2019-12-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Något som har räddat mig några gånger är att ligga på låg växel, då får man högt varv och bra motorbroms.
[/Belavia

Det där är ett direkt felaktigt råd. Fick du körkortet i ett cornflakespaket?
Citera
2019-12-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det där är ett direkt felaktigt råd. Fick du körkortet i ett cornflakespaket?

Felaktigt på så många olika vis - speciellt i kombination med moderna stabiliseringssystem.
Citera
2019-12-03, 19:11
Medlem
Det blir alltid en polemik i den här diskussionen.Jag och tanten har kört dubbfritt i 20 år.Inga problem ens i fjällen.Jag tycker alltid att de som kör dubbat verkar lite obekväma och måste försvara sin ståndpunkt,men de får ju inte köra var som helst heller.Hålla avstånd är vad som gäller.
Citera
2019-12-03, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Man ska absolut ha de bästa dubbdäcken man har råd med, men jag vill varna för hur lite däcken hjälper mot halka. Det är till 99,9% körningen som avgör om du hamnar i en olycka. Dubbdäck glider utmärkt om du kör oförsiktigt.

Gamla dubbdäck, även med bra dubb är mycket sämre än helt nya dubbfria däck. Jag vet, jag har testat. Körde för många år sedan med gamla dubbdäck som blivit hårda i gummit. Var nästa lika illa sim att köra med sommardäck, nåja dubben hjälpte en aning, men sen köpte jag nya dubbfria däck och det var som natt och dag. Jag kunde känna mig trygg på vintern igen med bra grepp.

Så även om dubbdäck generellt sätt är bättre på ren is så sett över allt vinterväglag så ligger dubbfria bra till, speciellt om de är nya och har fräscht gummi och av bra märke.
Citera
2019-12-03, 19:33
Medlem
Det är egentligen inte raketforskning att köra på vintern, för med en normal dos sunt förnuft så bör de flesta fatta ungefär hur man bör köra och hur man inte bör göra. I alla fall för vanlig vardagskörning som normalt folk.

Anar man risk för halka så tar man det lugnare, testar lite med broms etc för att känna av halkan och sen anpassa sig med ökade avstånd, lägre hastighet där så kan behövas, tidigare inbromsningar, se till att öka marginalerna, lära känna sin bils egenskaper på halkan.

Dubbar eller inte, är lite ”skit detsamma” då det i första hand föraren som håller i tyglarna. Helt klart har dubbar betydande fördelar på vissa underlag men kan faktiskt vara sämre på andra. Dubbfritt har många fördelar över dubbar, men är såklart generellt sett sämre på de underlag där dubbar briljerar.

Har själv alltid kört dubbat i 40 år nu, men testar nu denna vinter med bra dubbfria för första gången, och hittills är jag generellt sett klart positivt överraskad. Dock är det ju en kraftfull helt modern 4wd med alla säkerhetssystem etc, men den går stabilt som tåget på rediga vintervägar. Men då det är 245/40x19 så kan det fort bli lite läskigt på slask/modd då det fort blir surfbrädor av dessa platta breda däck, men där hade det inte heller spelat nån roll med dubbar.
Tror det får bli en omgång 18” fälgar till nästa vinter, med klart tanigare däck, kanske 215-225/50-55 eller nåt sånt, så det skär bättre genom slask/modd och ger mer marktryck för bättre grepp.

Man ska även ha klart för sig att om alla skulle gå över till dubbfritt så skulle det bli betydligt mindre ”rivning” på packad snö/is, vilket är väsentligt för att ge en yta som dubbfria hittar grepp på.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-12-03 kl. 19:36.
Citera
2019-12-03, 20:05
Medlem
Hegamons avatar
Har odubbade nya däck, tycker dom är minst lika bra som mina dubbade. I morse var det halt på vägen och inte bara snö som det varit tidigare. Jag fick helt enkelt sänka hastigheten. Likaså är jag också ute i tid på vintern.

Enda tipset jag kan ge är att inte köra med hjulen på mittsträngen utan i fåran som bildas efter anda bilars däck, men det vet väl alla..
Citera
2019-12-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Gamla dubbdäck, även med bra dubb är mycket sämre än helt nya dubbfria däck. Jag vet, jag har testat. Körde för många år sedan med gamla dubbdäck som blivit hårda i gummit. Var nästa lika illa sim att köra med sommardäck, nåja dubben hjälpte en aning, men sen köpte jag nya dubbfria däck och det var som natt och dag. Jag kunde känna mig trygg på vintern igen med bra grepp.

Så även om dubbdäck generellt sätt är bättre på ren is så sett över allt vinterväglag så ligger dubbfria bra till, speciellt om de är nya och har fräscht gummi och av bra märke.

Just det, "känna" dig trygg.

Jag har kört med sommardäck på blankis till däckfirman och bytt till sprillans Nokian Hakka. Men de glider och spinner jättebra om man inte kör försiktigt.

Faktum är att jag knappt kände någon skillnad före och efter bytet. ABSen knattrade vid inbromsningar och bilen var nära att sladda i rondellerna.

Jag har gjort det två år i rad, så jag vet att det är försiktigheten allt hänger på. Bra vinterdäck är bättre än hänga ett krucifix i backspegeln, men inte mycket bättre när det är riktigt halt.

Edit: ursäkta den undervisande tonen. Jag vill bara att du och de andra ska slippa olyckor och elände
Senast redigerad av avintresse 2019-12-03 kl. 20:18.
Citera
2019-12-03, 20:19
Medlem
Jag föredrar högre profil på vintern,får en känsla att höjden på däcket anpassar sig till underlaget,isspår och snödrivor till exempel. På Min Merca GLC har jag 235/60 18 vilket känns helt optimalt för mig.
Citera
2019-12-03, 21:02
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Jag föredrar högre profil på vintern,får en känsla att höjden på däcket anpassar sig till underlaget,isspår och snödrivor till exempel. På Min Merca GLC har jag 235/60 18 vilket känns helt optimalt för mig.

Framkomligheten på oplogade skogsbilvägar ökar väl, men inte fäste på vanliga vägar.
Citera
2019-12-03, 22:26
Medlem
Citat:

Jag har kört med sommardäck på blankis till däckfirman och bytt till sprillans Nokian Hakka. Men de glider och spinner jättebra om man inte kör försiktigt.

Faktum är att jag knappt kände någon skillnad före och efter bytet. ABSen knattrade vid inbromsningar och bilen var nära att sladda i rondellerna.

Jag har gjort det två år i rad, så jag vet att det är försiktigheten allt hänger på. Bra vinterdäck är bättre än hänga ett krucifix i backspegeln, men inte mycket bättre när det är riktigt halt.

Edit: ursäkta den undervisande tonen. Jag vill bara att du och de andra ska slippa olyckor och elände

Då gör du något allvarligt fel när du kör eller överdriver något ofantligt.
Minns specifik en vinter i Jämtland. Hade en bil i ett garage som jag köpte flera månader tidigare, men som aldrig körts i trafik av mig. Den hade fortfarande sommardäcken på eftersom jag inte hade köpt några vinterdäck. Tog ut den i snön och det var rejält med snö. Åkte på Ica och skulle sedan hem. Tog mig inte hem den vanliga vägen då den lutar uppåt en aning och det bara spann, var tvungen att backa ner och ta en annan väg.

Efter att ha bytt till friktionsdäck så var det inga som helst problem att ta sig upp i samma backe i samma väderlek. Mycket bättre grepp i allmänhet också. Är så stor skillnad att det är löjligt av dig att påstå annat, som att sommardäck skulle vara liknande.
Citera
2019-12-03, 22:38
Medlem
Citat:

Det visades ett videoklipp i en vinterdäckstråd nyligen, där man visade skillnaden mellan sommardäck på 4wd och vinterdäck 2wd, och det var extremt stor skillnad då 2wd vinterdäck brutalspöade 4wd sommardäck. Så antingen sitter du och skrönar på å det grövsta, eller så gör du nåt allvarligt fel när du kör... Ja kolla själv videon....
https://youtu.be/atayHQYqA3g
Citera
2019-12-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Idag var det glashalt på sina ställen.

Något som har räddat mig några gånger är att ligga på låg växel, då får man högt varv och bra motorbroms.

Vilket är bra framförallt nedförsbackar då farten hålls nere pga det höga varvtalet och motorbroms, därmed tvingas men inte till kraftiga bromsningar som kan ge sladd.

Nya däck är bra. Färskt gummi gör stor skillnad. Inte bara mönsterdjupet som spelar in.

Blicken långt fram är bra. Då får man överblick över trafik- och väg-kontext.

Mår riktigt illa när jag ser fordon som kört av vägen, ofta är det unga som skadar sig.

Något jag inte satt mig in i riktigt är hur stor fördel det är med dubb...

Jag kör odubbat, men har nya vinterdäck med bra mönsterdjup!

Hur stor skillnad gör egentligen dubbdäck jämfört med odubbade vinterdäck om de senare är nya och har fått goda omdömen i tester? Gör det någon skillnad alls då?

Vad har ni annars för tips och kunskaper att dela med er av?

/Belavia

Det där var ett jättedåligt "råd". Direkt farligt om folk ska ta efter sådana dumheter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in