2019-12-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Ok. My mistake, jag misstolkade nog denna delen:
"Vem får hembygdsrätt på ansökan?
Hembygdsrätt beviljas av landskapsregeringen på ansökan.
Förutom att du ska ha finskt medborgarskap och tillfredsställande kunskaper i svenska måste du vara bosatt på Åland."
https://www.regeringen.ax/aland-omvarlden/alandsk-hembygdsratt

Som sagt, du kan vara arvinge till någon på Åland utan att du kan ett dugg svenska. Då faller du under undantagen att du är barn till någon som har hembygdsrätt. Du får då automatiskt hembygdsrätt.
Citera
2019-12-07, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Nej,en helt engelsk skola,arabisk skola,finsk skola eller dyl. får ej finnas,men en svensk skola med undervisning på andra språk finns.

Med tanke på att Methos nyss hävdade att du fått saker om bakfoten och jag uttryckt tveksamhet till att det verkligen förhåller sig på sättet du hävdar så vore det mer stilfullt ifall du presenterar belägg för vad du påstår eller erkänner att du har fel.

Låt mig gissa: nu kommer du i äkta flashback-anda be mig att presentera beläggen för ditt påstående. Nejdu, så funkar det inte i riktiga världen.
Citera
2019-12-07, 10:47
Bannlyst
Med tanke på hur incestdrabbat Åland är pga att folkmängden är minimal så skulle det vara positivt om det kom folk utifrån med nytt blod. Muslimer skitsamma bättre än som läget är nu. Politiskt stort problem som man talar tyst om men forskningen visar tydligt på flertalet incestskador som down syndrom, speciell ansiktsform, gångart, förminskade könsorgan, inlärningssvårigheter. Listan kan göras lång. Därför vore en kontrollerad invandring bra för överlevnaden. Att ge Ålänningarna kunskap i Islam är därför också superbra.
Senast redigerad av WTFSTHLM 2019-12-07 kl. 10:52.
Citera
2019-12-07, 11:35
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Med tanke på att Methos nyss hävdade att du fått saker om bakfoten och jag uttryckt tveksamhet till att det verkligen förhåller sig på sättet du hävdar så vore det mer stilfullt ifall du presenterar belägg för vad du påstår eller erkänner att du har fel.

Hört talas om Google,istället för att anta att detta inte stämmer. Finns endast svenska skolor på Åland.
Åland har genom självstyrelselagen full självstyrelse på utbildningens området.

Undervisningsspråket i samtliga skolor på Åland är svenska. Den nioåriga grundskolan, som kommunerna ansvarar för, ger en allmän grundutbildning. Engelska språket är obligatoriskt undervisningsämne i grundskolan medan finska, franska och tyska är valbara läroämnen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_p%C3%A5_%C3%85land

Företag bestämmelser;
Formella krav för beviljande av näringsrätt
Tillfällig näringsrätt kräver:
- att verksamheten sker på svenska

https://www.naringsliv.ax/vad-gor-vi/foretagarinfo/naringsratt

Självstyrelsen ger ålänningarna rätt att stifta lagar om sina inre angelägenheter och att utöva budgetmakt.
https://www.lagtinget.ax/sjalvstyrelsen/sjalvstyrelsen-idag

Gå vidare..
Senast redigerad av Attityd 2019-12-07 kl. 11:39.
Citera
2019-12-07, 11:56
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Med tanke på hur incestdrabbat Åland är pga att folkmängden är minimal så skulle det vara positivt om det kom folk utifrån med nytt blod. Muslimer skitsamma bättre än som läget är nu. Politiskt stort problem som man talar tyst om men forskningen visar tydligt på flertalet incestskador som down syndrom, speciell ansiktsform, gångart, förminskade könsorgan, inlärningssvårigheter. Listan kan göras lång. Därför vore en kontrollerad invandring bra för överlevnaden. Att ge Ålänningarna kunskap i Islam är därför också superbra.
För islam är ju inte känt för sin långa tradition av inavel.
Citera
2019-12-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det är inte lätt att vara ekonomisk invandrare eller flyktning ska du veta. Och ja, om de är troende är det ju självklart att de önskar sig en moské. Kanske kan goda kristna (om det finns kvar sådana i Åland) hjälpa till med bygget.

Har jag påstått att det skulle vara lätt? Vi vänder på det. Tror du att några muslimer i ett muslimskt land skulle hjälpa till att bygga en kyrka? Är det normala när man kommer nånstans att försöka lära sig hur det fungerar där eller insistera på att folket där ska lära sig om ens egen religion? När man uppgår till 0.3% av befolkningen. Det är absurt.
Man har fått ett liv i fred och frihet, får bostad, försörjning, socialt stöd, sjukvård och tandvård och i vissa fall som framgår även sjukpension. Ändå klagar man på såväl ekonomi, boende, sjukvård och brist på moskéer. Man behöver inte ha en soctant i hasorna dygnet runt för att hjälpa till om man är en normalt fungerande person. Det jag skulle kunna tänka mig är hinder är psykiska problem på grund av förhållanden i hemlandet och brist på tolkar, och sånt ska det finnas resurser för. Annars finns det väl inga hinder för att försöka delta i samhället, dom blir ju enligt dom själva tydligen väl bemötta på Åland.
Och angående moskéer, kan inte muslimer bära sin Gud i hjärtat och utöva sin religion utifrån dom förutsättningar som för tillfället finns? Dom får ju göra avsteg från vallfärden till Mecka om skäl finns och det gäller även andra saker om de inte har praktisk möjlighet att göra vad som står i Koranen.
Det borde väl räcka med en provisorisk lokal där de kan samlas. Skulle inte deras gud förlåta det?
Citera
2019-12-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det är inte lätt att vara ekonomisk invandrare eller flyktning ska du veta. Och ja, om de är troende är det ju självklart att de önskar sig en moské. Kanske kan goda kristna (om det finns kvar sådana i Åland) hjälpa till med bygget.

Du kanske kan åka till Åland och hjälpa till då. Eller så kan du åka till Turkiet som betraktas som ett någorlunda sekulärt land och se vilka möjligheter det finns för att bygga en kyrka. Det är nästan omöjligt att ens göra mindre renoveringar kan jag upplysa dig om.

Enligt Koranen 9:28 beskrivs kristna och judar som ”najusin” vilket betyder orena. I Koranen 5:73 anklagas kristna för att begå ”shirk”, vilket betyder att dyrka någon annan bredvid Gud, Allah, och att göra Jesus till Guds son. Enligt islam är Jesus endast en av Allahs många profeter.

Ska vi uppmuntra att sådant sprids tycker du? Kanske ska vi ta till oss och förstå muslimers inställning att abort är förbjudet vid våldtäkt då det barnet anses "tillhöra den mannen och kvinnan".
Kanske kan muslimerna upplysa oss orena och oupplysta om att just dag 120 i graviditeten "blåses anden in i barnet". Muslimer är så upptagna att in i detalj göra som Allah har föreskrivit så det är konstigt att dom får tid för nåt annat. Dom kan ju inte ens skita utan att följa föreskrifterna om hur man torkar sig i arslet.
Muslimerna är ju för fan så intoleranta att dom inte kan hålla fred inom sina länder mellan olika grupperingar av islam. Ungefär som om medlemmar av pingstkyrkan och metodistkyrkan skulle börja ta livet av varandra.
Senast redigerad av cherryfive 2019-12-07 kl. 13:42.
Citera
2019-12-07, 13:40
Medlem
-GGs avatar
Det finns redan en tråd om detta: (FB) Kvot"flyktingar" med krav på Åland
Citera
2019-12-07, 16:58
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag tror att jag skulle kunna trivas bra på Åland, även om landskapet kan tyckas enformigt med sin rena skärgårdsmiljö överallt.
Citera
2019-12-07, 16:59
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:

På vilket sätt är det bra att importera inavlade kriminella främlingar med en snedvriden kultur?
Citera
2019-12-08, 11:50
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Med tanke på hur incestdrabbat Åland är pga att folkmängden är minimal så skulle det vara positivt om det kom folk utifrån med nytt blod. Muslimer skitsamma bättre än som läget är nu. Politiskt stort problem som man talar tyst om men forskningen visar tydligtflertalet incestskador som down syndrom, speciell ansiktsform, gångart, förminskade könsorgan, inlärningssvårigheter. Listan kan göras lång. Därför vore en kontrollerad invandring bra för överlevnaden. Att ge Ålänningarna kunskap i Islam är därför också superbra.
Och du snackar en massa skit...
Det fetade- källor på det?! Du har tydligen källor eftersom du talar om forskning,och politiskt stort problem,så fram med källorna

edit; Det handlar alltså om Åland
Senast redigerad av Attityd 2019-12-08 kl. 11:56.
Citera
2019-12-08, 11:58
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag tror att jag skulle kunna trivas bra på Åland, även om landskapet kan tyckas enformigt med sin rena skärgårdsmiljö överallt.
Gör ett besök dit,så vet du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in