2019-12-06, 21:14
Medlem
Hej

Efter löpträning kan jag ibland ha 39 graders feber. Blir helt yr, jättevarm, fryser osv, så då har jag kollat tempen.

Är det normalt? Någon som varit med om samma sak? Eller som kollat sin temp efter träning någon gång.

Tack på förhand
Citera
2019-12-06, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaa92
Hej

Efter löpträning kan jag ibland ha 39 graders feber. Blir helt yr, jättevarm, fryser osv, så då har jag kollat tempen.

Är det normalt? Någon som varit med om samma sak? Eller som kollat sin temp efter träning någon gång.

Tack på förhand

Det är normalt att bli lite varmare men om du blir yr och känner sig som du har feber tränar du för hårt eller är något fel. Vad gör du exakt?
Citera
2019-12-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidden
Det är normalt att bli lite varmare men om du blir yr och känner sig som du har feber tränar du för hårt eller är något fel. Vad gör du exakt?
Ja det är väl så. Oftast brukar jag hålla på med löpning.
Citera
2019-12-06, 22:08
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Hej

Tack på förhand
Helt normalt, hände mig ofta när när jag körde Thaiboxning. Vi kallade det sparring feber.
Citera
2019-12-07, 05:35
Medlem
Peyotedudes avatar
Ät bättre och dubbla dosen av mineraler om du tränart hårt.
Citera
2019-12-07, 06:59
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Hej

Tack på förhand

Se till att ha ett bra imunförsvar då det får sig en smäll efter hård träning.

Vitaminer och mineraler samt en kalldusch om dagen, "a cold shower a day keeps the doctor away".
Citera
2019-12-07, 11:49
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Se till att ha ett bra imunförsvar då det får sig en smäll efter hård träning.

Temporärt försvagat immunförsvar efter hård träning är absolut något som kan vara ett problem. Det är så in i helvete irriterande. Man är duktig och gör uppoffringar, allt känns bra men så kommer dessa jävla sjukdomsperioder. Är depressions material när man älskar träning och vill prestera.

Jag är van träna jättemycket. Har under många år kört fler pass än antal veckodagar( styrke+rodd). Har inte varit sjuk särskilt ofta så är inga problem för mig.
I år tog jag dock upp allt ytterligare en nivå och har tränat hårdare än jag någonsin gjort. Fler intensiva pass, mer HIIT. Varit sjuk mer frekvent som följd. Har inte handlat om överträning. Överträning är lätt se i förväg när man för träningsdagbok och trackar data för varje pass. De gånger jag varit sjuk har det kommit utan förvarning efter väldigt hård ansträngning.

Förra gången jag blev sjuk tex var dagen efter jag satte PB i rodd. Hade haft en fantastisk träningsperiod under flera veckor och tog ut mig till max under passet, sådär så man totalt säckar ihop när man är klar. Dagen efter sjuk. Betvivlar det hänt om det inte vore för det passet.

Annat som ofta händer mig efter hårda pass, hiit särskilt, är huvudvärk som sitter kvar under flera timmar efteråt. Är ofarligt men störande. Har läst att ordentlig uppvärmning kan förebygga det, något jag ofta slarvar med.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2019-12-07 kl. 11:54.
Citera
2019-12-08, 05:41
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Temporärt försvagat immunförsvar efter hård träning är absolut något som kan vara ett problem. Det är så in i helvete irriterande. Man är duktig och gör uppoffringar, allt känns bra men så kommer dessa jävla sjukdomsperioder. Är depressions material när man älskar träning och vill prestera.

Jag är van träna jättemycket. Har under många år kört fler pass än antal veckodagar( styrke+rodd). Har inte varit sjuk särskilt ofta så är inga problem för mig.
I år tog jag dock upp allt ytterligare en nivå och har tränat hårdare än jag någonsin gjort. Fler intensiva pass, mer HIIT. Varit sjuk mer frekvent som följd. Har inte handlat om överträning. Överträning är lätt se i förväg när man för träningsdagbok och trackar data för varje pass. De gånger jag varit sjuk har det kommit utan förvarning efter väldigt hård ansträngning.

Förra gången jag blev sjuk tex var dagen efter jag satte PB i rodd. Hade haft en fantastisk träningsperiod under flera veckor och tog ut mig till max under passet, sådär så man totalt säckar ihop när man är klar. Dagen efter sjuk. Betvivlar det hänt om det inte vore för det passet.

Annat som ofta händer mig efter hårda pass, hiit särskilt, är huvudvärk som sitter kvar under flera timmar efteråt. Är ofarligt men störande. Har läst att ordentlig uppvärmning kan förebygga det, något jag ofta slarvar med.

Som jag skrev tidigare så är det väldigt bra med en kalldusch om dagen, det finns många fördelar med det men i detta fallet är det intressanta just imunförsvaret och att hålla sig frisk.

Citat:
More robust immune response. Scientific studies have found that taking a cold shower increases the amount of white blood cells in your body. These blood cells protect your body against diseases. Researchers believe that this process is related to an increased metabolic rate, which stimulates the immune response.

Detta är något som jag kan rekommendera att testa.

Börja lite försiktigt genom exempelvis att avsluta duschen med 30-60 sekunder kallt, man kan även sänka värmen gradvis för att undvika den värsta shocken. Man vänner sig efter ett tag och det blir en del av den dagliga duschrutinen.
Citera
2019-12-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Ät bättre och dubbla dosen av mineraler om du tränart hårt.
Det kanske är det som det beror på, att jag äter och dricker för lite bara. Sprang lite häromdagen igen och jag blev inte alls lika yr och lustig. Hade ätit mer då med. Fattar inte de som kan springa utan att ätit någonting på morgonen tex. Men det kanske är de som har jättebra kondition. Eller så är alla bara olika.
Citera
2019-12-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Som jag skrev tidigare så är det väldigt bra med en kalldusch om dagen, det finns många fördelar med det men i detta fallet är det intressanta just imunförsvaret och att hålla sig frisk.

Detta är något som jag kan rekommendera att testa.

Börja lite försiktigt genom exempelvis att avsluta duschen med 30-60 sekunder kallt, man kan även sänka värmen gradvis för att undvika den värsta shocken. Man vänner sig efter ett tag och det blir en del av den dagliga duschrutinen.
Har du någon källa på att kalla duschar skulle stärka immunförsvaret?
Jag vet att det kan va bra för andra saker men immunförsvaret ställer jag mig tveksam till.
Skulle vara om det psykiska måendet blir bättre vilket pålverket immunförsvaret.
Citera
2019-12-10, 05:25
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Har du någon källa på att kalla duschar skulle stärka immunförsvaret?
Jag vet att det kan va bra för andra saker men immunförsvaret ställer jag mig tveksam till.
Skulle vara om det psykiska måendet blir bättre vilket pålverket immunförsvaret.

Här är från Wim Hoff men det finns mer om du söker själv. Jag citerade i förra inlägget för att kortfattat visa på varför det är bra för imunförsvaret.

https://www.wimhofmethod.com/benefits-of-cold-showers

https://explore.wimhofmethod.com/coldshowerchallenge/

Det är även bra för blodcirkulationen och då även återhämntningen, vilket du kan söka dig till genom att söka på återhämntning efter träning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in