• 2
  • 3
2023-03-10, 19:56
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nuvarande Suzuki Jimny 4, som finns i Kei Car-utförande, klarar "älgtestet" = 72 km/t.
Nya lilla Volvo elbil klarar vid tester endast 67 km/t (enl AoM).
Är väl en säkerhetsfråga att kunna väja för en älg, utspringande barn, eller mötande bil på fel sida.

Det är en lång rad säkerhetskrav som måste uppfyllas, inte bara älgtest.
Citera
2023-03-10, 20:40
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har inte kontaktat Transportstyrelsen i ärendet, men väl den svenska Suzukiimportören Louwman.
Den senares handläggare visste för det första inte vad en Kei Car är för något, för det andra inget som helst intresse av att prata om ev import.
Men om flera visar intresse så...........

Motoreffekten skiljer inte så väldigt mycket på 660cc överladdad motor jämfört med en 1300cc sugmotor.
Som Kei Car är Jimny mera naken(inga plastschok på utsidan), och förhoppningsvis även lättare, varför prestanda inte alls står i proportion till skillnaden i cylindervolym.

Jag gillar mycket Jimmy och var ett tag inne på att köpa en i mörkgrönt. Skitsnygg!

Men tyvärr så försvann den från den europeiska marknaden pga. att motorn var för gammaldags och spydde ut för mycket osunt skräp. Suzuki hade inte någon modernare ersättningsmotor som klarade de moderna avgaskraven, och inte heller (tyvärr) råd att uppgradera den gamla.

Därav tog Suzuki bort Jimmy från marknaden som personbil, och säljer den numera i Europa enbart som en lastbil (där kraven är betydligt lägre på utsläppen).
Citera
2023-03-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Det är en lång rad säkerhetskrav som måste uppfyllas, inte bara älgtest.
Volvo och flera andra tillverkare bygger bilar för att krocka med = passiv säkerhet.
Suzuki och Citroen bygger bilar som man undviker att krocka med = aktiv säkerhet.
Citera
2023-03-12, 16:17
Medlem
TheGretaResets avatar
Små bilar med klen motor säljer inte bra i sverige.Tex huyndai atos. Det där fyrkantiga samarbetet mellan suzuki och opel som jag glömt namnet på är en annan sådan bil.
Är samma sak med motorcyklar i sverige. Lätta fordon säljer inte. Hur många honda cub har du tex sett i ditt liv? (världens mest sålda motorcykel). Jag har sett en 80cc i mitt liv. 50cc har väl inte ens importerats hit?

Jag gillar små billiga bilar. Men man måste kunna skilja på vad jag gillar och intresset i stort.

Kei cars säljer i japan pga skattelättnader. Det skulle krävas skattelättnader här med eller gratis parkering.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in