vi blev lurade på ett hus av ”mäklare”
Mäklaren ignorerade oss och favoriserade annan spekulant trots att vi var de enda budgivarna under en hel vecka som lagt begärt pris. Alla visningar hade hållits och vi la som sagt begärt pris men mäklaren valde att avsluta affären med en annan budgivare, som samma dag som affären avslutades, la samma bud som oss. Det visade sig att den hon sålde till var en gammal kund till Våningen & villan.

Mäklaren gjorde sig onåbar
Hon gav oss ingen chans att höja vårt bud eller ställa oss till att de skulle skriver på. Hon bara avslutade affären.

Hon svarade heller inte på telefonsamtal och tog hela dagar att besvara sms trots att alla visningar som sagt hållits. Hon ville helt enkelt försvåra för oss och gynna den andra budgivaren på vår och säljarens bekostnad.

Har ni varit med om samma sak?
Jag har anmält detta till FMI. Men skulle vara intressant att höra om fler drabbats av liknande händelser?
Senast redigerad av saha04 2019-12-09 kl. 08:18.
Citera
2019-12-09, 08:02
Medlem
Säljaren kanske ville sälja till den andra.
Citera
2019-12-09, 08:07
Medlem
Westridges avatar
Som sas innan så är det säljaren som bestämmer vem de vill sälja till i slutänden.
Har ni varit besvärliga eller ställt krav? Isåfall kan säljaren dra öronen åt sig och välja bort er.

Kolla om det står något om firman här https://www.byggahus.se/forum/
Citera
2019-12-09, 08:08
Medlem
submariners avatar
Hej,

Tråkigt! Om jag inte misstar mig är det upp till säljaren att besluta vem objektet ska säljas till

Mäklare kan bete sig ganska muppigt mot potentiella köpare utan att gå utanför god mäklarsed.
Citera
2019-12-09, 08:10
Medlem
Nej. Det mäklaren sagt var att de valde den andra budgivaren då denne kunde flytta in omgående, viket vi också kunde. Samt så fick inte frågan om vi vill höja vårt bud.
Citera
2019-12-09, 08:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saha04
Nej. Det mäklaren sagt var att de valde den andra budgivaren då denne kunde flytta in omgående, viket vi också kunde. Samt så fick inte frågan om vi vill höja vårt bud.

Har säljaren valt köpare så är det inget ni kan göra.
Citera
2019-12-09, 08:18
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:

Så illa är det.
Säljaren väljer vem den vill sälja till.
I min sista affär så var vår snabbhet, flexibilitet och nöjdhet (inte komma efteråt med en massa krav) det som gjorde det.
Säljarna uppfattade oss som enkla och problemfria och ville snabbt som attan avsluta med oss.
Då går det fort och jag förstår att de andra kan/kunde känna sig besvikna.

Mäklaren fattar oftast vem av kunderna som de kan nå ett snabbt avslut med och kan säkert bli snorkiga mot de övriga om de tror på ett snabbt avslut.

Fundera på vad du kan förbättra till nästa gång och vad du tror du misslyckades på.
Pengar är inte allt i en affär, speciellt om det luktar strul efter kontraktsskrivandet.

Det är som en bilaffär, vissa kunder kommer jag aldrig att sälja till för man vet ungefär vad som kommer att hända.
Citera
2019-12-09, 08:19
Medlem
2560ps avatar
Som redan nämnts, säljaren säljer till vem denne vill, det behöver inte vara högstbjudande. Sålde faktiskt själv en kåk till näst högsta budet en gång, eftersom den som köpte verkade mer seriös.
Citera
2019-12-09, 08:22
Medlem
Citat:

Köparen har alltså valt vem de vill sälja till och det var inte till er. Sen hade mäklaren säkert kunnat kommunicera bättre med er, men du verkar sakna grundläggande kunskap om vad som gäller.

Så länge det inte faller på diskrimineringsgrunder, typ hudfärg, kön, sexualitet osv så kan de i princip välja någon som bjöd 500 000 kr mindre än er, enbart för att de hade en katt av samma ras som säljaren.
Citera
2019-12-09, 08:27
Medlem
Jag har givetvis förståelse för att säljaren väljer vem den vill sälja till. Det är självklart. Vi har varit tillmötesgående och lagt begärt pris trots att den som senare köpte huset i ett första bud (en vecka tidigare) lagt ett underbud på 95 000kr.

Det enda vi ifrågasatte var en detalj som mäklaren först uppgav skulle ingås för att sen ändra sig. Vi var tillmötesgående gällande inflyttning, snabb affär och hade inget att behöva sälja innan vi kunde göra en affär.

Mäklaren dessutom sa till oss att det är OK om vi drar oss ur. Kändes som hon ville bana väg på alla sätt för att det skulle bli den andra spekulanten som skulle få köpa. Alltså till varje pris.

Hennes agerande kan inte heller förklaras med att säljaren avgör köpare. Att inte besvara samtal, sms samt att inte skicka över dokument som vi begärt (besiktningsprotokoll som de själva sagt ska ha funnits). Hon skulle skicka det men det gjordes aldrig.

Det är det som jag grundar mina misstankar i, inte att vi inte fick köpa huset i sig. Utan hur det gick till.
Senast redigerad av saha04 2019-12-09 kl. 08:32.
Citera
2019-12-09, 09:05
Medlem
ps870s avatar
Tråkigt för dig men säljaren väljer vem han säljer till.

När jag köpte mitt nuvarande hus var vi två budgivare kvar på slutet. Säljaren valde att sälja till mig trots att den andra budgivaren ville fortsätta.
Den andra budgivaren blev rosenrasande och skulle anmäla mäklaren för detta. Mäklarna var väldigt hjälpsam och hjälpte till med all info och material som behövdes för en anmälan och påtalade även att säljaren väljer köpare och att en anmälan inte skulle leda till något.
Det hände såklart ingenting med anmälan och vi fick köpa huset till det bud vi hade lagt torts att det var under det som den andra budgivaren ville ge. Köpet gick igenom innan anmälan var inskickad och vi var aldrig oroliga för att anmälan skulle påverka affären.
Citera
2019-12-09, 09:10
Medlem
FEEL - den som lägger högsta budet först skall få köpa - om flera lägger samma - den första

Det är INTE säljaren som bestämmer - mäklaren har ensamrätt.

Sen kan naturligtvis säljaren ta fram en EGEN Köpare o sälja billigare men måste betala provis
till mäklaren på högsta budet

Anmäl mäklaren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här