• 1
  • 2
2019-12-08, 10:41
Medlem
Har fått diagnosen posttraumatisk stress. Har varit med om en hel del trauma. Har svårt att sova, mardrömmar, flashbacks och känner mig stressad mot kvällarna. Läkaren som satt diagnosen, skrev bara ut sömnmedicin och lugnande. Känns inte som att medicin är lösningen. Har redan testat KBT med det gav inget resultat. Min fråga är om någon haft/har diagnosen och hur man blir återställd?
Citera
2019-12-08, 10:54
Medlem
AdrienneZs avatar
Börja med att acceptera din sits och din medicinering.
Dom som säger att man helt kan läka bort PTSD ljuger. Det finns alltid kvar, men i mer eller mindre skala. PTSD är ju en del av minnen.

Vad har du prövat för mediciner? Namn, dos och hur länge.
Citera
2019-12-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdrienneZ
Börja med att acceptera din sits och din medicinering.
Dom som säger att man helt kan läka bort PTSD ljuger. Det finns alltid kvar, men i mer eller mindre skala. PTSD är ju en del av minnen.

Vad har du prövat för mediciner? Namn, dos och hur länge.

Innan jag fick diagnosen hade jag Sobril som inte alls hjälpte. Nu har jag Zopiklon 7.5 mg och Stesolid vid behov. Tar 2 stycken Zopiklon innan jag går och lägger mig, Stesoliden 20mg när det är för jävligt
Citera
2019-12-08, 11:15
Medlem
Arsenikarsles avatar
Googla "PTSD terapi" och din stads namn så hittar du folk som faktiskt kan nåt om trauman.
Det är jättemånga terapeuter osv som inte begriper sig på att allt inte sitter i tankarna, man har ju även stressreaktioner som lever sig kvar i kroppen, i nerverna, i amygdalan som kukat ur.

En av de böcker som är populärast i ämnet är: "The body keeps the score" av Bessel Van Der Kolk, där kan du se bilder på hjärnskanningar som visar hur hjärnan fungerar under PTSD och ta del av forskning kring PTSD och hur man får bukt med symptomen.

Man brukar föreslå en lättare form av yoga, det finns yoga för PTSD men det är inte jättevanligt ännu. Det som skiljer sig från vanlig yoga är att man tar bort element som kan upplevas som triggande (som att stå på alla fyra och svanka osv).
När man utövar yoga utan att bli triggad kan det hjälpa kroppen att lugna sig och ta ner stressymptomen.

Det finns många olika saker man kan pröva, vissa tycker att EMDR är bra för att ta ner symptomen andra tycker att neurofeedback funkar bäst.
Kolla gärna upp det på youtube så får du en uppfattning om vad det är.

edit: nåt som jag uppfattat som den gemensamma läkande faktorn i alla behandlingar är att få återuppleva tillit i en relation igen oavsett om det är med terapeuten eller närstående.
Man läker i samband med nya positiva upplevelser med andra människor helt enkelt.
Citera
2019-12-08, 11:39
Medlem
AdrienneZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmr12
Innan jag fick diagnosen hade jag Sobril som inte alls hjälpte. Nu har jag Zopiklon 7.5 mg och Stesolid vid behov. Tar 2 stycken Zopiklon innan jag går och lägger mig, Stesoliden 20mg när det är för jävligt

Okej. Zopiklon hjälper ju dock oftast bara insomnandet. Quetiapin är en bra medicin att ha "i grunden", speciellt nattetid. För jag antar att du plågas av mardrömmar?
Stesoliden är bra, men riskabel långvarigt (vilket du säkert redan vet). Har din läkare nämnt något om humörshöjande nu den första tiden? Börjar är ju oftast mest intensiv.

Kbt är ju bra, men ren psykoterapi vore nog bäst kanske?. Håller med den andra skrivande, förlita dig inte på "vanlig vård", finnns många bra som arbetar självständigt.
Citera
2019-12-08, 12:12
Medlem
Jag är rätt säker på att jag lider av ptsd men har inte fått den diagnosen då jag har många andra. Du borde nog gå i någon annan terapi än kbt. Det finns långvarig psykoterapi där man går igenom alla trauman - kan tänka mig att det är jättejobbigt. Sen finns det en som heter EMDR som ska funka vid trauman. Kolla upp det.

Sen kanske du behöver någon annan medicin också. Någon som håller dig sovande då zoplikon bara är för insomningen. Själv behöver jag tre stycken olika för att kunna sova mer än 3-4 timmar just nu. Då minskar också en del av mardrömmarna då man befinner sig i djupsömn mer och inte kommer ihåg mardrömmarna lika väl. Däremot är jag rädd för att sova då det är en kontrollförlust i sig. Hur är det för dig på den fronten? Sen kanske någon antidepressiv.
Citera
2019-12-08, 12:18
Medlem
Haft.
Samma symtom som dig.
Det går över över tid.
Tiden läker det mesta.
Vet inte vilka tips jag kan ge... Var länge sen och var mycket ung.
Men lugnt omkring, ingen stress, ta hänsyn till dig själv, men var inte rädd för andra människor, natur, titta på fåglar, kelas med djur, skapa trygghet, ut och gå, ställ inte några höga krav på dig och se till att andra inte gör det heller.
Det kommer bli bättre!

Medicinering kan vara antidepressiva, lugnande, sömntabletter t ex melatonin.
Citera
2019-12-08, 13:00
Medlem
jewclaws avatar
Finns ju trauma-terapeuter, som ofta förespråkar EMDR, hypnos, meditation och former av yoga. Har själv gått hos en och det har funkat bra för mig.
Medicinerade aldrig, och jag tror det är en viktig del om ovanstående tekniker överhuvudtaget ska fungera.
Trauman är ju något som vi hela tiden tryckt undan, för att fungera. Att använda lugnande preparat löser absolut ingenting.
Du borde ta kontakt med en terapeut som är inriktad på trauman och som inte föreslår medicinering, så ni kan rota i problemet på riktigt.
Citera
2019-12-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Jag är rätt säker på att jag lider av ptsd men har inte fått den diagnosen då jag har många andra. Du borde nog gå i någon annan terapi än kbt. Det finns långvarig psykoterapi där man går igenom alla trauman - kan tänka mig att det är jättejobbigt. Sen finns det en som heter EMDR som ska funka vid trauman. Kolla upp det.

Sen kanske du behöver någon annan medicin också. Någon som håller dig sovande då zoplikon bara är för insomningen. Själv behöver jag tre stycken olika för att kunna sova mer än 3-4 timmar just nu. Då minskar också en del av mardrömmarna då man befinner sig i djupsömn mer och inte kommer ihåg mardrömmarna lika väl. Däremot är jag rädd för att sova då det är en kontrollförlust i sig. Hur är det för dig på den fronten? Sen kanske någon antidepressiv.

"Rädd för att sova för det då är en kontrollförlust i sig" Precis så känner jag. För ett par år sedan bröt sig några personer in sig i min lägenhet mitt i natten. Detta har skadat mig oerhört mycket. Så varje kväll jag ska sova och ligger i sängen känner jag mig spänd och stressad. Vågar liksom inte sova för då känner jag kontrollförlust.
Citera
2020-02-06, 07:53
Medlem
Citat:
Har fått diagnosen posttraumatisk stress. Har varit med om en hel del trauma. Har svårt att sova, mardrömmar, flashbacks och känner mig stressad mot kvällarna. Läkaren som satt diagnosen, skrev bara ut sömnmedicin och lugnande. Känns inte som att medicin är lösningen. Har redan testat KBT med det gav inget resultat. Min fråga är om någon haft/har diagnosen och hur man blir återställd?

Jag var med om ett grovt trauma i barndomen som resulterade i PTSD. Det är över 10 år sen nu, jag har fortfarande insomnia och massa mardrömmar och jag har mina dippar i måendet. Men jag klarar av att leva ett normalt liv och jag har lagt flera år på att släppa hatet och acceptera att man kommer vara lite bränd för alltid, men den enda som mår sämre av hat och självhat är du liksom. Jag tror på dig iallafall och vet att du fixat det!
Min psykolog gav mig ett enda tips som jag aldrig glömde och hon hade helt rätt: i början handlar det bara om att överleva. Lägg all fokus på att inte låta hjärnspökena vinna eller ångesten för efter en viss tid så kommer oavsett måendet att lätta något och det är då man kan göra ministeg mot tillfrisknandet. Men ptsd är resultatet på grava traumatiska händelser och sånt tar tid att processa. Men allt blir bra tillslut ❤️
Citera
2020-02-09, 18:24
Citat:

Psycodelica. LSD fick mig att lyckas med bearbetning och acceptera. Rekommenderar verkligen LSD eller svamp! Så otroligt givande
Citera
2020-02-09, 22:59
Medlem
Alltså seriöst hur kan nån komma in och förespråka knark??
Blir så ledsen på er.
Nej, att knarka på egen hand är inte nån lösning, fungerar ej med ett nornalt liv och kommer bara ge mer problem!
Ptsd kan hänga i länge på olika sätt men gå i perioder och med olika uttryck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in