Hela diskussionen når snabbt ett antiklimax när man inser att artikeln är mer än ett år gammal. Visserligen är det klassiska "stolleåsikter" som framförs, men hur relevant är det egentligen att diskutera idag?
Nämen! Är det så att människor kommer att ta chansen om man erbjuder dem saker utan motprestation? Är det så att främmande gäster som man tillåter ställa krav, ibland kommer att fortsätta ställa krav? "Vi" som trodde att alla människor var snälla och ärliga mot alla i hela världen, oavsett vilket kaos de formats av! "Vi" har varit naiva. Vad konstigt att alla som inte varit naiva är rasister istället!
Mitt problem är varför de inte får tillbaka sina pass. Klart de ska få dem. Sedan är dem good riddence, då borde det vara att de inte längre får söka asyl i Sverige eftersom de åkt på semester tillbaka till sitt land, eller semester överhuvudtaget.
Vilka egon, så jävla respektlösa mot oss, det de fått, att vi arbetar för dem, vård, sjukvård, boende, maten, fickpengar och så har vi gett dem att bo i denna underbara idyll. Ryser.
Jag antar att de kastat sina pass från hemländerna. De har försatt sig själva i den här situationen och nu har de mage att klaga på att vi inte anpassar oss till dem. Det är ett så vidrigt beteende att jag nästan kräks.
Hehe, rätt så tragikomisk humor dessa muslimer har som har mage och stå och gapa som dom gör som är runt bara 100-123 på totalen i Åland ochså...
Dom kom alltså 2015-2016 typ 2 till 3 år sen ,nåt sånt som det står i texten
... sen tog jag mig tid och citerar friskt ur texten av dessa parasiter
Kvotflyktingar som kommit till Åland vill ha en moské för männen och känner sig fängslade på Åland när de inte får finska medborgarskap och finska pass... det kan ta 5 år till 10 år att får medborgarskap, man ska förtjäna sånt genom att visa sin goda vilja till att bidra, betala etc ord till välfärden och integrera sig, det är inte flingpakets samlarkort med ålänskt pass. Det borde egentligen inte finnas medborgarskap för slentrian parasiterande och kriminella invandrare
men klagar över sin ekonomiska situation och svårigheterna i att hitta anställning och utbildningsmöjligheter utan tillräckliga språkkunskaper. ... kanske skulle utbilda sig då och lära sig språket? för att förtjäna (inte få) en anställing, (finns gott om utbildningar på Åland, vad specifikt vill dom bli?
– Vi kom till ett europeiskt land. Jag känner mig som en fånge, vi slipper inte ut, vi kan inte återvända till mitt land där folk pratar mitt språk. ...men jag har inge problem att dom får åka hem, åk hem, här talar vi svenska eller finska alternativt engelska
- I intervjuerna kräver flyktingarna upprepade gånger att få finska medborgarskap och finska pass så att de kan röra sig fritt i världen.... Varför ska dom röra sig fritt världen förutom ev hem till sitt hemland ? Parasitera på andra i europa eller vad är tanken?.. för mig får de gärna göra det och åka iväg
- Flyktingarna menade att de upplevt en viss rasism i sina kontakter med allmänheten och myndigheter.... Tycka synd om och offerkultur rasistkortet verkar va deras snabbaste sätt att poängtera att alla är rasister så länge dom inte får sitt genom att bli välkomnad till frihet och gratis bidrag, välfärd i mottagare landet Åland för lyxemigranter
– Vi är muslimer, men inte terrorister som IS, det är en skillnad inte alla förstår. Därför finns rasism, men väldigt lite.... Ja det va ju intelligent sagt och då blir dom ju mer misstänkt för att va det?
– Min lägenhet är kall, vi fryser och det är en gammal byggnad, det påverkar min hälsa.... Finns elelement eller olje element , problem solved, dom kan ju kanske tänka lite själva och ta på sig lite mer kläder istället för att klaga på allt eller?
(- Gemensamt för flyktingarna var att de var lågutbildade eller, såsom bland kvinnorna, helt utan utbildning. Endast en kvinna hade ett oavlönat arbete. Övriga kvinnliga flyktingar stannade hemma med sina barn eller var pensionerade)... Men starta då att utbilda er ?
- men klagade över att inte få den tandvård de behöver samt bristen på tolkar. ... Troligen full rensning med tandblekning samt byte av varje tand vill dom ha förutom vanlig akut tandvård.. ja det har dom ju gjort sig förjänt av - nähhh
– Jag förstår inte vad doktorn säger eller vilka rekommendationer han ger, jag vet inte vilka mediciner jag ska ta eller hur jag ska ta hand om mig själv. ... Troligen för att du är dum och kan troligen heller inte läsa på ditt eget språk och tolkar finns det nog ochså, eller hur kommunicerar dom med Ålands etniska bor överhuvudtaget?
- Enligt flyktingarna kan de utöva sin religion på Åland, men att det ”inte är det samma” som i deras hemland. Det är viktigt för oss att utöva vår religion. Vi vill att det ska finnas en moské här. .. Beror på att dom är i ett annat land "duhh", och då får man be och predika hemma tillsvidare eller låna en liten lokal när man inte betalt 1 kr för en moske och det sitter ju inte i en byggnad för att tro?? Och vem fan har sagt att vi accepterar mosker överallt i ett kristet land och den tron överallt ? Det blir inget och därmed punkt
Och de värsta är att flyktingvurmare med verksamhet slukar allt detta med hull och hår med tonvis med bidrag och integrationsprojekt att behaga deras totala slöhet och ointresse för att ta egna initiativ
Senast redigerad av TraXzman 2019-12-03 kl. 19:23.
Flyktingarbetaren Gun Lindman har skrivit en avhandling om flyktingars situation på Åland. Bara fem män och fem kvinnor intervjuades men Lindman anser att deras åsikter representerar gruppen som helhet. När detta skrevs för drygt ett år sen fanns det c:a 100 kvotflyktingar på Åland. c:a 0,3 % av befolkningen.
Varför har dom det då så svårt på Åland.
Dom känner sig som fångar då de inte får finländskt pass och medborgarskap.
"Vi slipper inte ut. vi kan inte återvända till mitt land där folk pratar mitt språk.
"Att vara utan pass känns som att sitta i fängelse"
Vad har dom tänkt sig då? Semesterresa? En liten visit tillbaka till det land dom flytt ifrån?
Dessutom klagar de över ekonomin och att det är svårt att hitta anställning och utbildning utan språkkunskaper. (!)
Man kan utöva sin religion och det är man nöjda med men det är inte "som hemma".
Man kräver att landskapsregeringen ska lära ålänningarna om islam och man vill att en moské ska byggas. Kvinnorna kan för all del be hemma det är inte så noga men männen måste ju ha en moské för fredagsbönen.
Hela diskussionen når snabbt ett antiklimax när man inser att artikeln är mer än ett år gammal. Visserligen är det klassiska "stolleåsikter" som framförs, men hur relevant är det egentligen att diskutera idag?
Ålänningarna bör antingen ta detta som ett skämt eller en provokation, och isf, erbjuda en biljett till närmsta land där Islam praktiseras, billigast är väl en biljett med Viking Grace till stadsgårdskajen.