• 5
  • 6
2006-03-20, 17:00
Medlem
jaha jovissts avatar
det räcker väl att göra NIX till lag, onödigt att förbjuda all telefonförsäljning som inte godkänts i förväg. Men NIX är väl inget socialdemokratiskt initierat initiativ och kan därför inte respekteras av sossarna ?
Citera
2006-03-20, 17:18
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Hela felet är ju att det inte är opt-in som gäller. Då kan de som tycker om att en massa lågpannade människosubstitut ringer hem på kvällarna anmäla sig där, och jag slipper dem. Innan jag nixade bort mig så ringde det ungefär varannan kväll, visserligen lägger jag bara på så fort det liknar någon som vill sälja något, men det är hemma hos mig, på min fritid, och den värdesätter jag.

Motståndarna till en opt-in-lösning hävdar ju att i så fall skulle ingen anmäla sig... men då var det tydligen inte så intressant ändå...
Det räcker väl att titta på telemarketingföretagens försäljningssiffor för att se att intresset är stort?

Men det skulle väl funka om man uppgraderade klassen på NIX, att det var på något sett sammankopplat med böter att ringa ett nummer på den listan. Då har vi ett system där de som inte vill ha samtal slipper och industrin kan få vara kvar.

*edit, såg precis att jag skrev exakt som inlägget ovan mig, sorry...*
Citera
2006-03-20, 21:39
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Märkligt. Jag har fått vara 100% ifred sedan jag gick med i NIX för drygt 2 år sedan. Inte ett enda krämarsamtal.

Telefonförsäljning är en rovdrift på de artiga och godtrogna. Pensionärer är hett villebråd.

Varit samma här fram tills för en knappt halvår sen.

Värst är när samma företag ringer 2 gånger i veckan i 5-6 veckor. Till sist blir tom jag otrevlig som vanligtvis inte är det.
Citera
2006-03-21, 00:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Ja, precis. Är det verkligen så farligt att säga "Nej tack, ring aldrig igen" till de telefonförsäljare som inte har fattat galloppen?

Man ska inte ens behöva säga något sådant. De ska inte ha den minsta rätt att ringa och störa en.

Citat:
Jag menar att eftersom de flesta verkar stå ut med/vilja ha telefonförsäljning, de säljer ju trots allt en del, så är det väl rätt så onödigt att förbjuda den bara för att du inte vill ha den.

Mycket av försäljningen går ut på att lura folk. Många ångrar efteråt, men sen är de fast pga en hal försäljare och ett bundet kontrakt/avtal.

Försäljningen unyttjar ofta en psykologisk svaghet hos många, nämligen att vi gärna vill argumentera och sen när vi märker att vi egentligen saknar motargument, så ger vi gärna med oss.

Exempel (hur man inte svarar som kund):

Säljare: Skulle du inte vilja ringa 30% billigare?
Kund: Nej, jag föredrar att ringa 30% dyrare.

Hur logiskt är det att svara så? Inte logiskt alls, utan vi svarar så här.

Säljare: Skulle du inte vilja ringa 30% billigare?
Kund: Hmm... Tja.. Kanske
Säljare: Om du tar vårt abonemang så kommer du att spara ca 2000 kronor per år jämfört med att behålla ditt nuvarande. Det låter väl bra?
Kund: Hmm... Tja... Det är ju en slant. (Här svarar man knappast att det låter dåligt med att spara 2000 kr/år. Det är också tanken med dessa "fällor".)

Och sen ibland:
Säljare: Detta erbjudande är tidsbegränsat. Gäller bara denna vecka. (Nu gäller det sätta press på kunden. Gäller få honom att slå till snabbt.)
Säljare: Tackar du Ja så ordnar jag detta snarast. Du behöver bara vänta några dagar så kan du ringa mycket billigare sen. (Det ska verka enkelt för kunden)

osv

Det är lätt att fastna i fällan och det är svårt att argumentera emot. Man får ofta ta till något drastiskt eller ljuga. Tex att man redan ringer med Sveriges billigaste telebolag eller nåt sånt. Eller så ska man försöka undvika att fastna i en argumentation med en försäljare som ju har tränat upp ett antal scenarion som de behärskar. Dessvärre är det många som fastnar i en sådan här argumentation och således fastnar i fällan och då blir det lätt hänt att man tackar Ja när man inte kan svara emot. Detta gäller speciellt många äldre personer, som ju kan vara lätta offer för slipade försäljare.
Citera
2006-03-21, 00:45
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigetkommer
Jag är med i nix ändå spammar de min telefonlinje.

Vi vänder på steken tycker jag. De som vill bli trakaserade av telefonskojjarna kan anmäla sitt intresse jix.

Så får vi övriga vara ifred.
Men va fan, vad farligt då, gör som mig be dom fara åt helvete när dom ringer alternativt lägg på luren, det är snabbt avklarat... Men eftersom du uppenbarligen lider så mycket av telefonförsäljare så skaffa ett hemligt nummer så slipper du definitivt problemet...
Citera
2006-03-21, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Varit samma här fram tills för en knappt halvår sen.

Värst är när samma företag ringer 2 gånger i veckan i 5-6 veckor. Till sist blir tom jag otrevlig som vanligtvis inte är det.

Hmm... så var det aldrig för mig ens innan jag NIXade mig. Företag som ville kränga skitprodukter av TV-Shop-typ slapp jag helt, det som fick mig att gå upp i limningen till slut var alla jävla dagstidningar med prenumerationserbjudanden. SvD, DN och två lokaltidningar terroriserade oavbrutet. Om man måste sänka sig till att ringa runt och trycka ner tidningen i halsen på folk för att få den såld, är det inte då dags att ifrågasätta sitt existensberättigande?
Citera
2006-03-21, 06:13
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Mycket av försäljningen går ut på att lura folk. Många ångrar efteråt, men sen är de fast pga en hal försäljare och ett bundet kontrakt/avtal.
Nja, nu har jag inte erfarenhet av att sälja allt på telefon och det börjar bli en del år sedan jag drygade ut studentkassan med sånt men det är nog inte så ofta som det är fråga om rent lurendrejeri.

Vad gäller avtalsbundenhet så rekommenderar jag att du läser på och tar en titt på distansavtalslagen (som ersatt gamla hemförsäljningslagen).
http://makeashorterlink.com/?C496214DC

Citat:
Försäljningen unyttjar ofta en psykologisk svaghet hos många, nämligen att vi gärna vill argumentera och sen när vi märker att vi egentligen saknar motargument, så ger vi gärna med oss.
Det och dina exempel är ju inte att luras. Om det nu är sant att kunden verkligen kommer att spara 2000kr allt annat lika.
Citat:
Det är lätt att fastna i fällan och det är svårt att argumentera emot.
Helt sant. Får man igång ett samtal (ett riktigt men ändå säljstrukturerat samtal, inte att som en nybörja sitta och stamma ur sig ett säljmanus) så har man minst halva inne. Det bästa den uppringde kan göra är att säga nej tack och lägga på. Inte vänta på hejdå, inte vara otrevlig i övrigt osv. Nej tack och lägg på.
Citat:
Man får ofta ta till något drastiskt eller ljuga. Tex att man redan ringer med Sveriges billigaste telebolag eller nåt sånt.
Säg att du håller på att flytta utomlands. Finns i princip inget sätt för en säljare att komma runt den oavsett vad de säljer. Om de nu inte säljer utlandsflyttgubbetjänster eller något sånt.
Citat:
Detta gäller speciellt många äldre personer, som ju kan vara lätta offer för slipade försäljare.
Äldre och invandrare. Det är (var) många inom telemarketing som inte brydde sig om att ringa skumma efternamn men det finns mycket avslut där om man är lite (eller till och med ganska mycket) ful och lite påhittig.
Citera
2006-03-21, 06:48
Medlem
cavalls avatar
En av de bästa nyheterna jag har läst på länge.
Citera
2006-03-21, 09:03
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
De ska inte ha den minsta rätt att ringa och störa en.
När du ringer till någon du inte känner, vilken teknik använder du då för att i förväg försäkra dig om att din påringning inte kommer att uppfattas som störande av den uppringde?

Universum-kretsar-kring-mig-och-allt-jag-inte-tycker-om-ska-genast-förbjudas... (suck)
Citera
2006-03-21, 22:00
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, precis. Är det verkligen så farligt att säga "Nej tack, ring aldrig igen" till de telefonförsäljare som inte har fattat galloppen? Jag menar att eftersom de flesta verkar stå ut med/vilja ha telefonförsäljning, de säljer ju trots allt en del, så är det väl rätt så onödigt att förbjuda den bara för att du inte vill ha den.

Det kan ju inte vara mycket reklam som faktiskt når fram till dig om du gör allt det där.

Det kommer tillräckligt mycket plus direktadresserat där man är kund plus att dom ringer för att förbättra mina affärer.
Dessutom har jag företag och blir där också störd av en massa tvättmedelförsäljare. Jag är ofta kladdig om händerna så det tar en stund för mig att svara. För att inte tala om alla telefonkatalogsäljare Och internetportaler.
Citera
2006-03-21, 22:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Märkligt. Jag har fått vara 100% ifred sedan jag gick med i NIX för drygt 2 år sedan. Inte ett enda krämarsamtal.

Telefonförsäljning är en rovdrift på de artiga och godtrogna. Pensionärer är hett villebråd.

Det minskade mycket hos mig med men inte totalstopp, en del säger ojsan det har jag missat.
Men innan jag visste om det!
Tele2 ringde mellan 40-50 gånger och jag talade om artigt i början och mycket utvecklade haranger i slutet. Jag gör aldrig affärer med tele2.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in