Citat:
Ursprungligen postat av
UndeadNinja
Se till att ha ett bra imunförsvar då det får sig en smäll efter hård träning.
Temporärt försvagat immunförsvar efter hård träning är absolut något som kan vara ett problem. Det är så in i helvete irriterande. Man är duktig och gör uppoffringar, allt känns bra men så kommer dessa jävla sjukdomsperioder. Är depressions material när man älskar träning och vill prestera.
Jag är van träna jättemycket. Har under många år kört fler pass än antal veckodagar( styrke+rodd). Har inte varit sjuk särskilt ofta så är inga problem för mig.
I år tog jag dock upp allt ytterligare en nivå och har tränat hårdare än jag någonsin gjort. Fler intensiva pass, mer HIIT. Varit sjuk mer frekvent som följd. Har inte handlat om överträning. Överträning är lätt se i förväg när man för träningsdagbok och trackar data för varje pass. De gånger jag varit sjuk har det kommit utan förvarning efter väldigt hård ansträngning.
Förra gången jag blev sjuk tex var dagen efter jag satte PB i rodd. Hade haft en fantastisk träningsperiod under flera veckor och tog ut mig till max under passet, sådär så man totalt säckar ihop när man är klar. Dagen efter sjuk. Betvivlar det hänt om det inte vore för det passet.
Annat som ofta händer mig efter hårda pass, hiit särskilt, är huvudvärk som sitter kvar under flera timmar efteråt. Är ofarligt men störande. Har läst att ordentlig uppvärmning kan förebygga det, något jag ofta slarvar med.