Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Gamla dubbdäck, även med bra dubb är mycket sämre än helt nya dubbfria däck. Jag vet, jag har testat. Körde för många år sedan med gamla dubbdäck som blivit hårda i gummit. Var nästa lika illa sim att köra med sommardäck, nåja dubben hjälpte en aning, men sen köpte jag nya dubbfria däck och det var som natt och dag. Jag kunde känna mig trygg på vintern igen med bra grepp.
Så även om dubbdäck generellt sätt är bättre på ren is så sett över allt vinterväglag så ligger dubbfria bra till, speciellt om de är nya och har fräscht gummi och av bra märke.
Just det, "känna" dig trygg.
Jag har kört med sommardäck på blankis till däckfirman och bytt till sprillans Nokian Hakka. Men de glider och spinner jättebra om man inte kör försiktigt.
Faktum är att jag knappt kände någon skillnad före och efter bytet. ABSen knattrade vid inbromsningar och bilen var nära att sladda i rondellerna.
Jag har gjort det två år i rad, så jag vet att det är försiktigheten allt hänger på. Bra vinterdäck är bättre än hänga ett krucifix i backspegeln, men inte mycket bättre när det är riktigt halt.
Edit: ursäkta den undervisande tonen. Jag vill bara att du och de andra ska slippa olyckor och elände