2019-12-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Enligt mitt anseende är det vårdslöst att backa in vänster flygel i ett stillastående objekt. Då har man inte koll på fordonet och skall definitivt inte backa något större än en Micra.

Haha Micra, ellehur? Men jag på riktigt upptäckte inte skiten! Den såg jag inte heller i spegeln, typ på nåt sätt i döda vinkeln. Men snälla jag skäms själv av det som hände, det kan hända för vem som helst. Detta är min första trafikolycka under 5 år körning med privat bil och 300 ton/150meter tåg (plus att jag backar även med tåg som är minst 50 gånger längre än en micra!)
Citera
2019-12-01, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Growe
ganska lätt att ta reda på

allt står under vilkor hos okq8 hemsida med Ske är det gratis utan det hade det kosta 12500kr om du haft skr alltså självrisk redusering så hade det kostat 5000kr vilket är typ standard på privata personbilar

https://www.okq8.se/hyrbil/villkor/

A jag läste också det på okq8 sida, fundersamt bara om skada på sidospegeln räknas som vagnskada eller inte!
Citera
2019-12-01, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alihus13
Haha Micra, ellehur? Men jag på riktigt upptäckte inte skiten! Den såg jag inte heller i spegeln, typ på nåt sätt i döda vinkeln. Men snälla jag skäms själv av det som hände, det kan hända för vem som helst. Detta är min första trafikolycka under 5 år körning med privat bil och 300 ton/150meter tåg (plus att jag backar även med tåg som är minst 50 gånger längre än en micra!)
Alla kan göra misstag. Så länge man tar lärdom av dem, tar ansvar för dem och att ingen blev skadad så är det knappast värt att älta vidare om.
Citera
2019-12-01, 12:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Visserligen har jag aldrig backat med ett tåg, men det svåraste i den manövern är väl att ställa om ett reglage från framåt till bakåt?
Citera
2019-12-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Enligt mitt anseende är det vårdslöst att backa in vänster flygel i ett stillastående objekt. Då har man inte koll på fordonet och skall definitivt inte backa något större än en Micra.

Aha, ok! Men om försäkringsbolaget/okq8 anser att jag var vårdslöst vid olycksträffen, vad kommer jag i värsta fall att råka ut för? Att till exempel kanske försäkringen inte täcker nåt överhuvudtaget o då bör jag betala hela skadekostnaden själv?
Citera
2019-12-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Visserligen har jag aldrig backat med ett tåg, men det svåraste i den manövern är väl att ställa om ett reglage från framåt till bakåt?

Smart, o helt rätt faktiskt
Citera
2019-12-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Alla kan göra misstag. Så länge man tar lärdom av dem, tar ansvar för dem och att ingen blev skadad så är det knappast värt att älta vidare om.

Absolut helt rätt, jag accepterar 100% att detta är mitt fel, bara att jag har inte varit vårdlös under körningen.
Citera
2019-12-01, 15:34
Medlem
godboys avatar
Citat:
A jag läste också det på okq8 sida, fundersamt bara om skada på sidospegeln räknas som vagnskada eller inte!
Jag skulle säga att det är vagnskada.

Citat:
Aha, ok! Men om försäkringsbolaget/okq8 anser att jag var vårdslöst vid olycksträffen, vad kommer jag i värsta fall att råka ut för? Att till exempel kanske försäkringen inte täcker nåt överhuvudtaget o då bör jag betala hela skadekostnaden själv?
Jo, du hade väl tecknat eliminering? Är du då över 24 det noll kronor. Dock lite pappersarbete.
Citera
2019-12-01, 16:30
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Haha, tack för tipset, men bara för att du vet jag kör tåg så att vara kunnig, uppmärksam o försiktig är jag tillräckligt bra på
Ok då går nog även bilkörnigen som på räls
Citera
2019-12-01, 17:42
Medlem
Citat:

Det här med att se sig om runt fordonet lärde du dig inte heller i klarerutbildningen som du behöver för att få backa ett tågsätt själv?

Givetvis missar du stolpen om du tittar i speglarna efter den, då den finns i döda vinkeln och i höjd med spegeln.
Citera
2019-12-01, 17:43
Medlem
Citat:

OK lär väl ha drulleförsäkringen i den så du lär ju bara betala din självrisk. Rent juridiskt är det inte vårdslöst.
Citera
2019-12-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
ja det är ju inte så svårt att styra för det går som på räls..bokstavligt ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in