2019-12-06, 19:05
Medlem
Nestor Xs avatar
Bilen är en vanlig Audi A4 -10 typ B8 som gått perfekt i många år. När jag som vanligt kom ned till garaget så gick det inte att öppna genom att trycka på nyckeln. Detta hände för ett par dagar sedan. Öppnade då förardörren manuellt genom att dela på nyckeln. Satte in nyckeln i tändningslåset. Inget hände annat än att nyckeln sitter fast där sedan dess. Några symboler lyser svagt i instrumentklockorna. P bromsen är ansatt och ratten låst. Har fått tid på min vanliga verkstad på tisdag och tagit kontakt med bärgare som skall bogsera bilen dit dagen före. Verkstaden tror att batteriet pajat och det är mycket möjligt med tanke på bilens ålder. Bilen är en lågmilare som snart gått elva tusen mil. Egendomligt att bilen fungerar helt normalt ena dagen och inte alls dagen efter. Den hade stått i kallgaraget ungefär tjugo timmar och det var ingen extrem kyla. Har någon här kunskap som kan vara till hjälp om felets art och uppkomst? Kan det vara någon säkring som gått? Hur flyttar man bilen vid bärgning när den är elektriskt fastbromsad? Ingen aning om hur den elektriska handbromsen lossas utan ström. Bilen står i ett lite mer än två meter högt garage med över hundra andra bilar så på något sätt måste bilen flyttas för att kunna bärgas. Hur gör man det utan att bilen tar mer skada? Tacksam för alla behjälpliga svar.
Citera
2019-12-06, 19:09
Medlem
Du har ingen som kan hjälpa dig med startkablar alt startbooster?

Annars tar du bussen och köper ett nytt batteri & slänger i!
Citera
2019-12-06, 19:12
Bannlyst
Gå och köp ett nytt batteri. Byter gör du på 5 minuter.

Batteriet kan du beställa på nätet, autodoc tex.

Autodoc.se --> Knappa in regnummer ---> Elsystem ---> Batteri ---> Dryga tusenlappen.

04-09 Men det är samma procedur på din.
https://www.youtube.com/watch?v=TUP7-mf5wU4

Edit: Om du inte har några verktyg... Är det samma nyckeltag som på videon så köp en sats med insexsnycklar och en skiftnyckel på Biltema, runt 200:-
Senast redigerad av LE37 2019-12-06 kl. 19:28.
Citera
2019-12-06, 19:15
Medlem
welcometorealitys avatar
Om du har tillgång till el och en Ctek laddare t.e.x så kan du prova att ladda batteriet över natten, sen kör du lite och skaffar dig ett nytt bilbatteri .Då vet du sen att du har ett nytt batteri m.m
Citera
2019-12-06, 20:22
Medlem
Ja bärgning och verkstad samt de kostnader det innebär låter ju extremt onödigt. Som andra sagt, försök först ladda med en laddare, har du ingen så köp en ctek. Hjälper inte det så vettetusan om nytt batteri hjälper heller. Har alderig varit med om att ett batteri dör helt från en dag till en annan och inte ens tar det minsta laddning, i så fall kanske det är mer troligt att det är någon säkring eller två, men dörren, handbroms och tändning borde inte vara samma säkring så det säger emot det.

Men testa ladda först.
Citera
2019-12-06, 21:51
Medlem
Be om starthjälp, startar bilen så är batteriet kasst alt låna en multimeter och mät batteriet om det är kasst, putta igång bilen startar den då så är batteriet kasst och självklart byt ut det om det är kasst men lägg inte ner onödigt med pengar på bärgare o verkstad för en sådan skit sak som att byta ett batteri.

Jag har sett hur många batterier som helst dö över en natt även dom packar ihop ibland helt normalt, räcker att vätskenivån är för låg och batteriet pajar.
Citera
2019-12-06, 22:30
Medlem
Nestor Xs avatar
Tack för tips och förslag. Bilen har ett start/stopp system som fungerat ibland. Därför behövs ett speciellt batteri som kostar extra pengar. Sedan skall det också integreras med bilens mjukvara. Bilen står bland flera andra bilar och tror inte det finns någon strömkälla tillräckligt nära för att använda någon laddare. Batteriet ligger under reservhjulet och jag har lyckats öppna bakluckan inifrån men hade fel verktyg med mig då. Gick att koppla startkablar till några kontakter i motorrummet. Gjorde så men inget resultat alls. Har fått ett bra prisförslag från en lokal bärgare men hur flyttar man på bilen när antagligen alla hjulen är bromsade? Hittade en länk där alla säkringar finns specificerade och flera stycken verkar vara kontrollsäkringar för bilens elektriska system.
http://www.audihowto.com/audi-a4-b8-2007-2015-fuses-list-fuse-box-diagram-location-amperage/
Citera
2019-12-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Tack för tips och förslag. Bilen har ett start/stopp system som fungerat ibland. Därför behövs ett speciellt batteri som kostar extra pengar. Sedan skall det också integreras med bilens mjukvara. Bilen står bland flera andra bilar och tror inte det finns någon strömkälla tillräckligt nära för att använda någon laddare. Batteriet ligger under reservhjulet och jag har lyckats öppna bakluckan inifrån men hade fel verktyg med mig då. Gick att koppla startkablar till några kontakter i motorrummet. Gjorde så men inget resultat alls. Har fått ett bra prisförslag från en lokal bärgare men hur flyttar man på bilen när antagligen alla hjulen är bromsade? Hittade en länk där alla säkringar finns specificerade och flera stycken verkar vara kontrollsäkringar för bilens elektriska system.
http://www.audihowto.com/audi-a4-b8-2007-2015-fuses-list-fuse-box-diagram-location-amperage/
Har bärgaren ifråga informerats om att bilen inte rullar? Så de inte snabbt säger att priset blir ett annat med dessa förutsättningar (för det bör det rimligen bli).
Annars så drar de fram bilen även om ett par hjul står stilla, lastar den på flaket om sådant finnes, i övriga fall placeras en dolly under bakhjulen som gör att den rullar.
Citera
2019-12-06, 22:46
Medlem
Nestor Xs avatar
När jag ringde bärgaren hade jag inte riktigt klart för mig men även om priset stiger till det dubbla kan jag acceptera det. Huvudsaken är att bilen kommer till verkstad på något sätt.
Citera
2019-12-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bärgaren kommer att börja med att snabbladda batteriet för att kunna lossa bromsarna..

Japp med startkablar och sedan får du din bil bärgad för ett byte av batteri, det kostar ibland...
Citera
2019-12-06, 23:40
Medlem
startbatterier brukar väldigt sällan "bara gå sönder" det händer i princip enbart om det är kallt och det är dåligt laddat så det fryser men då bör man ha märkt att börjat bli lite trött vid startning eller att lampor och annat blinkar i takt med tex musiken eller att vartalet ändrar ljus styrkan på lampor.

jag skulle klura på tjuvström eller om du glömt nån liten lampa på? tex i bagage utrymmet.

ett dåligt och oladdat batteri fryser redan vi ett fåtal minus medan bra friska och laddade batterier klarar närmare 70 minus grader.
Citera
2019-12-07, 00:04
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
startbatterier brukar väldigt sällan "bara gå sönder" det händer i princip enbart om det är kallt och det är dåligt laddat så det fryser men då bör man ha märkt att börjat bli lite trött vid startning eller att lampor och annat blinkar i takt med tex musiken eller att vartalet ändrar ljus styrkan på lampor.

jag skulle klura på tjuvström eller om du glömt nån liten lampa på? tex i bagage utrymmet.

ett dåligt och oladdat batteri fryser redan vi ett fåtal minus medan bra friska och laddade batterier klarar närmare 70 minus grader.

Batteriet är samma som var med bilen redan från början. Livslängden på ett bilbatteri brukar väl vara runt tio år oavsett körsträckan.
Om någon strömkälla stått på och dränerat batteriet kan verkstaden se det vid avläsning av bilens mjukvara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in