Citat:
Ursprungligen postat av
Letmebelucky
Jag har ofta tänkt på detta. Aspergers har mandelformade små ögon medans adhds ofta har stora klotformade. Någon mer som tänkt samma tankar? Obehaglig tanke men vet den stämmer
Detta är inget jag tänkt på, speciellt Aspergare tycker jag oftast har normala ögon, men det kan ligga något i att ADHD:are ofta upplevs ha mer klotformade ögon när jag tänker efter. Men det kan oxå helt enkelt bero på att ADHD:are håller ögonen mer uppspärrade så det ser så ut. Testa att kolla dej i spegeln när du spärrar upp ögonen maximalt. Ser de inte mer "klotformade" ut? Som en ADHD:are?
ADHD är en rest från jagar-samlar samhället, där deras säregna sinnesförnimande egenskaper, att till exempel se minsta rörelse i buskarna, gjorde dem till väldigt effektiva jägare, enligt vissa teorier. Baksidan blir ju då att de har svårare att koncentrera sig på en sak, då deras uppmärksamhet är mer utspridd över hela spektrat. Att då spärra upp ögonen mer kan ligga i generna.
Aspergers är ju lite av raka motsatsen, de är väldigt bra på att fokusera på en sak maximalt, att gå in i saker på djupet, utan att bli utmattad av fokuset som krävs för att förstå.
Normala människor är mer balanserade.