Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Ja, precis. Är det verkligen så farligt att säga "Nej tack, ring aldrig igen" till de telefonförsäljare som inte har fattat galloppen?
Man ska inte ens behöva säga något sådant. De ska inte ha den minsta rätt att ringa och störa en.
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag menar att eftersom de flesta verkar stå ut med/vilja ha telefonförsäljning, de säljer ju trots allt en del, så är det väl rätt så onödigt att förbjuda den bara för att du inte vill ha den.
Mycket av försäljningen går ut på att
lura folk. Många ångrar efteråt, men sen är de fast pga en hal försäljare och ett bundet kontrakt/avtal.
Försäljningen unyttjar ofta en psykologisk svaghet hos många, nämligen att vi gärna vill argumentera och sen när vi märker att vi egentligen saknar motargument, så ger vi gärna med oss.
Exempel (hur man inte svarar som kund):
Säljare: Skulle du inte vilja ringa 30% billigare?
Kund: Nej, jag föredrar att ringa 30% dyrare.
Hur logiskt är det att svara så? Inte logiskt alls, utan vi svarar så här.
Säljare: Skulle du inte vilja ringa 30% billigare?
Kund: Hmm... Tja.. Kanske
Säljare: Om du tar vårt abonemang så kommer du att spara ca 2000 kronor per år jämfört med att behålla ditt nuvarande. Det låter väl bra?
Kund: Hmm... Tja... Det är ju en slant.
(Här svarar man knappast att det låter dåligt med att spara 2000 kr/år. Det är också tanken med dessa "fällor".)
Och sen ibland:
Säljare: Detta erbjudande är tidsbegränsat. Gäller bara denna vecka.
(Nu gäller det sätta press på kunden. Gäller få honom att slå till snabbt.)
Säljare: Tackar du Ja så ordnar jag detta snarast. Du behöver bara vänta några dagar så kan du ringa mycket billigare sen.
(Det ska verka enkelt för kunden)
osv
Det är lätt att fastna i fällan och det är svårt att argumentera emot. Man får ofta ta till något drastiskt eller ljuga. Tex att man redan ringer med Sveriges billigaste telebolag eller nåt sånt. Eller så ska man försöka undvika att fastna i en argumentation med en försäljare som ju har tränat upp ett antal scenarion som de behärskar. Dessvärre är det många som fastnar i en sådan här argumentation och således fastnar i fällan och då blir det lätt hänt att man tackar Ja när man inte kan svara emot. Detta gäller speciellt många äldre personer, som ju kan vara lätta offer för slipade försäljare.