• 1
  • 2
2019-12-06, 08:05
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag brukade göra det i viss mån, även om jag hade naturligt slutat med det mer regelbundet av samma skäl som TS anger. Jag brukade snarare kolla in specifika ämnen och när andra tipsade om de värsta stolligheterna, lite grann för att få en bild av "fienden", men även för att försöka få en slags bild av hur de mer lättledda och hjärntvättade förmodligen såg på saker, då det inte brukar skilja sig från vad de blir tillsagda att tro och tänka.

Det sistnämnda har dock också blivit allt mindre relevant på grund av gammelmediadöden. Propagandan är ju inte så intressant om man inte kan anta att de flesta tar del av den och bygger upp sin verklighetsbild utifrån den. Och då reduceras den till bara intelligensfri propaganda och det finns ju faktiskt inte värst många goda skäl till att slösa tid på den, istället för att läsa, titta och lyssna på något vettigt (klassisk litteratur, entomologi, nya studier inom mikrobiologi, genetik och neurologi, folkmusik från alla delar av världen och en miljon andra intressantare saker).

Inte för att jag har tagit det beslutet värst medvetet, utan har på senare tid allt mer insett att jag inte längre har den minsta aning om vad de idag väljer att kampanja om i ljugmedia och vilka de nya 'rätta' verklighets- och problembeskrivningarna råkar vara. Jag har noterat att jag faktiskt även läser i mindre omfattning flashbacktrådar kring artiklar och andra inslag i gammelmedia (när ämnet är hur psykotiska/efterblivna/lögnaktiga de är, inte när det handlar om de få vettiga inslag som finns i gammelmedia om relevanta ämnen, då redan ämnet i sig är intressant att diskutera).

Edit: Jag brukar dock titta in regelbundet i tråden om gammelmediadöden i Medier och journalistik. Det är alltid som att komma in vindpiskad och frusen en vinterdag för att få sätta sig framför brasan med en varm kopp kaffe eller ett glas skotskt single malt whisky i handen. Man blir riktigt go och varm inombords.

Mycket bra inlägg! Att läsa skiten i agendasättande MSM kan vara intressant trots att det är lögn och propaganda, givet att man vet att folk överlag läser och tar in smörjan. Om folk i gemen bildar sig sina uppfattningar med MSM som grund så blir det såklart intressant att själv följa. Då får man den "info" som konstituerar folks kynne och kan då lättare origentera i samhället.

Men nu utgår folk inte från MSM-narrativet längre. Inte alls i samma utsträckning åtminstone. Och då dör ju såklart intresset att läsa pk-media.

Gammelmedias öde är hugget i sten, de kommer gå under så småningom. Och det är bra för oss, för då slipper vi mangla våra hjärnor med den paria som MSM utgör.
Citera
2019-12-06, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu vet jag inte vad du menar med "äldre", men jag har också förvånats över att så många i de generationer som är borta nu eller snart kommer att vara det (20-30-talisterna) faktiskt tror/trodde på allt som stod i tidningen. "Är det tryckt så är det sant" - de trodde så på riktigt! Det var omöjligt att argumentera emot dem, när de bara behövde plocka fram DN och säga att "det står så här", och då VAR det så och diskussionen var slut. Lite av det lever tyvärr kvar i yngre generationer också, man ser det ibland på debattforum att folk använder t.o.m. krönikörernas personliga svammel som källa...

Precis så! Man måste ha koll på dom.

30- och 40-talisterna i min bekantskapskrets och jag är besviken på dem. Inte konstigt att Sverige gått åt helvete med tanke på hur 40-talisterna är.
Citera
2019-12-06, 12:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
30- och 40-talisterna i min bekantskapskrets och jag är besviken på dem. Inte konstigt att Sverige gått åt helvete med tanke på hur 40-talisterna är.

Fast 40-talisterna lärde sig att ifrågasätta allting, så de sväljer inte allt bara för att det är tryckt i en tidning. De har inte samma respekt för auktoriteter och högutbildade, som arbetarklassen födda på 1930-talet och tidigare hade, heller. Många 40-talister var vänster som unga, men de flesta växte ur det... eller jag kanske tänker på min egen släkt och deras vänner, bara? Där var det några som var väldigt röda i ungdomen, men som sedan blev som sina föräldrar med villa, Volvo, vovve. Någon röstar S, inte värre än så, men de flesta borgerligt.

Eller så kanske 40-talisterna helt enkelt börjar bli gamla och gaggiga nu, de också...
Citera
2019-12-06, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast 40-talisterna lärde sig att ifrågasätta allting, så de sväljer inte allt bara för att det är tryckt i en tidning. De har inte samma respekt för auktoriteter och högutbildade, som arbetarklassen födda på 1930-talet och tidigare hade, heller.

Det är det som är så konstigt för några "kritiska tänkare" har mina 30- och 40-talister i själva verket inte alls uppträtt som.

De har också, tror jag, 2 av 3 röstat borgerligt. Men vadå? Svensk borgerlighet har ju varit åt helvete den också nu i många årtionden.
Citera
2019-12-06, 13:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det viktiga som skrivs i gammelmedia brukar uppmärksammas/länkas från Flashback, vare sig det är något bra eller dåligt. Så man får en bild av vad som är viktigt.

Att däremot kolla på Rapport eller lusläsa DN känns meningslöst & blodtryckshöjande. Dessutom finns det en gräns för hur många reportage man orkar se om hucklekärringar som lärt sig cykla & liknande "solskenshistorier".

Om man istället följer dansk eller norsk media så får man en mer ofiltrerad bild av verkligheten & ofta en mer objektiv bild även av händelser i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in