Citat:
Ursprungligen postat av
Alihus13
Hej
Ganska ny här men tänkte få lite rådd med försäkring.
I helgen råkade jag krocka med en trafikstolpe när jag backade ut från bostadsområde. Jag körde en liten lastbil uthyrd från okq8 med en så kallas skadekostnadseliminering (SKE). Vänstersidan om bilen fick en små buckla (1cm) men vänster sidospegeln pajades typ! Den funkade fortfarande men alltså blev ordentligt krockad. Nu till fråga vad tror antar ni att jag kommer råka ut för vid försäkring osv? Måste också lägga till att jag körde väldigt långsamt plus att vägen var täckt med is.
Det hela beror, vilket redan nämnts i tråden, att det beror på vilken försäkring du har teknat och ålder du har. Som det är självriskeliminering så är det 0 kr om du är under 24 så tillkommer en så kallad ungdomssjälvrisk om 1500. Så antingen kostar det dig 1500 eller 0.
Vilka förhållanden som gällde vid olycksögonblicket är rätt ointressanta, du har åsamkat en skada och får således stå för den, såvida det inte finns en vållande motpart, vilket det inte gör här. Isigt och jävligt kan det vara ibland och du kan ha otur och komma på glid. Huvudsaken är ju att inga levande kom till skada.