• 2
  • 3
2016-05-04, 14:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
PR brukar ha en starkare smak.

Citat:
Ursprungligen postat av Tillandsia
Pr har mer lagrad smak, bttre smuligare konsistens med lite kristalliserat salt. Gp r trkigare i munnen, segare och smakar inte "frdig" p samma vis.

Pr i stor bit kostar under 200:-/kg och d skiljer det inte mycket i kilopris frn en liten bit trkpadano.

Hmm, brukar ha en skl balsamvinger att doppa i s det kanske dljer smaken lite. Fr vl testa den "r" nn gng. Blev bara fundersam d jag inte kommer ihg skillnaden. Men det kan ju ha att gra med hur jag kkar den x.

Fast man kanske inte skall hlla p att doppa osten i vinger alls. Vet inte varfr jag ftt fr mig att det r godare s. Men jag r inte den vassaste kniven i ldan heller
Citera
2016-05-04, 17:48
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Jag kan knna ett starkt begr efter parmesan. Nu nr jag brjade lsa trden s var jag helt enkelt tvungen att ta en bit Parmigiano Reggiano - och nu knns det bra.
Jag tror att parmesanost innehller extra mycket kaseinmorfin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Casomorphin
Se ven: http://gizmodo.com/5690088/why-chees...morphine-in-it

Man antar att kaseinmorfinet r till fr att f dggdjursungar (och spdbarn) att dia ordentligt. Men det rder tydligen delade meningar om det bildas hos mnniskor.

Om inte annat s knns det tminstone bra efter en bit parmesanost!
Citera
2016-05-05, 09:59
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Starkare p vilket vis?
Jaa du, hur beskriver du en mer lagrad smak?
Den smakar oftast mer av det som r smakkarakteristiskt fr osten.
Bttre n s kan jag inte frklara det med egna ord.

Jag har skitsvrt att beskriva smakerna frn ost mrker jag.
Hur fasiken beskriver du smaken av hushllsost eller gouda eller...?
Bst att du kper eller ber om att f smaka p tv olika lnge lagrade Parmesaner i ostdisken s knner du skillnaden.
Citera
2016-05-05, 13:04
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, brukar ha en skl balsamvinger att doppa i s det kanske dljer smaken lite. Fr vl testa den "r" nn gng. Blev bara fundersam d jag inte kommer ihg skillnaden. Men det kan ju ha att gra med hur jag kkar den x.

Fast man kanske inte skall hlla p att doppa osten i vinger alls. Vet inte varfr jag ftt fr mig att det r godare s. Men jag r inte den vassaste kniven i ldan heller
VArfr doppar du din ost i surt vin???
Hur kom du p den mrkliga idn, tycker du inte om ost eller?

Visst, jag vet att folk kan f fr sig allt mjligt nr det kommer till ost. Men detta tog nog priset =)

Du borde prova med Kalles kaviar istllet ... det r vl tminstone "allmnt accepterat" ...

Men sjlv tycker jag bst om att ha parmesanen hyvlad p min mat, tex en krmig pastass.
D, som hyvlad, kommer ocks den dr saltiga kristalliserade karaktren till sin rtta ocks (det gr den inte som riven).
Som riven ost fredrar jag istllet en lite stare variant

Jag vill tex inte ha parmesan som "dessertost", som du skriver. Utan bara Parmesanen p maten.

Men det finns andra ostar, som r lika till sin karaktr, som passar bra som "dessertostar".
Tex olika alp-ostar, de kan ju ocks f den kristalliserade salta hrdheten som gr att det knastrar ddsknt i kistan =)
Citera
2016-05-05, 13:27
Medlem
Intressant trd, ni har bra koll p lget. Jag har tillbringat mycket tid i Italien, funderar p att kpa hus drnere. Jag ter hellre en bra GP n en dlig PG jo det finns mejerier drnere som inte gr PR tillfredsstllande. Annars r det som vanligt alla har rtt betrffande egna preferenser. Enligt italienarna passar parmesanost bra ihop med en bra balsamvinger, personligen fr jag ibland sug efter yoghurt nr jag ter parmesanost )))
Citera
2016-05-06, 09:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
VArfr doppar du din ost i surt vin???
Hur kom du p den mrkliga idn, tycker du inte om ost eller?

Visst, jag vet att folk kan f fr sig allt mjligt nr det kommer till ost. Men detta tog nog priset =)
<...>

Tja, ensam r jag inte i alla fall. http://www.matochsmak.se/MatNyttigt/...pa-parmesanost

Citat:
Ingredienser

kta Balsamvinger frn Modena
En bit Parmigiano Reggiano dvs italiensk parmesanost

Gr s hr

Dela osten i lagom bitar och lgg upp p ett fat. Droppa, ringla balsamvingern ver. Bjud som tilltugg till ett glas gott rtt vin och smakerna blir fullndade.
Citera
2016-05-06, 10:07
Medlem
Citat:
Tja, ensam r jag inte i alla fall. http://www.matochsmak.se/MatNyttigt/...pa-parmesanost

Citera
2016-05-06, 19:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Rolig du r
Citera
2016-05-08, 22:55
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Pr har mer lagrad smak, bttre smuligare konsistens med lite kristalliserat salt.

Handlar inte om saltkristaller, det r protein.
Citera
2023-03-30, 03:55
Citat:
Pr i stor bit kostar under 200:-/kg

Fy fan, det var tider det.
Citera
2023-03-30, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Handlar inte om saltkristaller, det r protein.

Dumheter:

There are two different types of crystals: Calcium Lactate and Tyrosine.

Calcium Lactate forms on both the inside and outside of cheeses. Typically found in moist, aged cheeses such as Cheddar, Colby, Parmesan and Gouda. This type of crystal is softer, paler and more common. When good bacteria in the cheese break lactose down into lactic acid, this lactic acid combines with calcium to form Calcium Lactate Crystals. These crystals are made from calcium lactate salts that precipitate out of the milk as its turned into curds.

Tyrosine crystals only form on the interior of cheese. They are firmer, bigger and brighter white than Calcium Lactate. They consist of the same proteins found in milk. This type of crystal is found in dry, mature cheeses such as Swiss and Romano

https://www.renardscheese.com/uncate...-need-to-know/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in