2019-12-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Nej det ser inte ut som min men den verkar också ha justerbart sug
Brukar det inte gå att jystera det på själva metallpinnen man håller med, genom att öppna/stänga den luckan som är där?
Citera
2019-12-07, 20:46
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Håller med dig om dessa egenskaper på dammsugare.
Men vill lägga till en sak som jag gör nuförtiden. Jag låter aldrig en gammal dammsugarpåse vara kvar i maskinen. Nästa gång man startar luktar det gammalt damm och smuts, som sprids.
ALDRIG mer, säger jag bara, Aldrig mer, ska jag hjälpa till att sprida sån mikrob-skit i mitt hem..
Jag har min egen lösning på problemet, i och med jag tillverkat egna tygpåsar och även använder filter. (tygpåsarna kan jag tvätta och återanvända)!
Jag har en påslös dammsugare nu, som jag alltså tillverkar påsar till. Påsar som jag sätter på hepa-filtret. Sugkraften är tillräcklig. Maskinen är billig. Finns sådana på Biltema och Jula och Rusta.

till ex. https://www.jula.se/catalog/hem-och-...sugare-008187/

Om du oroar dig för kvalster och sånt vore en såndär vattendammsugare det allra bästa, dem kan man dessutom rengöra möbler med om man har rätt munstycke.
Citera
2019-12-07, 20:48
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Brukar det inte gå att jystera det på själva metallpinnen man håller med, genom att öppna/stänga den luckan som är där?

Jag vet vad du menar men nej, jag förstår faktiskt inte varför den luckan är där.
Här har du en bild på min: https://s.productreview.com.au/produ...47741bb5a.jpeg
Den där knappen i mitten kan man skjuta åt sidan för mer eller mindre styrka, ljudvolymen går upp när man har starkare sug osv.
Citera
2019-12-07, 20:50
Medlem
Citat:
Jag vet vad du menar men nej, jag förstår faktiskt inte varför den luckan är där.
Här har du en bild på min: https://s.productreview.com.au/produ...47741bb5a.jpeg
Den där knappen i mitten kan man skjuta åt sidan för mer eller mindre styrka, ljudvolymen går upp när man har starkare sug osv.
Den där var prydlig hörrö!

Är den liten? Fyller den upp alla mina krav?
Citera
2019-12-07, 20:53
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Den där var prydlig hörrö!

Är den liten? Fyller den upp alla mina krav?

Jag tycker den är ganska liten, har en soptunna inomhus som är större än den.
Dessutom bra handtag så man kan bära runt på den över trösklar, köp den vetja
Citera
2019-12-07, 20:55
Medlem
Citat:
Jag tycker den är ganska liten, har en soptunna inomhus som är större än den.
Dessutom bra handtag så man kan bära runt på den över trösklar, köp den vetja
Ska kolla in den! Tack så mkt för tippset! Trevlig är du!
Citera
2019-12-07, 20:56
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Vilken maskin har du, vad har den för nummer/namn? Vad är sämst med plasten? Går den sänder?
Den heter Z8820.
Plastdetaljerna där man ska kunna hänga fast slang och munstycke har gått sönder, först gick fästet längst bak sönder och sedan blev sidofästet försämrat, det fungerar än så länge.
Plasten till kåpan som täcker extramunstycket och under dammsugarpåsen känns inte speciellt stabilt.
Filtergallret som ska hålla filtret efter dammsugarpåsen är så att jag får tejpa med silvertejp för att det ska klara av att se till filtrets läge.

Funktionen är OK som sagt men att det är skräpplast i konstruktionen.
Citera
2019-12-07, 20:58
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ska kolla in den! Tack så mkt för tippset! Trevlig är du!

haha, inga problem
Citera
2019-12-07, 21:37
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Det där var smart du. Men det kräver ju också att maskinen är kraftfull nog att kunna lyfta upp skräpet 1 extra millimeter. Vad har du för dammsugare? Vilket tvinnermunstycke har du? Var hittar du möbeltassar? Fastnar inte skräp på tassarna?
Jag har en Electrolux ulta silencer. Den är säkert 10 år gammal.
Munstycket är ett vanligt tvinner från clas olsson. Möbeltassar köpes också på classe. Nja, dom samlar ju på sig lite damm, det gör dom, men dom slits ut fort så jag får ändå sätta på nya med jämna mellanrum.
Men när tassarna är nya glider dom som en dröm på golvet!
Citera
2019-12-07, 23:04
Medlem
W.Irvings avatar
Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2019-12-08, 01:35
Medlem
Miele c3. Inte Electrolux
Citera
2019-12-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ja det där är sant faktiskt. Vidrigt är det. Har sett att det finns såna "luktbollar" man kan dammsuga upp så att det ska "lukta frukt och blommor" när man dammsuger - men funkar dom verkligen? Eller blir det "smutsig-damm-blomma" det luktar?

Varför använder du egna påsar? Blir det inte mycket mycket mer jobb med det bara?
Hur gör du egna påsar?
Vad blir skillnaden i att ha dina påsar i och att ha utan påsar?

Skillnaden är att det hepa-filter som finns i maskinen inte blir igensatt.
Jag kan tömma behållaren - ta ut min hemmasydda påse, som jag går ut och skakar av, och sen lägger i tvätten.

Gjorde påsar av en syntetfilt. En vit filt. Gör påsarna så dom är dubbla. Jag har även provat med att ta en strumpa. Som jag också gjorde dubbel. Men strumpan var väldigt gles jämfört med filten.

Jag trär alltså på detta på dammsugarfiltret. Och trär ett gummiband runt det för att hålla påsen på plats och hålla tätt.

Egentligen använder jag bara två påsar, för jag tvättar ungefär lika ofta som jag dammsuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in