2019-12-04, 20:02
Medlem
Jag har en enskild firma som sysslar med influencerverksamhet.

Jag funderar på det här med resor, och om de är avdragsgilla. Låt säga att jag åker till Maldiverna i huvudsyfte att kunna skapa bra content för mina följare - jag vill inspirera dem. Är denna resa avdragsgill i bolaget? Jag tänker att det borde gå att motivera att resan skapat mervärde för bolaget, och ger mig en bättre utgångspunkt för att tjäna mer pengar. Men är lite osäker då resan självklart kommer ha en del privata inslag också. Kanske kan dra av delar av resan?
Citera
2019-12-04, 20:08
Medlem
Ja, det kan du göra. Tänk dock på anseendet, vissa har svårt för sånt där vilket kan skada din publicitet.

Ha en härlig resa, jag älskar Maldiverna!
Citera
2019-12-04, 20:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizkit99

Jag funderar på det här med resor, och om de är avdragsgilla. Låt säga att jag åker till Maldiverna i huvudsyfte att kunna skapa bra content för mina följare - jag vill inspirera dem. Är denna resa avdragsgill i bolaget? Jag tänker att det borde gå att motivera att resan skapat mervärde för bolaget, och ger mig en bättre utgångspunkt för att tjäna mer pengar. Men är lite osäker då resan självklart kommer ha en del privata inslag också. Kanske kan dra av delar av resan?

Du har egentligen besvarat din egen fråga. Du kan dra av det du gör i tjänsten. Men inte det du gör privat. Så, gör nådu överhuvudtaget något privat så kan du exempelvis inte dra av hela flygresan etc.
Citera
2019-12-04, 20:56
Medlem
trottwells avatar
[quote=bizkit99|69503549]Jag har en enskild firma som sysslar med influencerverksamhet.

Jag funderar på det här med resor, och om de är avdragsgilla. Låt säga att jag åker till Maldiverna i huvudsyfte att kunna skapa bra content för mina följare - jag vill inspirera dem. Är denna resa avdragsgill i bolaget? Jag tänker att det borde gå att motivera att resan skapat mervärde för bolaget, och ger mig en bättre utgångspunkt för att tjäna mer pengar. Men är lite osäker då resan självklart kommer ha en del privata inslag också. Kanske kan dra av delar av resan?[/QUOTE]

Din sista mening är rätt, det är svårt att dra av hela resan.
Jag föreslår att du inte kallar din enskilda firma för "bolaget" det är inget bolag, en enskild firma är inte en juridisk person.
Citera
2019-12-04, 22:41
Medlem
Tack för svar. Är överens med det ni säger.

En tilläggsfråga: om det blir revision och skatteverket inte tycker att min motivering räcker. Vad blir konsekvensen?
Citera
2019-12-05, 00:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tack för svar. Är överens med det ni säger.

En tilläggsfråga: om det blir revision och skatteverket inte tycker att min motivering räcker. Vad blir konsekvensen?

Att det inte blir avdragsgillt?
Citera
2019-12-05, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Att det inte blir avdragsgillt?

Precis. Att de inte anser att detta är avdragsgillt. Får jag helt enkelt ta bort den kostnaden i bokföringen, eller kan det även bli andra konsekvenser?
Citera
2019-12-05, 09:02
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Precis. Att de inte anser att detta är avdragsgillt. Får jag helt enkelt ta bort den kostnaden i bokföringen, eller kan det även bli andra konsekvenser?

Ja, det kan bli skattetillägg. Gör ett öppet yrkande i deklarationen så är det lugnt på den fronten.
Citera
2019-12-05, 10:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Skulle tro att det kollas beroende på hur stor omsättning du har i din firma. Jag menar omsätter du 25 tusen om året och försöker dra av kostnaderna för en resa som går på lika mycket så knackar skattemyndigheterna på omgående och undrar vad du håller på med. Omsätter du 25 mille så är det säkert inga problem
Citera
2019-12-05, 14:26
Medlem
Åka till Maldiverna för att skapa content är oerhört svagt. Se till att fixa en kund där nere (barter eller cash) så att du kan styrka att du har ett uppdrag i landet.
Citera
2019-12-05, 15:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Ja, det kan du göra. Tänk dock på anseendet, vissa har svårt för sånt där vilket kan skada din publicitet.

Ha en härlig resa, jag älskar Maldiverna!

Hur kom du fram till det?
Citera
2019-12-07, 18:39
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Åka till Maldiverna för att skapa content är oerhört svagt. Se till att fixa en kund där nere (barter eller cash) så att du kan styrka att du har ett uppdrag i landet.

Precis. Att bara dra till Maldiverna för att "skapa content" är som att be om att få kostnaderna nekade med hänvisning till att det är privata levnadskostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in