Citat:
Ursprungligen postat av
silhuett
Jag känner att jag håller på att bli utmattad. Att få ihop arbete, oregelbundna arbetstider, lång pendling och familjeliv samt hushållsarbete börjar bli för mycket.
De senaste 2-3 veckorna har jag haft huvudvärk och ont i ryggen dagligen. Jag sover oroligt om nätterna och är ständigt trött. Sista dagarna innan helgen är det oerhört svårt att motivera sig till att åka till jobbet, och när helgen väl kommer bryter jag ihop och gråter och orkar inte göra nånting. Sen börjar veckan om igen...
Jag har börjat fundera på att byta jobb, för att få bättre arbetstider och kortare pendling. Men det finns inte en uppsjö av jobb på rätt ort inom mitt yrkesområde. Sen känner jag också att jag inte kan byta jobb än, eftersom jag nyss får anställning. Började jobba i slutet av augusti, och kommer göra många besvikna om jag säger upp mig.
Jag har också funderat på att sjukskriva mig. Men hur länge ska man vara hemma då? Efter en vecka behöver man väl intyg från läkare, och en vecka lär väl varken göra till eller från för mitt mående. Jag vill inte vara sjukskriven någon längre period heller, har ju ansvarsområden på jobbet och känner att jag sviker kollegor.
Hur länge orkar man fortsätta på detta sätt?
Kan du inte planera in att sjukskriva dig en måndag och tisdag nu i början av december. Då får du en långhelg. Se till att göra värdefulla saker med familjen så du återhämtar livslust. Håll sen ut på jobbet och njut av lite julledighet. Efter nyår så kan du ta en vecka i slutet av januari som du sjukskriver dig vanligt. Återhämta dig och få tillbaka livslust.
Sen kan du börja se fram emot våren. Då planerar du för hur du skall kunna fixa ett nytt jobb, utbildning, starta eget eller vad som är rätt för dig. Jobba aktivt med din plan en viss avsatt tid varje dag. Kanske skulle det kunna räcka? Så får du hålla ut lite. Det borde du kunna lösa på 6 månader och det borde du kunna hålla ut?
Att börja planera och arbeta för framtiden kan du så klart göra redan nu. Vilket är rekommenderat. Men ställ inte för höga krav.
Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
När man sitter och skakar på sin arbetsplats och knappt vet vad man heter, då har det gått för långt. Det är bra att du snappat upp varningssignalerna tidigt om du nu är på väg att gå in i väggen.
Boka in ett möte på vårdcentralen och prata med en psykolog på måndag.
Skulle vara intressant att veta vilken vårdcentral du har som låter dig se en psykolog under samma dag? På min vårdcentral så måste man först gå igenom en diagnosutredning. Kommer dom fram till att man har en diagnos så får man automatiskt träffa en psykolog några gånger som gör att man skall förstå sin diagnos. Har man inte diagnos så måste man först börja med piller och följa upp det. Skiter det sig så kan dom skriva remiss till samtalsterapi. Alltså inte psykolog.
Jag har samma vårdcentral som en god vän som föll ihop på jobbet och kunde inte resa sig. Ambulans fick hämta honom och han fick åka hem dagen efter. Innan han åkte hem så fick han träffa en allmänläkare som kom fram till att han förmodligen var deprimerad/utarbetad. Sen började resan jag beskriv i stycket ovan.
Läkaren på vårdcentralen sa att det var uppenbart att det handlade om den där väggen som alla går in i. Men reglerna gjorde att han var tvungen att genomgå en diagnosutredning. Men först så var han tvungen att träffa en under 3 träffar som skulle avgöra om han var psykotisk.
psykotisk - 3 veckor
diagnosutredning - 5 veckor
piller antidepressiva - flera månader
pillar för att kunna sova på dom antidepressiva - flera månader
Ingen psykolog hur mycket han än ber om det. Han har blivit erbjuden samtalsterapi i grupp.