Flashback bygger pepparkakshus!
2019-12-07, 11:36
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hade du skrivit detta för 10-15 år sedan hade jag hållit med dig. Men numera dör batterier ofta knall och fall, speciellt under varma perioder. Hade själv förra sommaren, på egna bilar, två batterier som ena dagen inte visade några symtom alls på svaghet till att nästa dag inte kunna starta bilen. Batterierna var inte heller speciellt villiga att ta laddning efter det.
Instämmer.
Hände mig senast i somras när ett batteri gick från dåligt till sämre till helt dött, det sista förloppet under en natt.
Tidigare hade jag lyckats ladda det och få det att funka någon vecka igen, men över en natt dog det helt och det fanns inget mer att göra än att köpa ett nytt.

Nästan samma sak hände med en av våra andra bilar så att även dagens batterier kan avlida över en natt är tyvärr inget okänt begrepp.
Citera
2019-12-07, 12:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Fel fel fel fel.
Har även jag erfarenhet av mer än en bil som stått så att batteriet laddats ur.
EN CTEK kan varken praktiskt eller teoretiskt ladda ett batteri vars spänning understiger cirka 9 volt.

Det finns olika CTEK laddare. En vanlig "hemmaladdare" behöver som du säger en viss spänning för att starta. I manualen står det 7 Volt. Lite häftigare laddare som denna klarar sig med 2 Volt:

https://www.ctek.com/storage/ma/0d9df70dbd4740a4a6a1fc3dacc30362/56ec14498e6f43d0b575b4ee0a418d4c/pdf/E6B9369C73DC0DA7BDBE3B395C1CD5088790F6D0/MXS_5.0-manual-low-SE-SV.pdf
Citera
2019-12-07, 13:29
Medlem
ost-e-knarks avatar
Har jag laddat ur batterier för mycket så brukar jag lura laddaren genom att koppla på ett annat batteri till detta urladdade så att laddaren startar och sedan koppla bort det andra.ä
Citera
2019-12-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns olika CTEK laddare. En vanlig "hemmaladdare" behöver som du säger en viss spänning för att starta. I manualen står det 7 Volt. Lite häftigare laddare som denna klarar sig med 2 Volt:

https://www.ctek.com/storage/ma/0d9df70dbd4740a4a6a1fc3dacc30362/56ec14498e6f43d0b575b4ee0a418d4c/pdf/E6B9369C73DC0DA7BDBE3B395C1CD5088790F6D0/MXS_5.0-manual-low-SE-SV.pdf
Tack för informationen.
Har 2 CTEK, en "liten" á 500:- och en "stor" á närmare 2.000:-.
Inte ens den "stora" klarade av att ladda ett 90 Ah-batteri för att spänningen låg på 5 volt.
Konsulterade då CTEK och fick besked om att spänningen måste vara omkring 9 volt för att laddaren "skulle ta".
Ställde en fråga på nätet och fick till svar att om spänningen är under 9 volt måste man "börja" men en gammaldags "analog" batteriladdare, som jag hade en.
Följde råden och det gick att ladda det stora batteriet, som jag bävade för att orka lyfta upp ur brunnen under förarstolen på en Defender.
Men det gick alltså bra för mig, därför jag skrev som jag gjorde.
Tack för upplysningen.
Citera
2019-12-07, 14:52
Medlem
Tammers avatar
Nya bilar är ett helvete med all elektronik. Har man kopplat ut batteriet måste man ställa in färddator, fönsterhissar, klimatanläggning mm. Har man start- stoppsystem ska man ö h t inte koppla ur batteriet, det måste görs av verkstan. Man kommer inte in i bakluckan eftersom centrallåset inte fungerar. I vissa bilar måste man programmera om bilens styrdator efter ett batteribyte.
Citera
2019-12-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nya bilar är ett helvete med all elektronik. Har man kopplat ut batteriet måste man ställa in färddator, fönsterhissar, klimatanläggning mm. Har man start- stoppsystem ska man ö h t inte koppla ur batteriet, det måste görs av verkstan. Man kommer inte in i bakluckan eftersom centrallåset inte fungerar. I vissa bilar måste man programmera om bilens styrdator efter ett batteribyte.
Vet du vilken den lägsta spänningen är innan "allt ballar ur" och måste återställas av verkstad?

B t w så har jag en kompis som driver en allbilsverkstad.
Har sett att när han går in i diagnosuttaget på Volvo så måste han ha en batteriladdare ansluten.
Har frågat honom varför.
Svaret har varit att det krävs så mycket "kräm" under tiden diagnosdatorn är ansluten.
Kanske kan någon förklara hur det hänger ihop?
Citera
2019-12-07, 15:17
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Fel fel fel fel.
Har även jag erfarenhet av mer än en bil som stått så att batteriet laddats ur.
EN CTEK kan varken praktiskt eller teoretiskt ladda ett batteri vars spänning understiger cirka 9 volt.

Du har rätt. Dock finns det laddare tillverkade av Ctek som är till för äldre typen av batterier. Men de senare Ctek kan inte ge den ström som krävs under 9 volt.. Ju lägre spänning desto högre ström.. Det säger iaf ohm's lag..
Citera
2019-12-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du har rätt. Dock finns det laddare tillverkade av Ctek som är till för äldre typen av batterier. Men de senare Ctek kan inte ge den ström som krävs under 9 volt.. Ju lägre spänning desto högre ström.. Det säger iaf ohm's lag..
Den större av de Ctek som finns här går att ställa i ett läge som lämnar spänning helt utan beroende av vad som finns i batteriet, läget är främst avsett för att driva elutrustning, inte för laddning. Den heter MXS25.
Citera
2019-12-07, 18:32
Moderator
Citat:
Hade du skrivit detta för 10-15 år sedan hade jag hållit med dig. Men numera dör batterier ofta knall och fall, speciellt under varma perioder. Hade själv förra sommaren, på egna bilar, två batterier som ena dagen inte visade några symtom alls på svaghet till att nästa dag inte kunna starta bilen. Batterierna var inte heller speciellt villiga att ta laddning efter det.
Jag kanske har haft otur, men jag har haft ett par batterier som dött knall och fall, båda för mer än 15 år sedan. Har haft några MC-batterier som dött också, men de kan nog inte räknas då de få utstå alltför dålig behandling.
Citera
2019-12-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Batteriet är samma som var med bilen redan från början. Livslängden på ett bilbatteri brukar väl vara runt tio år oavsett körsträckan.
Om någon strömkälla stått på och dränerat batteriet kan verkstaden se det vid avläsning av bilens mjukvara?
det bör kunna ses där, iallafall att något inte är som det ska med batteri spänningen.

Citat:

tror det har med dagens mer avancerade och törstiga elsystem. har själv ett par olika bilar och äldre bilar har ofta en klenare generator och vissa perioder med mycket förbrukare på tomgång(vinter) så kan man märka att spänningen faller och batteriet kan få hjälpa till. är batteriet dåligt sjunker spänningen markant och man märker det på lysen och liknande.

nya bilar har kraftiga generatorer så så länge batteriet klarar dra runt och starta motorn så märker man sällan att något är fel. däremot kan det ses på bilen diagnostik system i många fall.

en av mina moderna bilar har ett batteri som börjar bli trött och det enda som avslöjade det var när remmen slirade PGA vatten pöl och generatorn slutade ge laddning en kort period då höll bilen på att tvärdö.
annars kan man alltid mäta sitt batteri i vila när det är fulladdat och se ungefär hur det mår.

EDIT: att folk upplever att "batteriet dör" över en natt är kopplat till att ett batteri idag har mycket mer saker att försörja när bilen är avstängd och då kan det gå fort när batteriet är trött. dator system, larm, avancerade trådlösa system som kommunicerar med dig genom din smartphone och som alltid måste vara på och tillgängliga, nyckellösa system, lampor som tänds upp när du närmar dig bilen mm.
så inte undra på att ett batteri har det väldigt kämpigt idag
Senast redigerad av kapsylen1 2019-12-08 kl. 09:39.
Citera
2019-12-08, 12:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Batteriet är samma som var med bilen redan från början. Livslängden på ett bilbatteri brukar väl vara runt tio år oavsett körsträckan.
Om någon strömkälla stått på och dränerat batteriet kan verkstaden se det vid avläsning av bilens mjukvara?

Nu kommer jag ryta ifrån och bli lite obehaglig!

Är batteriet 10 år gammalt så är det nästan garanterat det som är felet! Detta alldeles oavsett om det går att ladda och köra ett tag till med det!

Ett bilbatteri bör bytas var 5-7 år för att man ska slippa råka ut för sånthär! Nästa gång händer det ute i regnet och inte hemma i garaget!

Alla ni som har 7 år eller äldre batterier! Byt dem nu för i helvete! Sedan är det en gåta också att folk inte fattar att det är batteriet som gjort sitt utan accepterar i princip vilken annan förklaring som helst!
Citera
2019-12-08, 12:55
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
startbatterier brukar väldigt sällan "bara gå sönder" det händer i princip enbart om det är kallt och det är dåligt laddat så det fryser men då bör man ha märkt att börjat bli lite trött vid startning eller att lampor och annat blinkar i takt med tex musiken eller att vartalet ändrar ljus styrkan på lampor.

jag skulle klura på tjuvström eller om du glömt nån liten lampa på? tex i bagage utrymmet.

ett dåligt och oladdat batteri fryser redan vi ett fåtal minus medan bra friska och laddade batterier klarar närmare 70 minus grader.

Frugans XC70 D4 -14 startade inte en morgon för några veckor sedan, allt stendog när startmotorn skulle dra igång.
Hängde på min lilla Ctek som laddar 4A men redan vid lunchtid visade laddaren fullt, batteriet har inte strejkat en enda gång sedan vi köpte bilen för ca ett år sedan så nog kan man säga att det dog en närapå ögonblicklig död.
Stoppade i ett Biltema "Silver" 100Ah senare under dagen och det har funkat klockrent sedan dess inkl. användning av parkeringsvärmaren några kalla mornar.
Senast redigerad av WeAreMotorhead 2019-12-08 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in