• 1
  • 2
2019-12-01, 01:08
Medlem
Hej
Ganska ny här men tänkte få lite rådd med försäkring.
I helgen råkade jag krocka med en trafikstolpe när jag backade ut från bostadsområde. Jag körde en liten lastbil uthyrd från okq8 med en så kallas skadekostnadseliminering (SKE). Vänstersidan om bilen fick en små buckla (1cm) men vänster sidospegeln pajades typ! Den funkade fortfarande men alltså blev ordentligt krockad. Nu till fråga vad tror antar ni att jag kommer råka ut för vid försäkring osv? Måste också lägga till att jag körde väldigt långsamt plus att vägen var täckt med is.
Citera
2019-12-01, 01:14
Medlem
HuJintaos avatar
Du backade ut ur ett bostadsområde?

Att det var is och att du körde långsamt är inget någon kommer fästa någon vikt vid tyvärr.

Har lite svårt att greppa vad du vill ha hjälp med faktiskt?
Citera
2019-12-01, 01:26
Medlem
Precis som föregående skrev.....

Luddigt dom fan....

Är det vad det kommer kosta menar du...
Citera
2019-12-01, 01:38
Medlem
https://www.okq8.se/hyrbil/villkor/

Tabellen "Självrisknivåerna med och utan skadekostnadsreducering (SKR) och skadekostnadseliminering (SKE)."

Din ålder avgör om det blir 1500 eller ingenting.

Om det visat sig att du varit vårdslös, eller avsiktligt skadad bilen påverkar det förstås, men av det du skriver är det precis vad som bör täckas av försäkringen du tecknat.

Du bör ta mitt svar precis som vad det är - från en annan användare på flashback, som inte alls har hela bilden vad som hänt eller ditt avtal med okq8.
Citera
2019-12-01, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alihus13
Hej
I helgen råkade jag krocka med en trafikstolpe när jag backade ut från bostadsområde. Jag körde en liten lastbil uthyrd från okq8 med en så kallas skadekostnadseliminering (SKE). Vänstersidan om bilen fick en små buckla (1cm) men vänster sidospegeln pajades typ! Den funkade fortfarande men alltså blev ordentligt krockad. Nu till fråga vad tror antar ni att jag kommer råka ut för vid försäkring osv? Måste också lägga till att jag körde väldigt långsamt plus att vägen var täckt med is.

Du kan inte ha backat väldigt långsamt om du totalkvaddade en stor backspegel på din vänstra sida. Det du gjorde var att försöka backa en större bil och hade ingen som helst koll på din främre flygel. Denna svängde sedan in i ett objekt som stod på din vänstra sida. Du upptäckte inte det och fortsatte att backa och drog så med dig spegeln.

OKQ8s försäkring kommer att täcka då du har denna skadekostnadsavgiften. Annars får du punga ut 12 000.
Citera
2019-12-01, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Om det visat sig att du varit vårdslös, eller avsiktligt skadad bilen påverkar det förstås, men av det du skriver är det precis vad som bör täckas av försäkringen du tecknat.

Enligt mitt anseende är det vårdslöst att backa in vänster flygel i ett stillastående objekt. Då har man inte koll på fordonet och skall definitivt inte backa något större än en Micra.
Citera
2019-12-01, 09:59
Medlem
Citat:
Hej
Du kommer att få betala självrisken på försäkringen. Vad denna är framgår av de avtal du accepterade vid uthyrningen.
Citera
2019-12-01, 10:33
Medlem
ganska lätt att ta reda på

allt står under vilkor hos okq8 hemsida med Ske är det gratis utan det hade det kosta 12500kr om du haft skr alltså självrisk redusering så hade det kostat 5000kr vilket är typ standard på privata personbilar

https://www.okq8.se/hyrbil/villkor/
Citera
2019-12-01, 10:54
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej

Det hela beror, vilket redan nämnts i tråden, att det beror på vilken försäkring du har teknat och ålder du har. Som det är självriskeliminering så är det 0 kr om du är under 24 så tillkommer en så kallad ungdomssjälvrisk om 1500. Så antingen kostar det dig 1500 eller 0.

Vilka förhållanden som gällde vid olycksögonblicket är rätt ointressanta, du har åsamkat en skada och får således stå för den, såvida det inte finns en vållande motpart, vilket det inte gör här. Isigt och jävligt kan det vara ibland och du kan ha otur och komma på glid. Huvudsaken är ju att inga levande kom till skada.
Citera
2019-12-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Klant! Ta några körlektioner innan du ger dig ut i trafiken igen.
Haha, tack för tipset, men bara för att du vet jag kör tåg så att vara kunnig, uppmärksam o försiktig är jag tillräckligt bra på
Citera
2019-12-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Du backade ut ur ett bostadsområde?

Att det var is och att du körde långsamt är inget någon kommer fästa någon vikt vid tyvärr.

Har lite svårt att greppa vad du vill ha hjälp med faktiskt?

Har du svårt o förstå? Inte mitt fel egentligen! Gå vidare, lycka till med förståelse
Citera
2019-12-01, 12:20
Medlem
Tusen tack för ni alla som skrev här. Väldigt snäll av er o försöka hjälpa folk. Ja, jag har läst vilkorn gällande SKE o försäkring på OKq8, som det ser ut så kommer jag inte råka betala extra för något självrisk osv men jag lite fundersam på en sak! Vänster sidospegeln blev krossad, Räknas detta som vagnskada? Jag misstänker att det är bara bucklor på karossen som är vagnskada o inte till exempel rutter eller sidospeglar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in