Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-03-18, 18:31
Medlem
.Katlas avatar
Hade velat ta med mig ett par flaskor Everclear 95% från USA - går det att göra lagligt? Om inte, vad gäller för import av ex. Smirnoff Vodka, måste flaskorna vara förseglade?

Och om så är fallet - hade man kunnat skicka flaskorna som paket, kollas det i tullen om man deklarerar det som någon annan vodkatyp?
Citera
2006-03-18, 18:59
Medlem
BrotherLouies avatar
Gränsen för läkarsprit i sverige är väl 96 % om jag inte är ute o snurrar så ja, det bör ju vara iaf vara lika lagligt som att beställa vanlig vodka.. men angående det får någon annan svara för legaliteten
Citera
2006-03-18, 20:09
Medlem
Treutans avatar
Allt över 60% klassas som narkotika har jag för mig. Så om dom i tullen upptäcker det så är det ju klippt.

Skicka på posten annars
Citera
2006-03-18, 21:02
Medlem
nej det klassas inte som narkotika
Citera
2006-03-18, 21:23
Medlem
Kyparens avatar
Man får bara ta med sig oöppnade flaskor.

Ingen alkohol någonsin har varit narkotikaklassad.

Det spelar ingen roll om spriten är 40% eller 96% samma införelsekvot gäller för all starksprit.

Den enda fördelen jag ser med 96% sprit är att den tar mindre plats i resväskan, i övrigt är det ju bara jobbigt att hålla på och blandaut och krångla.
Citera
2006-03-18, 21:57
Medlem
Gravity2s avatar
Mys.
Då kan man plocka med sig 96% Finsprit från danmark nästa gång då
Citera
2006-03-19, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Man får bara ta med sig oöppnade flaskor.
Man får ta med sej öppnade flaskor!
Citera
2006-03-19, 08:21
Medlem
.Katlas avatar
Att det skulle klassas som narkotika var vad jag hörde också vilket ju lät något tillskruvat. Av ren nyfikenhet, innebär det att man kan importera absint också, eller är det förbjudet för att det innehåller andra grejer?

Hursomhelst tack för tipsen - och i ärlighetens namn så plockar man ju mest med sig det hem för att det är jävligt manligt att ha ett par tre flaskor med stora varningsskyltar på angående brandfarlighet och alkoholförgiftning. Sen att det inte är mycket mer än ren alkohol och inte smakar något vidare underbart är ju en annan sak.
Citera
2006-03-19, 09:30
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Om du nu inte åker båt så är det där något som flygbolagen är ruggigt osugna på att ha inne i kabinen eller i lastrummet. Går en pava sönder så är det nåt helt annat att få ut 96% än 40% med avseende på brandsäkerhet...
Citera
2006-03-19, 11:03
Medlem
jokers avatar
Drycker med alkoholhalt över 70% får ej medföras på trafikflygplan. Om man känner för att ändå ta med sådan branfarlig vätska så kan det vara en bra ide att kamouflera flaskorna till lägre alkoholhalt.
Citera
2006-03-19, 12:48
Medlem
hartsmars avatar
Det finns mer än ett problem i detta... Först och främst är det inte i alla delstater som Everclear får säljas. I vissa delstater krävs att du registrerar dig för en "licens" att få köpa det. I andra kan man köpa det över disk...

Nästa problem är om du tänkte skicka hem det. USPS är ruskigt gnälliga med att skicka paket med vätskor, oavsett om det är 96% sprit eller havsvatten du vill skicka så är det egentligen inget USPS tillåter.

Så starka drycker godtas som sagt inte på flyget, det är ytterligare ett problem. Att lösa det genom att modifiera etiketten kan ha värre konsekvenser än att bara låta dem vara. Öppnade flaskor kan faktiskt konfiskeras av flygplats-personalen, men detta brukar oftast vara nåt att tänka på när du reser in i USA. Oöppnade flaskor är att föredra.

Till sist - du får bara ta med dig EN liter hem från ett icke EU land... What's the point?! Köp i Tyskland istället. Betydligt enklare.
Citera
2006-03-19, 14:13
Medlem
nxstys avatar
Finns det någon nätbutik där man kan beställa varor av den här kalibern?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in