• 7
  • 8
2019-12-10, 21:01
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Jag jobbar dock med kategorin, så kanske vet jag mer.
Argumentum ad verecundiam. Det spelar ingen roll vad du jobbar med. Folk föds inte onda.
Senast redigerad av PsykOlogiskt 2019-12-10 kl. 21:05.
Citera
2019-12-11, 07:47
Medlem
Hej!
Jag känner igen mig en del i detta tankesätt, det är nog mest ”mobb-mentaliteten” som får mig att känna obehag.

Hursomhelst, det gäller ju att skilja på mördare och mördare, våldtäktsmän och våldtäktsmän.
Ett exempel är ju historian om Tom Stranger och Elva Thordis (googla), de åker jorden runt och föreläser om övergrepp och för att lära unga män att tänka två gånger.

Varför? Jo, för att han (Tom) våldtog henne för typ 20 år sedan, när de två var ett par.
Hon hade sovit och han hade valt att genomföra ett samlag.
Denna man visar ånger, han är uppriktig och ärlig och tar ansvar för hans handling, han viger sitt liv åt att förhindra att andra vilsna unga män gör samma sak.
Detta i mina ögon, är en man som (vid dessa omständigheter, med tanke på att dessa två har försonats) bör få leva vidare som vem som helst.

Detta innebär inte att jag menar att dessa j”vla överfallsvåldtäktsmän och folk som helt saknar självinsikt ska förlåtas, men ni förstår hur jag menar.

Att ha självinsikt och självmant skuldbelägga sig själv och ta ansvar, är enligt mig en väldigt stor faktor.

Jag brukar kolla på mig själv innan jag dömer andra, visst nu har jag självklart aldrig våldtagi eller mördat, men visst har man gjort omoraliskt och generellt tveksamma saker när man var typ 20 bast..

Men hade jag tyckt synd om folk som medvetet vill skada andra? Knappast. Överfallsvåldtäkter och sånt iskallt jävla beteende är något jag alltid ser rött vid.
Citera
2019-12-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsykOlogiskt
Argumentum ad verecundiam. Det spelar ingen roll vad du jobbar med. Folk föds inte onda.

det sa jag inte.

Empati är dock delvis en genetisk komponent mest troligt.
Citera
2019-12-11, 11:46
Medlem
Citat:

För att arbeta med kategorin kan man inte se det så som att någon är "ond" även om de begått onda handlingar. Då fungerar man inte i arbetet. Så jag ser det inte heller så.

Jag ser det som människor som haft det svårt/människor som har problem med sina känslor eller sin empati.
Citera
2019-12-11, 17:55
Medlem
Säga vad man vill om t.ex det där med barndomsupplevelser men vi väljer ändå vad vi ska göra av det.
Citera
2019-12-14, 03:48
Medlem
Leckies avatar
Citat:

Folk föds med psykiska och mentala problem och en helt annan världsbild skulle jag tro.

Saknad av empati är A och O.
Citera
2019-12-16, 10:34
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leckie
Folk föds med psykiska och mentala problem och en helt annan världsbild skulle jag tro.
Jag tror inte på det heller. Folk föds blanka.
Citera
2020-05-26, 19:23
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Tanken på hur de känner gör ont för och påverkar mig nästan dagligen.

Som tröst kan jag nämna att du inte är den enda kvinnan som känner så. Även jag tänder på mördare, och gärna kvinnomördare. Det är upphetsande att sex med en kvinnomördare, och själva faran gör att man blir ännu kåtare.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in