Citat:
Ursprungligen postat av
Slaskel
Skitsnack. Hitta någon statsvetare som inte klassificeras islamistiska samhällen som Iran t.ex. som högerkonservativa auktoritära styren. Säga vad man vill om äckelvänstern men de har väldigt lite gemensamt med islamistera de vurmar för. Det har definitivt högerextrema. Enda skillnaden är att västerländsk högerextremism förankrar sina idéer i huvudsakligen sekulär nationalism med stänk av fundamentalistiska kristna ideal medan islamisterna förankrar sin högerextremism i islam.
Resultaten av deras ideologier om de tillåts styra ett samhälle är i stort identiska trots skillnaden i var de grundar sig. Det är ju detta som gör extremvänsters hyckleri så uppenbart - hur de hatar högerextrema västerlänningar men aktar sig noga för att prata skit om högerextrema österlänningar. Men extremhögern är fan inte ett dugg bättre än islamisterna.
Likheterna du talar om är på en såpass ytlig nivå att det blir löjligt. Självfallet kan jag likna USA under Trump vid Sovjet och säga att det är exakt samma sak, båda samhällena har vägar, militär och är starkt patriotiska. På den nivån finns tydliga likheter men det är som sagt extremt ytligt.
Högerextrema har snart nog inga gemensamma beröringspunkter med islamister. Extremvänstern är enorma hycklare på ungefär det sätt som du beskriver men du är ändå fel ute, islamisterna delar helt enkelt inte en enda djup värdering med vänstern (båda vill att Sverige ska utöka bidragen men det är som sagt väldigt ytligt). Ens om man tittar på den hyfsat marginaliserade kristna delen av extremhögern så skiljer den sig fundamentalt från islamisterna. Inte ens den mest inbitna kristna extremhögern vill exempelvis se en teokrati, vilket islamisterna (egentligen merparten av världens muslimer också) vill. Har du någonsin personligen interagerat med extremhögern eller har du bara läst om dessa och lyssnat på vad andra tror?
Jag skulle kunna fortsätta men nu känns det bara onödigt, du är inte intresserad i alla fall. Tack för att du ägnar mig ett av 9 inlägg på 6 år, verkar som att just den här tråden drar till sig lurkers i ovanligt hög utsträckning, har hittills fått 20% av en av dina meningsfränders inlägg som svar på mitt. Om du vill fortsätta så får du komma med konkreta exempel som jag kan bemöta, jag pallar inte skuggboxas mot dig. Du kommer med det extraordinära påståendet om att extremhögern och islamisterna är samma sak, nå backa upp det då.
edit: För övrigt så kan "vilken statsvetare som helst" dra åt helvete. Vad dessa klassificerar det ena eller andra som har ingen bäring. Utöver det så är det argumentationsfel och tekniskt sett inte ens ett argument, du hänvisar endast till en auktoritet utan att återge dennes argument.