2020-12-13, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Människorna i Kalmar är sjukt otrevliga och tjuriga av sig, antagligen för att deras stad ligger så isolerat till så folk har förmodligen sett samma ansikten sen barnsben där och är trötta på allt. Fick nobben varje gång jag försökte starta en konversation. Märker inte samma sak i Göteborg där jag bor nu.

Staden i sig är väl som vilken småstad som helst egentligen. Inte särskilt fin stad faktiskt. Ser bättre ut på bild men egentligen är staden ganska småstadsful. Får alltid en trist känsla varje gång jag är där. Faktumet att staden är så isolerad och att detta är det bästa som folk i regionen kan få om de inte vill resa en bra bit, gör att jag får den trista känslan.

Mycket skvaller, alla känner alla, svårt att lära känna någon osv... Inte så hippt direkt. Studenter som pluggat klart väljer nog att flytta, skulle jag tro.

Fruktansvärt rövnäste skulle jag säga.

Otrevliga människor och isolerat, som om det vore det enda. Rödare vänster-, HBTQ, invandrarvurmande och inavlad stad får man leta efter. De indoktrinerade invånarna måste ha sovit Törnrosa-sömn hela livet. Har nog aldrig varit utanför kommunens gränser.

Den inkompetenta och fifflande politiken, styret och tjänstemännen ska vi bara inte tala om. Den narcissistiskt störda Johan Persson (S) som suttit på makten i snart 15 år, med sitt ryggdunkar- följe som siffertrixar, förser alla bekanta, inklusive sambo, med fina poster, jobb och uppdrag, är väl utbrett, storhetsvansinnet likaså. Svågerpolitiken är enorm och kulturberikarna väller in för att man vill växa som stad och skryta om ökad folkmängd. Man bygger staden full med fula betongklossar som alla nysvenskar ska bo i.

Rån, inbrott, stenkastning, bilbränder m.m. är vardag numera.

Tvi vale!
Citera
2022-02-16, 21:24
Medlem
Abelssuns avatar
Som sagts innan, väldigt otrevligt folk, skvaller, svågerpolitik, korruption, ryggdunk, inkompetent styre, sosse-näste, utbredd kriminalitet, otrygghet, dåliga kommunikationer och ligger helt off.
Citera
2022-08-29, 23:22
Medlem
Adelaides avatar
Kalmar är känt för sina "skummisar", åtminstone inom kultursektorn. Onkel Kånkel, Kung Tung och den där nynazistiska popsångerskan Saga härstammar från staden. Googlar man på dessa så märker man snabbt att det är personer med lite udda smak.

Det finns minst en handfull bättre städer i Sverige att bo i, men om man prompt måste bo i Småland och vid kusten så är det säkert okej. Dock är det en småstad. Nöjesliv är det nog snålt med. Krogliv? Nja...jag var ute i centrum en lördagskväll en gång, var hur dött som helst. Säkert mycket skvaller också.

Plus dock för att de lyckats behålla många gamla byggnader i centrum. Flytta till Kalmar skulle jag dock inte göra.
Citera
2022-08-30, 23:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Nöjesliv är det nog snålt med. Krogliv? Nja...jag var ute i centrum en lördagskväll en gång, var hur dött som helst. Säkert mycket skvaller också.

Jag har upplevt krogen där mellan 2011-2016 och det var princip alltid bra drag.
Citera
2022-08-30, 23:53
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag har upplevt krogen där mellan 2011-2016 och det var princip alltid bra drag.

Jämfört med vad? Nybro?
Citera
2022-08-30, 23:56
Avstängd
Citat:
Jämfört med vad? Nybro?

Jämfört med städer på 20-45k.
Citera
2022-08-31, 10:40
Medlem
Jimmit2s avatar
Citat:
Nöjesliv är det nog snålt med. Krogliv? Nja...jag var ute i centrum en lördagskväll en gång, var hur dött som helst.
Delar inte riktigt din bild. Var du ute under pandemin?

Vintertid, absolut till viss del "dött", eller åtminstone lugnt. Men det har jag upplevt i Stockholm också. Sommartid är det inte dött. Då, om du så lyfter på en sten, kan du ge dig fan på att det pågår ett evenemang där.

Nöjesliv resten av året är det inte heller särskilt snålt med för att vara en relativt liten stad.

Mycket av det som sker går hitta på Kalmar.com: https://kalmar.com/evenemang.html
Citera
2022-08-31, 14:15
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit2
Delar inte riktigt din bild. Var du ute under pandemin?

Vintertid, absolut till viss del "dött", eller åtminstone lugnt. Men det har jag upplevt i Stockholm också. Sommartid är det inte dött. Då, om du så lyfter på en sten, kan du ge dig fan på att det pågår ett evenemang där.

Nöjesliv resten av året är det inte heller särskilt snålt med för att vara en relativt liten stad.

Mycket av det som sker går hitta på Kalmar.com: https://kalmar.com/evenemang.html

Det var hösten 2015 jag var där. Och då var det åtminstone stendött ute en lördag. Jag är ändå tveksam till att Kalmar skulle vara livfullt. Vet folk som pluggat där och de säger att det är tråkigt. Kan man köpa cigg nånstans efter kl 23? Om inte, så är det vad jag skulle kalla dött.

Nöjesliv i Kalmar? Finns kanske men inte i närheten av det man får i Stockholm eller Göteborg. Dvs klass och kvalité. Kalmar är en småstad så man kan inte förvänta sig så mycket av staden. Man förlitar sig på kommunen hela tiden, för några privata arrangörer tvivlar jag starkt på att det kryllar av i staden som det gör i större städer. Till och med studenterna väljer att flytta därifrån när plugget är klart.
Senast redigerad av Adelaide 2022-08-31 kl. 14:24.
Citera
2022-08-31, 23:55
Avstängd
Citat:
Nöjesliv i Kalmar? Finns kanske men inte i närheten av det man får i Stockholm eller Göteborg. Dvs klass och kvalité. Kalmar är en småstad så man kan inte förvänta sig så mycket av staden. Man förlitar sig på kommunen hela tiden, för några privata arrangörer tvivlar jag starkt på att det kryllar av i staden som det gör i större städer. Till och med studenterna väljer att flytta därifrån när plugget är klart.

Efterbliven jämförelse att jämföra med Stockholm och Göteborg.

Du har varit där en kväll. Vi är nu 2 som sagt emot dig. Kalmar är Sveriges krogtättaste stad. På sommaren är alla uteserveringar proppfulla och de flesta nattklubbar rätt fulla.

Nämnt att jag jobbat som bartender och varit med och drivit nattklubb och bar i Kalmar?

"Man förlitar sig på kommunen hela tiden, för några privata arrangörer tvivlar jag starkt på att det kryllar av i staden som det gör i större städer."

Du vet inte hur mycket du är ute och cyklar här. Du killlgissar ju bara. Hela nöjeslivet är princip privata aktörer. Sandra, Nöjesgruppen, Harrys, Kröget, Olerys, Lilla puben, studernterna osv osv.

Att studenterna väljer att flytta beror nog inte på brist på nöjesliv utan tvärtom att de är klara med den biten.

Studentlivet i Kalmar kan bli bättre men nej nöjeslivet i Kalmar är bra. Även för en kommun med 70k. Men haters allways gona hate.
Senast redigerad av 400Ben 2022-09-01 kl. 00:01.
Citera
2022-09-01, 00:08
Medlem
myiasiss avatar
Passa dig för Oxhagen (och Norrliden). Finns schyssta lgh i Funkabo. Satsa på dom.

Välkommen till Kalmar! Bott där i skitmånga år men flyttade till Göteborg år 2010. Saknar Kalmar ibland, mest av sentimentala skäl, antar jag. Hejar på KFF i Allsvenskan. Känner inte till någon gubbe i laget men tränaren, Henke Rydström, är kung!
Citera
2022-09-01, 14:55
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Efterbliven jämförelse att jämföra med Stockholm och Göteborg.

Dessa är ju dock större orter i Sverige som var en del av min poäng. Eller vadå, ska Kalmar jämföras med New York istället tycker du?

Citat:
Du har varit där en kväll. Vi är nu 2 som sagt emot dig. Kalmar är Sveriges krogtättaste stad. På sommaren är alla uteserveringar proppfulla och de flesta nattklubbar rätt fulla

Oj, hela 2 stycken.

Citat:
Nämnt att jag jobbat som bartender och varit med och drivit nattklubb och bar i Kalmar?

"Man förlitar sig på kommunen hela tiden, för några privata arrangörer tvivlar jag starkt på att det kryllar av i staden som det gör i större städer."

Du vet inte hur mycket du är ute och cyklar här. Du killlgissar ju bara. Hela nöjeslivet är princip privata aktörer. Sandra, Nöjesgruppen, Harrys, Kröget, Olerys, Lilla puben, studernterna osv osv.

Här har vi någon som är dum i huvudet. Finns det ens någon kommun i hela landet som arrangerar krogar? Tror inte det. Och med arrangörer menade jag inte krogar, utan bokare som ser till att intressanta evenemang äger rum i staden. Sånt kanske finns i Kalmar också, men knappast något mirakulöst som du hittar i större orter.

Citat:
Att studenterna väljer att flytta beror nog inte på brist på nöjesliv utan tvärtom att de är klara med den biten.

Eller för att Kalmar är tråkigt. I Sthlm och Gbg flyttar färre studenter efter plugget, just för att dessa städer har mer att erbjuda.

Citat:
Studentlivet i Kalmar kan bli bättre men nej nöjeslivet i Kalmar är bra. Även för en kommun med 70k. Men haters allways gona hate.

Länge sen jag läste så dålig engelska. Nej du ska nog fortsätta vara bartender och aldrig bekymra dig om att bli nåt stort om det är på denna nivån.
Citera
2022-09-01, 22:59
Avstängd
Citat:
Dessa är ju dock större orter i Sverige som var en del av min poäng. Eller vadå, ska Kalmar jämföras med New York istället tycker du?

Oj, hela 2 stycken.

Här har vi någon som är dum i huvudet. Finns det ens någon kommun i hela landet som arrangerar krogar? Tror inte det. Och med arrangörer menade jag inte krogar, utan bokare som ser till att intressanta evenemang äger rum i staden. Sånt kanske finns i Kalmar också, men knappast något mirakulöst som du hittar i större orter.

Eller för att Kalmar är tråkigt. I Sthlm och Gbg flyttar färre studenter efter plugget, just för att dessa städer har mer att erbjuda.

Länge sen jag läste så dålig engelska. Nej du ska nog fortsätta vara bartender och aldrig bekymra dig om att bli nåt stort om det är på denna nivån.

Det är ju egentligen inte ens värt och svara på detta. Du har din åsikt och är totalt blind.

Kalmar ska inte jämföras med Stockholm, Göteborg eller New York utan med städer kring samma invånarantal. Det är väl rätt självklart?

2 är fler än du som varit där en gång.

Som du kan se nämnde jag inte bara krogar utan även nöjesbolag. Vad arrangerar Kommunen ens mer än statsfestivalen?

Lägg ner nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in