2019-12-06, 12:13
Medlem
Min hustru, 77 år gammal, drabbades i går av delvis synbortfall i höger öga. Enligt läkare beroende på en blödning i gula fläcken. Återstående syn sägs vara 14 %.
Tidigare har hon erhållit injektioner i ögat med ca 1 a 2 månaders mellanrum för behandling av "fel på gula fläcken" av den våta typen. Senaste injektionen i somras.
Remiss för vidare undersökning m m sändes under gårdagen.

Vad för behandling och resultat är att förvänta?

Själv, 79 år gammal, lider jag av den torra varianten av "fel på gula fläcken" i mitt högra öga. Av vad som påstås medför felet att synen om ca tio år har upphört på det ögat. Ingen behandling av felet finns för närvarande.

Vad för slag av forskning i ämnet pågår och finns det måhända publicerat?
Citera
2019-12-06, 12:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Injektionerna din hustru fått bromsar försämringen, men kan ju tyvärr aldrig stoppa den. Behandlingen som är att vänta är fortsatta injektioner, så länge som din hustru har hyfsad syn på ögat. Blind blir man aldrig av sjukdomen, som du säkert vet, utan det är det centrala seendet som påverkas.

Som du säger finns ingen behandling för din variant (torr), och behandlingen för din hustrus variant (våt) är bara ett bromsmedel. För din variant är, mig veterligen, den stora delen av forskningen inriktad på din variant (torr) eftersom den är ungefär tio gånger så vanlig som den våta varianten. Det stora hoppet står, som jag förstår saken, till stamceller. Mer läsning här:

https://www.fss.fi/sv/finlands-synsk...ta-ogonmirakel
https://www.sankterik.se/forskning/v...nde-ogonsjukdo
Citera
2019-12-06, 14:05
Medlem
AmerikanskDoktors avatar
Precis som Stygotius skriver. Din hustru lider av våt makuladegeneration.
Citera
2022-09-15, 13:03
Medlem
Har haft problem med gula fläcken sen jag fyllde 30 ungefär, så nästan 15 år snart.
Som bäst har jag ca 50% syn på vänster öga men förvärras rätt fort vid stress, sjukdom, etc.

Har träffat många ögonläkare som rycker på axlarna, det finns inget att göra, stressa mindre, ingen vet i dagsläget någonting om sjukdomen..... det har varit en evig kamp om att få något som helst svar från sjukvården.
Det är inte bara det att man ser krokigt och suddigt, man har rätt stora svårigheter att klara av sitt jobb, speciellt om man som jag sitter framför en dator hela dagarna och måste läsa mycket.
Hade jag skadat en arm så hade jag fått hjälp både ekonomiskt, fysiskt samt till viss mån även psykiskt!

Hade turen att träffa en optiker senast som gav en del svar, inte mycket men ändå så att man fick prata med någon som inte enbart rycker på axlarna! Men enligt honom var det väldigt ovanligt att man klarar synen så pass bra som jag har gjort.

Är intresserad av att veta om någon annan har liknande problem, hur klarar ni av arbetet, får ni någon hjälp/förståelse av arbetsgivare, landsting, etc?!

Har ni fått någon behandling som hjälpt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in