2019-12-05, 09:39
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskel
Då antar jag att du ställer dig positiv även till sharialagar och applåderar islamister? Annars är du en hycklare av högsta rang.
Du tror alltså inte att kvinnor kan bete sig med självrespekt och heder utan att tvingas till det av en extremt förtryckande överhet? Det är bland det mest kvinnoförnedrande jag har läst. Tro mig: Jag har betydligt större tro på kvinnor än så, och den svenska historien visar att jag har rätt. Svenska kvinnor har kunnat uppvisa självrespekt utan förtryck större delen av vår historia.

Likheten som finns är den mellan islamister och liberaler. Båda era sorter vill se kvinnor förnedrade och helt utan självrespekt. Den ena vill förnedra genom att förvandla dem till djur i det vilda, den andra till djur i fångenskap. Jag vill se kvinnor som människor.
Citera
2019-12-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Likheterna mellan en islamist och en skampatrullerande nazist kan räknas på ett finger

Skitsnack. Hitta någon statsvetare som inte klassificeras islamistiska samhällen som Iran t.ex. som högerkonservativa auktoritära styren. Säga vad man vill om äckelvänstern men de har väldigt lite gemensamt med islamistera de vurmar för. Det har definitivt högerextrema. Enda skillnaden är att västerländsk högerextremism förankrar sina idéer i huvudsakligen sekulär nationalism med stänk av fundamentalistiska kristna ideal medan islamisterna förankrar sin högerextremism i islam.

Resultaten av deras ideologier om de tillåts styra ett samhälle är i stort identiska trots skillnaden i var de grundar sig. Det är ju detta som gör extremvänsters hyckleri så uppenbart - hur de hatar högerextrema västerlänningar men aktar sig noga för att prata skit om högerextrema österlänningar. Men extremhögern är fan inte ett dugg bättre än islamisterna.
Citera
2019-12-05, 09:43
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasntMe69
Härligt med lite hederskultur från extremhögern.

Bara för att ni försöker klä det i fina ursäkter så är det precis samma sak som extremistiska muslimer som ni hatar så mycket.

Tänk va? Ni är exakt likadana i grund och botten.

Tack för att ni visar det för allmänheten.

Du har nog inte förstått.
Extremhögern hatar inte Islam eller muslimer.
De kan ha sin mellanöstern-hederskultur så mycket de vill. I sina länder.
Det är SD och lätt-högern som vill ha kvar dem som hatar deras kultur eftersom de tänkt sig leva med dem här.

Sverige har också en hederskultur historiskt. Det är bara de sista 50 åren de luckrats upp väldigt snabbt till total hedionism.
Varken mellanösterns våldsamma hederskultur eller total hedionism är bra för Sverige.
Heder är inget fult. En hederskultur behöver inte vara mellanösterns klankultur.
Citera
2019-12-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Du tror alltså inte att kvinnor kan bete sig med självrespekt och heder utan att tvingas till det av en extremt förtryckande överhet? Det är bland det mest kvinnoförnedrande jag har läst. Tro mig: Jag har betydligt större tro på kvinnor än så, och den svenska historien visar att jag har rätt. Svenska kvinnor har kunnat uppvisa självrespekt utan förtryck större delen av vår historia.

Likheten som finns är den mellan islamister och liberaler. Båda era sorter vill se kvinnor förnedrade och helt utan självrespekt. Den ena vill förnedra genom att förvandla dem till djur i det vilda, den andra till djur i fångenskap. Jag vill se kvinnor som människor.

Hyckleriet fortsätter. Du har ingen aning om min politiska eller ideologiska läggning och ändå sätter du stämplar i pannan på mig enbart för att jag vågar ifrågasätta ditt resonemang - en kopia av den strategi vänsterpatrasket har sysslat med i åratal.

Vad är skampatrullen om inte ett försök till en förtryckande överhet? Om dessa människor hade haft makt att göra som de vill så hade de implementerat exakta kopior av islamisternas förtryckande lagar och regler. Det är ingen skillnad på dessa kräk.

Jag kan hålla med dig om att det behövs ett moraliskt uppvaknade i väst, men dit kommer man inte genom försök att hata, hota och tvinga.
Citera
2019-12-05, 09:50
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Vad är skampatrullen om inte ett försök till en förtryckande överhet?
Det är ett försök att uppmuntra till självdisciplin och självrespekt. Grundläggande anständighet och moral. Har ingenting med överhet eller förtryck att göra. Det handlar om medmänsklighet.
Citera
2019-12-05, 09:56
Medlem
Hexen666s avatar
Sådärja då har en mer nyanserad diskussion kommit igång. Mira Aksoy skriver för samnytt om fenomenet. Hon har rätt i att det är en dum ide att skambelägga individuella kvinnor, men att slutshaming i största allmänhet kan vara nyttig.

Det är såhär man får upp en fråga på dagordningen, man går först ut extremt så att frågan ens hamnar i rampljuset och i folks huvuden. Sen tar de mer måttfulla över och driver diskussionen i mitten.
Citera
2019-12-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är ett försök att uppmuntra till självdisciplin och självrespekt. Grundläggande anständighet och moral. Har ingenting med överhet eller förtryck att göra. Det handlar om medmänsklighet.

Är det din definition av uppmuntran? Att sitta och skriva hatiska och hotfulla meddelanden bakom anynoma konton?
Senast redigerad av Slaskel 2019-12-05 kl. 10:18.
Citera
2019-12-05, 10:04
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hon har rätt i att det är en dum ide att skambelägga individuella kvinnor, men att slutshaming i största allmänhet kan vara nyttig.
Utan konkreta exempel, inget allmänt genomslag. Skamning kräver individer, androm till varnagel, annars ingen effekt.

Miras artikel hade inte skrivits och diskussionen hade inte uppstått om althögern bara skrivit om kvinnligt horeri "i allmänhet". För det är väl precis det som har gjorts de senaste åren? Jag har läst massor av såna artiklar och lyssnat på massar av såna samtal i poddar. Ingen vidare diskussion utanför vår sfär, inga Aftonbladetartiklar, inget trendande på twitter. Skamning funkar, på flera sätt.
Citera
2019-12-05, 10:06
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Är det din definitivt av uppmuntran? Att sitta och skriva hatiska och hotfulla meddelanden bakom anynoma konton?
Varken du eller jag har sett något "hat och hot". Men skamningen syftar till uppmuntran till självförbättring, ja.
Citera
2019-12-05, 10:07
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Skitsnack. Hitta någon statsvetare som inte klassificeras islamistiska samhällen som Iran t.ex. som högerkonservativa auktoritära styren. Säga vad man vill om äckelvänstern men de har väldigt lite gemensamt med islamistera de vurmar för. Det har definitivt högerextrema. Enda skillnaden är att västerländsk högerextremism förankrar sina idéer i huvudsakligen sekulär nationalism med stänk av fundamentalistiska kristna ideal medan islamisterna förankrar sin högerextremism i islam.

Resultaten av deras ideologier om de tillåts styra ett samhälle är i stort identiska trots skillnaden i var de grundar sig. Det är ju detta som gör extremvänsters hyckleri så uppenbart - hur de hatar högerextrema västerlänningar men aktar sig noga för att prata skit om högerextrema österlänningar. Men extremhögern är fan inte ett dugg bättre än islamisterna.
Likheterna du talar om är på en såpass ytlig nivå att det blir löjligt. Självfallet kan jag likna USA under Trump vid Sovjet och säga att det är exakt samma sak, båda samhällena har vägar, militär och är starkt patriotiska. På den nivån finns tydliga likheter men det är som sagt extremt ytligt.

Högerextrema har snart nog inga gemensamma beröringspunkter med islamister. Extremvänstern är enorma hycklare på ungefär det sätt som du beskriver men du är ändå fel ute, islamisterna delar helt enkelt inte en enda djup värdering med vänstern (båda vill att Sverige ska utöka bidragen men det är som sagt väldigt ytligt). Ens om man tittar på den hyfsat marginaliserade kristna delen av extremhögern så skiljer den sig fundamentalt från islamisterna. Inte ens den mest inbitna kristna extremhögern vill exempelvis se en teokrati, vilket islamisterna (egentligen merparten av världens muslimer också) vill. Har du någonsin personligen interagerat med extremhögern eller har du bara läst om dessa och lyssnat på vad andra tror?

Jag skulle kunna fortsätta men nu känns det bara onödigt, du är inte intresserad i alla fall. Tack för att du ägnar mig ett av 9 inlägg på 6 år, verkar som att just den här tråden drar till sig lurkers i ovanligt hög utsträckning, har hittills fått 20% av en av dina meningsfränders inlägg som svar på mitt. Om du vill fortsätta så får du komma med konkreta exempel som jag kan bemöta, jag pallar inte skuggboxas mot dig. Du kommer med det extraordinära påståendet om att extremhögern och islamisterna är samma sak, nå backa upp det då.

edit: För övrigt så kan "vilken statsvetare som helst" dra åt helvete. Vad dessa klassificerar det ena eller andra som har ingen bäring. Utöver det så är det argumentationsfel och tekniskt sett inte ens ett argument, du hänvisar endast till en auktoritet utan att återge dennes argument.
Senast redigerad av ENTP 2019-12-05 kl. 10:14.
Citera
2019-12-05, 10:12
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasntMe69
Härligt med lite hederskultur från extremhögern.

Bara för att ni försöker klä det i fina ursäkter så är det precis samma sak som extremistiska muslimer som ni hatar så mycket.

Tänk va? Ni är exakt likadana i grund och botten.

Tack för att ni visar det för allmänheten.
Det här börjar nästan bli komiskt, vad är det med just den här tråden som får så många av er som annars bara betraktar att bryta tystnaden och skriva något? Är det här lite extra känsligt eller vad är det som pågår? Är det här en fråga som ni tror att ni kan "vinna"? Börjar nästan kännas koordinerat. För övrigt så är hijab inte direkt något som bara extremistiska muslimer ägnar sig åt, ska du gnälla på islam så kan du väl åtminstone vara korrekt och säga att det gäller samtliga muslimer, även din bekanta Aisha som jobbar nere på ICA. Haha det är lite roligt ändå, någonstans i er argumentation ("ni är lika illa som extremistiska muslimer/islamister!!1!") så lurar ju en starkt negativ inställning till islam. Tvivlar ganska starkt på att du skulle våga yttra den åsikten ens här, jobbigt för dig/er att den syns igenom fasaden.
Citera
2019-12-05, 10:30
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissunge
Nej, jag kallar svenska folket för min externa familj - inte "random instagramprofiler".

Nej, jag är inte en "incel". Jag är gift och har barn.

Det är först nu jag inser att du är en kvinna. Du både resonerar och skriver som en kvinna. Aldrig har jag sett en vuxen man skriva "HAHAHA" eller "*miffo*".

Att du dessutom alltid går till personangrepp och försöker kalla folk för incel, oskulder, miffon och påvisa att folk bor i mammas källare, stärker det argumentet. Att du sitter och snackar goja i trådar och sedan försvinner från dem, när folk frågar efter källa på dina sjuka påståenden, visar på vilken bristande karaktär du har.

Jag tror att du projicerar. Med tanke på hur mycket du sitter på Flashback, så kan man bara anta att du är det största "miffot" här och det är därför du är så arg.

Har du barn..? Fy fan, det lär sluta illa.

Jag går aldrig till personangrepp. Jag kan däremot besvara personangrepp på samma sätt. Jag kan också besvara trådfrågor där jag antar att användares egenskaper ligger problematiskt illa till i förhållande till uttryck.

Jag försvinner inte heller ifrån trådar när någon frågar efter källa (så länge det är on topic).

Det var du som hade svårt med argumenten i den här tråden och började med personangrepp (som vanligt när det gäller dig). Det gör dig till ett miffo. Förresten så framstår du själv som ett extremt dåligt exempel på man. I den här tråden så blir du så arg att du begår avancerat personangrepp mot någon som är emot hot och hat mot kvinnor? Känner du inte själv hur lågt och obegåvat det får dig att framstå?

Du är alltså en gift vuxen man med barn, kallar dig Kissunge på flashback och deltar provokativt i kvinnohatstrådar. Jo men tjena!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in