Som rubriken lyder, min vän är 17 år och är misstänkt för narkotikabrott. Polisen hitta ingenting i husis o dem vill inte säga varför dem kom o gjorde husis från ingenstans. Min vän vill ej att förälder ska närvara under förhör som ska hållas, men hans föräldrar kommer vilja vara närvarande. Får han bestämma att dem ej ska vara det eller eftersom han är under 18 så får vårdnadshavarna vara närvarande om dem vill? Polisen hitta inget så dem tog ej han till förhör direkt, dem skulle höra av sig. Hur lång tid brukar de ta tills brevet dyker upp i brevlådan? Eftersom han är under 18 brukar de gå fortare har jag hört.
Polisen tog även sönder hans jacka för 13.000 som va nyköpt när dem gjorde husis. Är det något man kommer kunna få ersättning för? Han hade den i sitt rum och när polisen gått gick han till sitt rum o såg att den fått ett hål.
Senast redigerad av Abzid 2019-12-06 kl. 21:48.
Som rubriken lyder, min vän är 17 år och är misstänkt för narkotikabrott. Polisen hitta ingenting i husis o dem vill inte säga varför dem kom o gjorde husis från ingenstans. Min vän vill ej att förälder ska närvara under förhör som ska hållas, men hans föräldrar kommer vilja vara närvarande. Får han bestämma att dem ej ska vara det eller eftersom han är under 18 så får vårdnadshavarna vara närvarande om dem vill? Polisen hitta inget så dem tog ej han till förhör direkt, dem skulle höra av sig. Hur lång tid brukar de ta tills brevet dyker upp i brevlådan? Eftersom han är under 18 brukar de gå fortare har jag hört.
Är det svårt att googla?
Citat:
Kan polisen hålla förhör med ett barn utan föräldrarnas (vårdnadshavarnas) närvaro? Det är undersökningsledaren som bestämmer vem som får närvara under förhör. När det kommer till barn under 15 år bör dock vårdnadshavare vara närvarande vid förhöret så länge det kan ske utan men för utredningen (23 kap. 10 § RB).
Under 18 vårdnadshavare har rätt å vara där å ska vara där.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!