Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Det är inte lätt att vara ekonomisk invandrare eller flyktning ska du veta. Och ja, om de är troende är det ju självklart att de önskar sig en moské. Kanske kan goda kristna (om det finns kvar sådana i Åland) hjälpa till med bygget.
Har jag påstått att det skulle vara lätt? Vi vänder på det. Tror du att några muslimer i ett muslimskt land skulle hjälpa till att bygga en kyrka? Är det normala när man kommer nånstans att försöka lära sig hur det fungerar där eller insistera på att folket där ska lära sig om ens egen religion? När man uppgår till 0.3% av befolkningen. Det är absurt.
Man har fått ett liv i fred och frihet, får bostad, försörjning, socialt stöd, sjukvård och tandvård och i vissa fall som framgår även sjukpension. Ändå klagar man på såväl ekonomi, boende, sjukvård och brist på moskéer. Man behöver inte ha en soctant i hasorna dygnet runt för att hjälpa till om man är en normalt fungerande person. Det jag skulle kunna tänka mig är hinder är psykiska problem på grund av förhållanden i hemlandet och brist på tolkar, och sånt ska det finnas resurser för. Annars finns det väl inga hinder för att försöka delta i samhället, dom blir ju enligt dom själva tydligen väl bemötta på Åland.
Och angående moskéer, kan inte muslimer bära sin Gud i hjärtat och utöva sin religion utifrån dom förutsättningar som för tillfället finns? Dom får ju göra avsteg från vallfärden till Mecka om skäl finns och det gäller även andra saker om de inte har praktisk möjlighet att göra vad som står i Koranen.
Det borde väl räcka med en provisorisk lokal där de kan samlas. Skulle inte deras gud förlåta det?