• 1
  • 2
2019-12-05, 22:36
Medlem
Jag har ofta tänkt på detta. Aspergers har mandelformade små ögon medans adhds ofta har stora klotformade. Någon mer som tänkt samma tankar?
Citera
2019-12-05, 22:43
Medlem
Dom kanske stänger ögonen mera då dom har problem med att ta in för mycket sinnesintryck? Vet ej.
Citera
2019-12-05, 22:46
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letmebelucky
Jag har ofta tänkt på detta. Aspergers har mandelformade små ögon medans adhds ofta har stora klotformade. Någon mer som tänkt samma tankar? Obehaglig tanke men vet den stämmer

Detta är inget jag tänkt på, speciellt Aspergare tycker jag oftast har normala ögon, men det kan ligga något i att ADHD:are ofta upplevs ha mer klotformade ögon när jag tänker efter. Men det kan oxå helt enkelt bero på att ADHD:are håller ögonen mer uppspärrade så det ser så ut. Testa att kolla dej i spegeln när du spärrar upp ögonen maximalt. Ser de inte mer "klotformade" ut? Som en ADHD:are?

ADHD är en rest från jagar-samlar samhället, där deras säregna sinnesförnimande egenskaper, att till exempel se minsta rörelse i buskarna, gjorde dem till väldigt effektiva jägare, enligt vissa teorier. Baksidan blir ju då att de har svårare att koncentrera sig på en sak, då deras uppmärksamhet är mer utspridd över hela spektrat. Att då spärra upp ögonen mer kan ligga i generna.

Aspergers är ju lite av raka motsatsen, de är väldigt bra på att fokusera på en sak maximalt, att gå in i saker på djupet, utan att bli utmattad av fokuset som krävs för att förstå.

Normala människor är mer balanserade.
Citera
2019-12-05, 22:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letmebelucky
Jag har ofta tänkt på detta. Aspergers har mandelformade små ögon medans adhds ofta har stora klotformade. Någon mer som tänkt samma tankar? Obehaglig tanke men vet den stämmer
Helt ovetenskapligt och fel. Varken adhd eller autism har nåt som helst med fysiskt utseende att göra.
Citera
2019-12-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Helt ovetenskapligt och fel. Varken adhd eller autism har nåt som helst med fysiskt utseende att göra.
Nu är det väl du som är ovetenskaplig. Hur kan du vara så säker på det? Du menar väl att det inte finns några belägg för det vilket inte riktigt är samma sak.
Citera
2019-12-05, 22:54
Medlem
Muscarins avatar
Citat:

Vilka studier syftar du på?
Citera
2019-12-05, 22:56
Medlem
Citat:
Mja, det är så skilda personligheter att kroppsspråket skiljer och varför då inte blicken? Jag som aspie kan gott tänka mig att adhd spärrar upp ögonen mer än jag som inte behöver gå och spänna mig hela tiden. En hispig dampare som har kroniskt uppspärrade ögon uppfattas nog som mer storögd än en maklig aspie.
Citera
2019-12-05, 22:56
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noot
Nu är det väl du som är ovetenskaplig. Hur kan du vara så säker på det? Du menar väl att det inte finns några belägg för det vilket inte riktigt är samma sak.
Ja, det är väl då ett påstående är ovetenskapligt? Framför allt när det dessutom är fel. Sen orkar jag inte rota fram nåt vetenskapligt i ämnet som backar det jag påstår.
Citera
2019-12-05, 23:03
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Mja, det är så skilda personligheter att kroppsspråket skiljer och varför då inte blicken? Jag som aspie kan gott tänka mig att adhd spärrar upp ögonen mer än jag som inte behöver gå och spänna mig hela tiden. En hispig dampare som har kroniskt uppspärrade ögon uppfattas nog som mer storögd än en maklig aspie.
Autister (aspergers) ser ju ut som helt normala och det göra adhd-personer också. Jag känner folk med båda syndromen privat, dessutom jobbar jag med det. Dessutom vet jag att inget av syndromen har nån påverkan på utseende.

Sen kan ju nån ha fler sjukdomar/symptom än bara adhd eller autism, typ vara skelögda eller så.

Ni får tro mig eller inte, jag bryr mig då inte.
Citera
2019-12-05, 23:05
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ja, det är väl då ett påstående är ovetenskapligt? Framför allt när det dessutom är fel. Sen orkar jag inte rota fram nåt vetenskapligt i ämnet som backar det jag påstår.

Att ett påstående är ovetenskapligt innebär att det säger emot den existerande forskningen, inte att det utforskar nya orörda vatten.
Och din sista mening innebär isåfall att du lika gärna kan strunta i att uttala dig.
Citera
2019-12-05, 23:11
Medlem
Är väll endast personer med Downs syndrom man kan se som har märkbar skillnad på ögon och handflator, men jag kan ha fel.
Citera
2019-12-05, 23:13
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muscarin
Att ett påstående är ovetenskapligt innebär att det säger emot den existerande forskningen, inte att det utforskar nya orörda vatten.
Och din sista mening innebär isåfall att du lika gärna kan strunta i att uttala dig.
Visst kan jag det, det kan du med men både du och jag väljer att skriva.

Men, menar du att jag har fel eller vad är grejen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in