2019-12-03, 20:53
Medlem
Fris avatar
En del kollektivtrafik, som Skånetrafiken, använder digitala biljetter med en QR-kod som visas på mobliens skärm.

Skulle inte en enda telefon med en månadsbiljett installerad kunna filmas och visas som video på godtyckligt antal mottagare, så att de alla kan använda samma biljett när kontrollanterna skannar den.

QR-koden förändras varannan sekund eller så, förmodligen kodat unikt över tid så att två biljetter aldrig ser likadana ut. Men det är trots allt en skärmbild som skannas och samma skärmbild är samtidigt giltig överallt. Samma bild, samma giltighet, eller?
(Och detta har i så fall redan hänt, upplys mig!)
Citera
2019-12-03, 21:04
Medlem
RikaStonerns avatar
På min buss skannas ingen kod utan en e-biljett köpes och visas bara upp för chauffören, och så är det en rörlig grafik bakom ungefär som i Swish.
Citera
2019-12-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
En del kollektivtrafik, som Skånetrafiken, använder digitala biljetter med en QR-kod som visas på mobliens skärm.

Skulle inte en enda telefon med en månadsbiljett installerad kunna filmas och visas som video på godtyckligt antal mottagare, så att de alla kan använda samma biljett när kontrollanterna skannar den.

QR-koden förändras varannan sekund eller så, förmodligen kodat unikt över tid så att två biljetter aldrig ser likadana ut. Men det är trots allt en skärmbild som skannas och samma skärmbild är samtidigt giltig överallt. Samma bild, samma giltighet, eller?
(Och detta har i så fall redan hänt, upplys mig!)
Bra försök. Jag arbetar med att utveckla dessa "QR-koder", och vi inkluderar b.la. GPS-position och tidstämpel i realtid, i "QR-koden". Så att försöka fusk-åka på det sättet kommer bara leda till att du blir pumpad där bak av några biljettkontrollanter.
Citera
2019-12-03, 21:16
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Bra försök. Jag arbetar med att utveckla dessa "QR-koder", och vi inkluderar b.la. GPS-position och tidstämpel i realtid, i "QR-koden". Så att försöka fusk-åka på det sättet kommer bara leda till att du blir pumpad där bak av några biljettkontrollanter.
Kommer verkligen en kontrollant att bötfälla mig för att jag visar min giltiga biljett i min telefon? För att någon bedragare använder en realtidsfilmning av min biljett nån annanstans samtidigt? Eller en kvart senare på nåt tåg som jag hade kunnat byta till? Jag tror inte det.

Dessutom finns det fullt legitima användningar av detta. Min månadsbiljett är väl bara giltig i min telefon (annars har jag en del andra idë-uppslag). Om jag köper en ny telefon och vill använda resten av min biljett i min nya telefon, så vill jag ju spegla dess bild, där den ligger hemma i byrålådan, i min nya telefon som jag bär med mig när jag reser.
Senast redigerad av Fri 2019-12-03 kl. 21:20.
Citera
2019-12-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kommer verkligen en kontrollant att bötfälla mig för att jag visar min giltiga biljett i min telefon? För att någon bedragare använder en realtidsfilmning av min biljett nån annanstans samtidigt? Eller en kvart senare på nåt tåg som jag hade kunnat byta till? Jag tror inte det.

Dessutom finns det fullt legitima användningar av detta. Min månadsbiljett är väl bara giltig i min telefon (annars har jag en del andra idë-uppslag). Om jag köper en ny telefon och vill använda resten av min biljett i min nya telefon, så vill jag ju spegla dess bild, där den ligger hemma i byrålådan, i min nya telefon som jag bär med mig när jag reser.
Nej, det går inte att flytta biljetten och nyttja på två separata telefoner samtidigt. Givetvis av anledningen att stävja fusk-åk. Å andra sidan, köper du en ny telefon varje dag, så kanske det inte är biljettens begränsningar som är problemet.
Citera
2019-12-03, 21:31
Medlem
Fris avatar
Citat:
Nej, det går inte att flytta biljetten och nyttja på två separata telefoner samtidigt.
Hur förhindras det tekniskt?
Citera
2019-12-03, 21:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Vad gör ni om man stänger av GPSen?
Citera
2019-12-04, 10:50
Medlem
aleph0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Och sätter tiden några minuter fram?
Citera
2019-12-23, 15:44
Medlem
Freddoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Citat:
Ursprungligen postat av aleph0
Och sätter tiden några minuter fram?

De använder nog inte telefonens GPS och tidpunkt utan GPS lokationen på bussen samt tidpunkten som biljetten avlästes av maskinen på bussen.
Citera
2019-12-23, 18:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddos
De använder nog inte telefonens GPS och tidpunkt utan GPS lokationen på bussen samt tidpunkten som biljetten avlästes av maskinen på bussen.

Sant, är det terminalens data så har inte användaren kontroll över den.
Citera
2019-12-26, 21:24
Medlem
Skulle det inte fungera att köpa ett månadskort och köra det på en server med en android emulator och västtrafik to go app, sen göra en "kopia" av appen som uppdaterar infon direkt från servern till fake appen i mobilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in