Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-12-07, 03:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Bilen är en vanlig Audi A4 -10 typ B8 som gått perfekt i många år. När jag som vanligt kom ned till garaget så gick det inte att öppna genom att trycka på nyckeln. Detta hände för ett par dagar sedan. Öppnade då förardörren manuellt genom att dela på nyckeln. Satte in nyckeln i tändningslåset. Inget hände annat än att nyckeln sitter fast där sedan dess. Några symboler lyser svagt i instrumentklockorna. P bromsen är ansatt och ratten låst. Har fått tid på min vanliga verkstad på tisdag och tagit kontakt med bärgare som skall bogsera bilen dit dagen före. Verkstaden tror att batteriet pajat och det är mycket möjligt med tanke på bilens ålder. Bilen är en lågmilare som snart gått elva tusen mil. Egendomligt att bilen fungerar helt normalt ena dagen och inte alls dagen efter. Den hade stått i kallgaraget ungefär tjugo timmar och det var ingen extrem kyla. Har någon här kunskap som kan vara till hjälp om felets art och uppkomst? Kan det vara någon säkring som gått? Hur flyttar man bilen vid bärgning när den är elektriskt fastbromsad? Ingen aning om hur den elektriska handbromsen lossas utan ström. Bilen står i ett lite mer än två meter högt garage med över hundra andra bilar så på något sätt måste bilen flyttas för att kunna bärgas. Hur gör man det utan att bilen tar mer skada? Tacksam för alla behjälpliga svar.
En bärgare löser problemet med handbromsen. Ett batteri kan dö och bli strömlös fort och med elekroniken i bilarna blir livslängden på batteriet kort. En cetec laddare klarar inte ladda ett tomt batteri och även om inte handbromsen legat i går inte bilen putta igång. Ett nytt batteri är det som behövs men kan inte svara på om styrboxar i bilen tappat minne på grund av att varit utan ström och behöver programeras då jag har slutat att greja med moderna bilar. Hoppas det inte blir för dyrt och att du får igång bilen fort.
Citera
2019-12-07, 09:48
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
En bärgare löser problemet med handbromsen. Ett batteri kan dö och bli strömlös fort och med elekroniken i bilarna blir livslängden på batteriet kort. En cetec laddare klarar inte ladda ett tomt batteri och även om inte handbromsen legat i går inte bilen putta igång. Ett nytt batteri är det som behövs men kan inte svara på om styrboxar i bilen tappat minne på grund av att varit utan ström och behöver programeras då jag har slutat att greja med moderna bilar. Hoppas det inte blir för dyrt och att du får igång bilen fort.

Själv är jag ingen bilmekaniker men sökt information mig via nätet. Förmodar att styrboxarnas dataminnen fortfarande finns kvar men info om nytt batteri för att tillåta generatorn ge tillräckligt med laddning skall vara nödvändig. Kommer säkert kosta en slant men om det räcker att byta batteriet så blir priset ändå överkomligt. Några smällar får man ta.
Citera
2019-12-07, 10:05
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Mycket kackel i tråden om parkeringsbroms och bärgning...

Är det batteriet som är slut, vilket info i trådstarten tyder på, så kopplar bärgaren in sin trollerilåda till batteriet och startar motorn, sen kan bilen köras till verkstad för batteribyte.
Citera
2019-12-07, 10:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
När jag ringde bärgaren hade jag inte riktigt klart för mig men även om priset stiger till det dubbla kan jag acceptera det. Huvudsaken är att bilen kommer till verkstad på något sätt.
Har du inte försäkring som täcker, om nu bilen mot förmodan måste bärgas?
Citera
2019-12-07, 10:21
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
startbatterier brukar väldigt sällan "bara gå sönder" det händer i princip enbart om det är kallt och det är dåligt laddat så det fryser men då bör man ha märkt att börjat bli lite trött vid startning eller att lampor och annat blinkar i takt med tex musiken eller att vartalet ändrar ljus styrkan på lampor.
Hade du skrivit detta för 10-15 år sedan hade jag hållit med dig. Men numera dör batterier ofta knall och fall, speciellt under varma perioder. Hade själv förra sommaren, på egna bilar, två batterier som ena dagen inte visade några symtom alls på svaghet till att nästa dag inte kunna starta bilen. Batterierna var inte heller speciellt villiga att ta laddning efter det.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2019-12-07 kl. 10:24.
Citera
2019-12-07, 10:25
Medlem
Nestor Xs avatar
Självrisken i försäkringen vid bärgning/räddning är femtonhundra kronor. Har hopp om att det inte ska behöva kosta så mycket.
Citera
2019-12-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Om du har tillgång till el och en Ctek laddare t.e.x så kan du prova att ladda batteriet över natten, sen kör du lite och skaffar dig ett nytt bilbatteri .Då vet du sen att du har ett nytt batteri m.m
Tyvärr, en CTEK kan inte ladda ett bilbatteri av blytyp när spänningen sjunkit under 9 volt p g a a den inre resistansen.
Du måste först ladda med en "gammal analog" batteriladdare tills spänningen uppnått cirka 9 volt.
Därefter kan en CTEK, eller motsvarande, "intelligent" laddare "fortsätta" upp till ungefär 12,6 volt.

Har du med en multimeter kollat batterispänningen.
Först över batteripolerna.
Sedan mellan pluspol på batteriet och någonstans i motorrummet där det finn "bar" metall.
Du bör få ungefär 10 - 12½ volt.

Har du kollat så att inte batteripolerna är "jästa" = dålig kontakt mellan batteripoler och -kablar.
Medicin = lossa lite och vicka/vrid/gnugga.
Citera
2019-12-07, 10:43
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Tyvärr, en CTEK kan inte ladda ett bilbatteri av blytyp när spänningen sjunkit under 9 volt p g a a den inre resistansen.
Du måste först ladda med en "gammal analog" batteriladdare tills spänningen uppnått cirka 9 volt.
Därefter kan en CTEK, eller motsvarande, "intelligent" laddare "fortsätta" upp till ungefär 12,6 volt.

Har du med en multimeter kollat batterispänningen.
Först över batteripolerna.
Sedan mellan pluspol på batteriet och någonstans i motorrummet där det finn "bar" metall.
Du bör få ungefär 10 - 12½ volt.

Har du kollat så att inte batteripolerna är "jästa" = dålig kontakt mellan batteripoler och -kablar.
Medicin = lossa lite och vicka/vrid/gnugga.

En Ctek laddare fungerar klockrent, jag har laddat upp gamla Belos maskiner och bilar med en Ctek och då har batteriet varit helt urladdat..
Citera
2019-12-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
startbatterier brukar väldigt sällan "bara gå sönder" det händer i princip enbart om det är kallt och det är dåligt laddat så det fryser men då bör man ha märkt att börjat bli lite trött vid startning eller att lampor och annat blinkar i takt med tex musiken eller att vartalet ändrar ljus styrkan på lampor.

jag skulle klura på tjuvström eller om du glömt nån liten lampa på? tex i bagage utrymmet.

ett dåligt och oladdat batteri fryser redan vi ett fåtal minus medan bra friska och laddade batterier klarar närmare 70 minus grader.
Har du draganordning på bilen?
I s f bör du kolla eluttaget.
Där kan samlas "goja" som leder strömmen så att batteriet laddas ur.
Citera
2019-12-07, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
En Ctek laddare fungerar klockrent, jag har laddat upp gamla Belos maskiner och bilar med en Ctek och då har batteriet varit helt urladdat..
Fel fel fel fel.
Har även jag erfarenhet av mer än en bil som stått så att batteriet laddats ur.
EN CTEK kan varken praktiskt eller teoretiskt ladda ett batteri vars spänning understiger cirka 9 volt.
Citera
2019-12-07, 11:08
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har du draganordning på bilen?
I s f bör du kolla eluttaget.
Där kan samlas "goja" som leder strömmen så att batteriet laddas ur.

Dragkrok finns inte. Har inte nämnt här innan att bilen är manuellt växlad om det har betydelse.
Citera
2019-12-07, 11:29
Medlem
Citat:
Dragkrok finns inte. Har inte nämnt här innan att bilen är manuellt växlad om det har betydelse.
Manuell växellåda är en felkälla mindre.
Inte aktuellt här, men har råkat ut för oxid i kontaktstycket på givaren under växellådan som möjliggör att flytta växelväljaren från P till annat läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in