2019-12-06, 14:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Åland är ett självstyrt landskap inom Finland. Åland har ett eget parlament, Ålands lagting, och en egen regering.
Hembygdsrätt är det begrepp man använder då man diskuterar åländskt medborgarskap.
Som icke-ålänning kan man ansöka om hembygdsrätt, men man måste då bo (vara folkbokförd) på Åland i minst fem år, samt kunna intyga att man behärskar svenska.
Hembygdsrätten har som huvudsaklig uppgift att skydda den åländska kulturidentiteten och landskapsbilden

Åland är enspråkigt svenskt och befolkningens svenska språk och kultur skyddas i lag

Låter som ett nordiskt paradis.
Citera
2019-12-06, 21:32
Medlem
Citat:
Kvotflyktingar som kommer till Åland måste läsa svenska i 3 år för att få bidrag. Vägrar de läsa svenska,så blir det heller inget bidrag. I den 3-åriga skolan,får de också lära sig om Åland,och Åländsk kultur. De åker också på bussturer runt Åland för att lära sig om historia m.m
När 3 år gått skall de klara sig själva,då det anses att de kan språket så pass bra,att de kan söka jobb.
Åland har lite andra krav än övriga Finland,då Åland är lagstadgat att svenska är det enda språk som skall talas,därav kraven också att de bör lära sig svenska.

Men då måste ju något ha gått lite snett bland de intervjuvade. Klagar de på att de har problem för att de inte kan språket trots att de inte bara blivit erbjudna utbildning i språket utan dessutom tvingade så till det så är det något som är lite galet. Men så står det ju i artikeln att endel kommer utan utbildning så det kanske är en kulturkrock att man helt plötsligt skall sätta sig i skolbänken.

Citat:
I skolundervisningen läser de om olika religioner.
Ålänningar är viktiga med att bevara sitt svenska språk och kultur. Ett moske´bygge kommer inte ske.

Det kan jag tänka mig, men varför kommer det inte ske? För att de inte får bygga en moske eller för att de inte vill pröjsa för sin moske? I förstnämnda fallet tycker jag det är fel, men om man inte hittar en finansiering till sin moske så är det rimligt att det inte blir det. Det normala (i betydelsen hur det borde vara) så finansierar man moskeer med frivilliga bidrag (bidrag från utlandet är OK). Vad jag har förstått så finansieras moskeer i sverige på det sättet (men jag gissar att de finns visst statligt bidrag för verksamheten).

Mosketätast i europa skall tydligen bulgarien vara med en moske per 475 muslimer. Mot den bakgrunden är det inte speciellt bra underlag för en moske när det rör sig om ett hundratal muslimer.

Notera också att i sverige är många moskeer sk källarmoskeer, dvs man har skaffat sig en lokal som ursprungligen inte var byggd för ändamålet och inrett den för att fungera som en moske. Det är tydligen ett billigt sätt att ordna det som tydligen många muslimer tycker är acceptabelt.

[quote]
Åland är enspråkigt svenskt och Ålands svenska språk och kultur skyddas i självstyrelselagen,alltså skulle ett Moskébygge vara emot lagen[/QUOTE

Som sagt tycker jag det är fel, men det intressanta är att Åland tydligen vill ha fler flyktingar. Varför vill man det ifall man nu i praktiken förbjuder islam? Det tycker jag inte går riktigt ihop.
Citera
2019-12-06, 22:17
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det kan jag tänka mig, men varför kommer det inte ske? För att de inte får bygga en moske eller för att de inte vill pröjsa för sin moske?

Som sagt tycker jag det är fel, men det intressanta är att Åland tydligen vill ha fler flyktingar. Varför vill man det ifall man nu i praktiken förbjuder islam? Det tycker jag inte går riktigt ihop.

Eftersom Åland är enspråkigt svenskt främjas inte Moske´bygge, om muslimerna inte tänker be på svenska förstås. Det gäller inte bara språket ,även Åländskt kulturarv skyddas i grundlagen. Moskeer ingår inte i kulturarvet.
Dessutom skulle Ålänningar aldrig gå med på ett Moske´bygge.
Allt detta tillsammans gör att det inte kommer ske.
Muslimer får be hemma,eller i sitt garage och kalla det Moske´,men att bygga en Moske´så bör den byggnaden/platsen vara svensk som Åländska lagen är för andra platser,byggnader, företag, föreningar m.m.
Det handlar inte om pengar. Varken staten eller mussarna kan bygga en moske´ för detta strider mot Åländska grundlagen

Åland tar inte emot en stor andel kvotflyktingar (ca. 15-20 personer vart 3e-5e år). Vissa politiker vill gärna att Åland ska ta emot fler.
Det finns ingen flyktingförläggning på Åland.
Åland har motsvarighet till SD som heter Ålands Demokrati (ÅD) i regeringen. Får de säga sitt,så blir det inte några massor som kommer till Åland.

Kvotflyktingar har krav på sig. Vissa flyktingar kanske inte förväntat sig det,och blir missnöjda

edit; en Moske´på Åland skulle dessutom inte bara ha kraven på sig att vara svensk, utan också jämlik mellan kvinnor och män. Ålänningar (även politiker) skulle inte tillåta kvinnoförnedring öppet
Senast redigerad av Attityd 2019-12-06 kl. 22:28.
Citera
2019-12-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Flyktingarbetaren Gun Lindman har skrivit en avhandling om flyktingars situation på Åland. Bara fem män och fem kvinnor intervjuades men Lindman anser att deras åsikter representerar gruppen som helhet. När detta skrevs för drygt ett år sen fanns det c:a 100 kvotflyktingar på Åland. c:a 0,3 % av befolkningen.

Varför har dom det då så svårt på Åland.
Dom känner sig som fångar då de inte får finländskt pass och medborgarskap.
"Vi slipper inte ut. vi kan inte återvända till mitt land där folk pratar mitt språk.
"Att vara utan pass känns som att sitta i fängelse"
Vad har dom tänkt sig då? Semesterresa? En liten visit tillbaka till det land dom flytt ifrån?

Dessutom klagar de över ekonomin och att det är svårt att hitta anställning och utbildning utan språkkunskaper. (!)
Man kan utöva sin religion och det är man nöjda med men det är inte "som hemma".
Man kräver att landskapsregeringen ska lära ålänningarna om islam och man vill att en moské ska byggas. Kvinnorna kan för all del be hemma det är inte så noga men männen måste ju ha en moské för fredagsbönen.

Den här Lindman har ingen brist på idéer på hur man ska förbättra dessa stackars förfördelade flyktingars tillvaro men det får ni läsa om själva om ni är intresserade.
https://www.alandsnyheter.com/invandring/efter-tva-ar-pa-aland-kvotflyktingar-vill-ha-moske-finska-pass/
Det är inte lätt att vara ekonomisk invandrare eller flyktning ska du veta. Och ja, om de är troende är det ju självklart att de önskar sig en moské. Kanske kan goda kristna (om det finns kvar sådana i Åland) hjälpa till med bygget.
Citera
2019-12-06, 22:34
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det är inte lätt att vara ekonomisk invandrare eller flyktning ska du veta. Och ja, om de är troende är det ju självklart att de önskar sig en moské. Kanske kan goda kristna (om det finns kvar sådana i Åland) hjälpa till med bygget.

Ingen kommer tvinga på Ålänningar islam,varken med något bygge,eller att befolkningen "måste lära sig om islam". Inte ens Ålands regering kommer godkänna det. Flyktingarna kan drömma vidare...eller flytta. Oj,hoppsan har de inte fått några pass. Lär er Sverige av Åländsk och Finlands intergrationslagar!
Sverige går under. Åland klarar sig fint genom att värna om det som är Åländskt
Citera
2019-12-06, 23:40
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Gotska Sandön är tom och har mycket sand. Där kanske de skulle känna sig hemma?

Jag är tveksam till att alla skulle få plats där, om de så hade ståplats!
Så illa är det faktiskt ställt med landet....

Edit:
Dessutom gillar jag Gotska Sandön och skulle aldrig vilje förstöra denna plats med att placera en massa avskum där...
Citera
2019-12-07, 01:05
Medlem
Citat:
Eftersom Åland är enspråkigt svenskt främjas inte Moske´bygge, om muslimerna inte tänker be på svenska förstås. Det gäller inte bara språket ,även Åländskt kulturarv skyddas i grundlagen. Moskeer ingår inte i kulturarvet.

Är det verkligen som du skriver låter det ju onekligen lite efterblivet för att uttrycka det milt. Men eftersom du skriver att moske-byggen inte främjas och du verkar likställa det med att det är förbjudet så får det mig att undra ifall du inte har missförstått något.

Tar vi och överför resonemangen på andra företeelser så skulle man inte få bygga en skola om man inte tänker bara prata svenska där. Blir lite svårt med engelskaundervisning då. För invandrarna skulle det bli svårt att få bostad eftersom sådana inte får byggas om man inte skall prata endast svenska i dem. Det är få flyktingar som pratar obehindrad svenska när de anländer.

Och kulturarv? Räknas diverse nymodigheter dit? Har svårt att se att de skulle räknas eftersom arv syftar på att det är något från en tidigare tid. Då skulle man inte få bygga något nytt. Då skulle inte samhället kunna utvecklas eftersom nymodigheter inte ingår i kulturarvet och därmed skulle vara otillåtna.

Tillåt mig tvivla. Jag vill tro att åland är en modern fri västerländsk demokrati.
Citera
2019-12-07, 07:35
Medlem
Citat:
Är det verkligen som du skriver låter det ju onekligen lite efterblivet för att uttrycka det milt. Men eftersom du skriver att moske-byggen inte främjas och du verkar likställa det med att det är förbjudet så får det mig att undra ifall du inte har missförstått något.

Tar vi och överför resonemangen på andra företeelser så skulle man inte få bygga en skola om man inte tänker bara prata svenska där. Blir lite svårt med engelskaundervisning då. För invandrarna skulle det bli svårt att få bostad eftersom sådana inte får byggas om man inte skall prata endast svenska i dem. Det är få flyktingar som pratar obehindrad svenska när de anländer.

Och kulturarv? Räknas diverse nymodigheter dit? Har svårt att se att de skulle räknas eftersom arv syftar på att det är något från en tidigare tid. Då skulle man inte få bygga något nytt. Då skulle inte samhället kunna utvecklas eftersom nymodigheter inte ingår i kulturarvet och därmed skulle vara otillåtna.

Tillåt mig tvivla. Jag vill tro att åland är en modern fri västerländsk demokrati.

Ja, Attityd har fått saken lite om bakfoten:

Givetvis får man bo i landet och prata annat språk än svenska. Att Finland sedan har krav på språk och historia för ett medborgarskap är en annan sak. Hembygdsrätten har egentligen inget med medborgarskapet att göra, då medborgarskapet är finskt. Du kan således ha ett finskt medborgarskap, men inte hembygdsrätt då du inte har bott på Åland i minst fem år eller är arvinge till någon som har bott på Åland.

Du får hyra lägenheter och bedriva näring hur mycket du vill. Behöver du köpa en bostadsrätt eller öppna eget kan du ansöka om jordförvärvsrätt som är ett tillfälligt tillstånd för de som inte har hembygdsrätt.
Citera
2019-12-07, 08:25
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, Attityd har fått saken lite om bakfoten:

Givetvis får man bo i landet och prata annat språk än svenska. Att Finland sedan har krav på språk och historia för ett medborgarskap är en annan sak. Hembygdsrätten har egentligen inget med medborgarskapet att göra, då medborgarskapet är finskt. Du kan således ha ett finskt medborgarskap, men inte hembygdsrätt då du inte har bott på Åland i minst fem år eller är arvinge till någon som har bott på Åland.

Du får hyra lägenheter och bedriva näring hur mycket du vill. Behöver du köpa en bostadsrätt eller öppna eget kan du ansöka om jordförvärvsrätt som är ett tillfälligt tillstånd för de som inte har hembygdsrätt.

För att få hembygdsrätt skall du ha bott på Åland i minst 5 år, ha finskt medborgarskap och kunna svenska. Så språket är en viktig del av att bo med fullständiga rättigheter på Åland. Det står i språklagen.

Flyttar du som infödd ålänning från Åland i mer än 5 år så förlorar du din hembygdsrätt.
Allt för att skydda bygden.
Citera
2019-12-07, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
För att få hembygdsrätt skall du ha bott på Åland i minst 5 år, ha finskt medborgarskap och kunna svenska. Så språket är en viktig del av att bo med fullständiga rättigheter på Åland. Det står i språklagen.

Flyttar du som infödd ålänning från Åland i mer än 5 år så förlorar du din hembygdsrätt.
Allt för att skydda bygden.

Nej, du behöver inte prata svenska. Du behöver bara vara finsk medborgare (där språkkravet ingår) och ha bott på Åland i 5 år, eller vara arvinge till någon som bor på Åland.
Citera
2019-12-07, 10:15
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Tar vi och överför resonemangen på andra företeelser så skulle man inte få bygga en skola om man inte tänker bara prata svenska där. Blir lite svårt med engelskaundervisning då.
Nej,en helt engelsk skola,arabisk skola,finsk skola eller dyl. får ej finnas,men en svensk skola med undervisning på andra språk finns.
Citera
2019-12-07, 10:16
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, du behöver inte prata svenska. Du behöver bara vara finsk medborgare (där språkkravet ingår) och ha bott på Åland i 5 år, eller vara arvinge till någon som bor på Åland.

Ok. My mistake, jag misstolkade nog denna delen:
"Vem får hembygdsrätt på ansökan?
Hembygdsrätt beviljas av landskapsregeringen på ansökan.
Förutom att du ska ha finskt medborgarskap och tillfredsställande kunskaper i svenska måste du vara bosatt på Åland."
https://www.regeringen.ax/aland-omvarlden/alandsk-hembygdsratt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in