• 1
  • 2
2019-11-30, 20:14
Medlem
Sockss avatar
Frågan gäller inte om man FÅR, det får jag så klart ta med föreningen. Min fråga är om det är möjligt att göra detta över huvud taget?

Jag antar att det är ett stort jobb, men är det, som sagt, görbart?

Det handlar isf om en konstigt gjord lgh där toaletten är på ett ställe och duschen är i ett annat litet utrymme. Troligen ombyggd klk. Jag skulle vilja ha en toalett även i duschutrymmet. Ytan finns.
De ligger inte intill varandra och inget av rummen ligger direkt nära köket heller om det spelar någon roll.
Citera
2019-11-30, 20:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Frågan gäller inte om man FÅR, det får jag så klart ta med föreningen. Min fråga är om det är möjligt att göra detta över huvud taget?

Jag antar att det är ett stort jobb, men är det, som sagt, görbart?

Det handlar isf om en konstigt gjord lgh där toaletten är på ett ställe och duschen är i ett annat litet utrymme. Troligen ombyggd klk. Jag skulle vilja ha en toalett även i duschutrymmet. Ytan finns.
De ligger inte intill varandra och inget av rummen ligger direkt nära köket heller om det spelar någon roll.
Skall du göra större förändringar på vatten/avloppssystem å krävs det bygglov.
https://www.boverket.se/sv/byggande/...-till/bygglov/
Citera
2019-11-30, 20:30
Medlem
Självklart är det möjligt. Hur krångligt det är beror på hur avloppsröret som toan behöver måste dras.
Citera
2019-11-30, 20:31
Medlem
Luxuss avatar
Ja det går absolut.
Det är dock som du säger ett ganska stort projekt.

Bostadsrätten jag bodde i på 80talet var byggd 1900 blankt och där hade man dass på innergården fram till 50talet har jag för mig. Därefter byggdes badrum och toa in i lägenheterna. Så nog går det.

De hade dusch i ett litet rum och en liten toa i andra änden av lägenheten
Citera
2019-11-30, 20:40
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Självklart är det möjligt. Hur krångligt det är beror på hur avloppsröret som toan behöver måste dras.

Duschen behöver rimligtvis ha ett avlopp och därmed finns det ett befintligt avloppsrör i aktuellt rum.

Huruvida det är lätt att komma åt och om det går att koppla på en toalett behöver en fackman svara på.

TS: En bra början är att studera planritning för din bostadsrätt och även be föreningen om kompletterande handlingar.
Citera
2019-11-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Duschen behöver rimligtvis ha ett avlopp och därmed finns det ett befintligt avloppsrör i aktuellt rum.

En toalett behöver ett avsevärt mycket grövre avloppsrör än en dusch, så det befintliga röret är inte nödvändigtvis tillräckligt grovt, och därför är det inte säkert att den plats som det grövre röret behöver är lättillgänglig. Toalettröret behöver dessutom en s.k. luftare, som släpper in luft i avloppsröret när man spolar för att inte vattnet i vattenlåsen ska sugas iväg. Om du kikar upp på några hustak kan det gå att se dessa luftare sticka upp. http://solcellforum.18852.x6.nabble....3/Luftning.jpg
Citera
2019-11-30, 21:10
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
En toalett behöver ett avsevärt mycket grövre avloppsrör än en dusch, så det befintliga röret är inte nödvändigtvis tillräckligt grovt, och därför är det inte säkert att den plats som det grövre röret behöver är lättillgänglig. Toalettröret behöver dessutom en s.k. luftare, som släpper in luft i avloppsröret när man spolar för att inte vattnet i vattenlåsen ska sugas iväg. Om du kikar upp på några hustak kan det gå att se dessa luftare sticka upp. http://solcellforum.18852.x6.nabble....3/Luftning.jpg

Hence: "om det går att koppla på en toalett behöver en fackman svara på."

Tidigare byggnationer använde oftast en och samma dimension på avloppsrören.
Citera
2019-11-30, 21:37
Medlem
Googla på Kvarntoaletter, 32mm anslutning, 30m till närmaste avlopp och pumphöjd på upp till 5m gör att du kan ställa toan vart du vill(om du uppfyller kraven för våtrum)
Citera
2019-11-30, 21:43
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Låter hobby-elektriker svara på VVS-frågor. Stor miss där.

Nej, det brukar funka med en luftning på stammen om det inte är massor med meter från porslinstronen till stammen. Lite böljor i kröken får man räkna med men det lär inte bli tomt.

Allt går att lösa. Antingen med vaselin eller en avloppspump. Det finns pumpar som klarar att trycka ut bajset rakt upp flera meter och betydligt längre än den största paradvåningen på Östermalm är bred.

Så det är bara att skaffa en bajspump och installera skithuset precis var som helst. Det kostar men mindre än att hacka upp golvet. Bonus, behövs inget bygglov heller.
Citera
2019-12-01, 09:32
Medlem
scontris avatar
Citat:
Hence: "om det går att koppla på en toalett behöver en fackman svara på."

Tidigare byggnationer använde oftast en och samma dimension på avloppsrören.

Nej, absolut inte. Till kök och dusch Har man dragit 83 eller 75mm-rör sedan urminnes tider. En toalett kräver 110-rör.

Men för att svara på frågan så vågar jag påstå att det hur man än gör blir så pass stort jobb att man kommer vara tvungen att förstöra tätskiktet i befintligt våtrum och därmed måste renovera hela rummet.
Citera
2019-12-01, 10:12
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Nej, absolut inte. Till kök och dusch Har man dragit 83 eller 75mm-rör sedan urminnes tider. En toalett kräver 110-rör.

Men för att svara på frågan så vågar jag påstå att det hur man än gör blir så pass stort jobb att man kommer vara tvungen att förstöra tätskiktet i befintligt våtrum och därmed måste renovera hela rummet.

Vi måste ha olika definitioner på vad som är urminnes tider i så fall.
Bor själv i klassisk 50-talslägenhet med avloppsrör i gjutjärn där samma dimension är använd för såväl kök som badrum med toalett och det är inte ett 83 eller 75 mm rör.
Tom handfatet i badrummet sitter direkt påkopplat till ett 110 mm och övergången orsakar ständigt problem med luftläckage. Ovanstående kan iofs bero på att avstånden mellan dusch, handfat och köksho inte överstiger 2.5 m från en central mittpunkt, dvs anslutning till byggnadens stamnät.

När mormors bostadsrätt, byggnad från 1932, totalrenoverades med anledning av stambyte var även där dimensionen densamma men bara vertikala delar i gjutjärn medan de horisontella var utav glaserad keramik sk Höganäsrör.
Citera
2019-12-01, 10:26
Medlem
scontris avatar
Citat:
Vi måste ha olika definitioner på vad som är urminnes tider i så fall.
Bor själv i klassisk 50-talslägenhet med avloppsrör i gjutjärn där samma dimension är använd för såväl kök som badrum med toalett och det är inte ett 83 eller 75 mm rör.
Tom handfatet i badrummet sitter direkt påkopplat till ett 110 mm och övergången orsakar ständigt problem med luftläckage. Ovanstående kan iofs bero på att avstånden mellan dusch, handfat och köksho inte överstiger 2.5 m från en central mittpunkt, dvs anslutning till byggnadens stamnät.

När mormors bostadsrätt, byggnad från 1932, totalrenoverades med anledning av stambyte var även där dimensionen densamma men bara vertikala delar i gjutjärn medan de horisontella var utav glaserad keramik sk Höganäsrör.

Jag baserar bara det på mina sju år jag jobbat som rörmokare och dom kilometervis gjutjärnsrör jag rivit i samband med renoveringar 😊
Men klart att det kan finnas undantag, men i regel drar man aldrig större rör än man behöver
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in